Hej allihopa!

Jag har ett bekymmer...

Jag håller på att fixa till en gammal skånelänga, och just nu håller jag på med golvet i hallen.

I dagsläget ligger det ett massivt grangolv 45x100mm spontat. Tyvärr så har många av dom (ca 1/3 av golvet) fått röta och behöver bytas ut, och det är också här jag sitter fast.

Jag har letat med ljus och lykta efter spontat plank i dessa dimmensioner men det verkar vara väldigt svårt att hitta.. och när jag väl hittar något som är i närheten så är det så otroligt dyrt..

Så, jag började fundera på om det blir billigare att köpa bra konstruktionsvirke i gran och fräsa till dom själva, men då jag är nybörjare vet jag inte om man kan göra så, eller om det är för 'dålig kvalité' på sådant virke för golv?

Köper jag tunnare golv, t.ex 28x120 eller dylikt så behöver jag lägga in nya golvbjälkar då det är 1,5m mellan dom i dagsläget vilket nog kommer få ett tunnare golv att svikta..

Någon som har några bra tips på lösningar här? Vad brukar man göra? Vad är bäst att göra? Jag vill gärna försöka behålla den gamla looken så gott som det går.

Tack!

Redigerat:
niklaskrig niklaskrig skrev:
Hej allihopa!

Jag har ett bekymmer...

Jag håller på att fixa till en gammal skånelänga, och just nu håller jag på med golvet i hallen.

I dagsläget ligger det ett massivt grangolv 45x100mm spontat. Tyvärr så har många av dom fått röta och behöver bytas ut, och det är också här jag sitter fast.

Jag har letat med ljus och lykta efter spontat plank i dessa dimmensioner men det verkar vara väldigt svårt att hitta.. och när jag väl hittar något som är i närheten så är det så otroligt dyrt..

Så, jag började fundera på om det blir billigare att köpa bra konstruktionsvirke i gran och fräsa till dom själva, men då jag är nybörjare vet jag inte om man kan göra så, eller om det är för 'dålig kvalité' på sådant virke för golv?

Köper jag tunnare golv, t.ex 28x120 eller dylikt så behöver jag lägga in nya golvbjälkar då det är 1,5m mellan dom i dagsläget vilket nog kommer få ett tunnare golv att svikta..

Någon som har några bra tips på lösningar här? Vad brukar man göra? Vad är bäst att göra? Jag vill gärna försöka behålla den gamla looken så gott som det går.

Tack!
Kottla och lägg golvspån först så kan du lägga ett "vanligt" golv ovanpå - det skulle nog vara mig tanke.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kottla och lägg golvspån först så kan du lägga ett "vanligt" golv ovanpå - det skulle nog vara mig tanke.
Grejen är att 2/3 av golvet fortfarande är fint.. eller menar du att jag ska lägga det under planken jag byter ut?

Grejen är att 2/3 av golvet fortfarande är fint.. eller menar du att jag ska lägga det under planken jag byter ut?
Aha, så det är bara delar av golvet som skall bytas. Jag hade kottlat på de delarna då coh lagt någon typ av undergolv med lämplig dimension för att linjera ovanpå med det nya golvet ...

Exakt hur man sätter kottlingarna får man klura på så dom bär ordentligt.

surris
Hej allihopa!

Jag har ett bekymmer...

I dagsläget ligger det ett massivt grangolv 45x100mm spontat. Tyvärr så har många av dom (ca 1/3 av golvet) fått röta och behöver bytas ut, och det är också här jag sitter fast.

Har du kollat med något lokalt snickeri? Att såga, hyvla och fräsa till lite plank borde inte vara fasligt dyrt med arbetskostnaden. Virkespriset är vad det är. Hur många plank handlar det om och hur långt? gran/fur?

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Har du kollat med något lokalt snickeri? Att såga, hyvla och fräsa till lite plank borde inte vara fasligt dyrt med arbetskostnaden. Virkespriset är vad det är. Hur många plank handlar det om och hur långt? gran/fur?
Har kollat runt men har inte lyckats hitta något ännu..

Hallen är ca 3,0 x 2,0 meter. Jag tror att det är ca 8 plank som behöver bytas. De första 3 är helt förstörda, medans de sista 5-6 planken är mest skadade i ändarna (vattnet har kommit in via sliten tröskel och rört sig runt själva rummet. Jag vet dock inte om man ska hålla på att såga av rötskada tills friskt plank sen försöka pussla ihop något, blir kanske inte så snyggt med skarvar osv..

Har kollat runt men har inte lyckats hitta något ännu..

Hallen är ca 3,0 x 2,0 meter. Jag tror att det är ca 8 plank som behöver bytas. De första 3 är helt förstörda, medans de sista 5-6 planken är mest skadade i ändarna (vattnet har kommit in via sliten tröskel och rört sig runt själva rummet. Jag vet dock inte om man ska hålla på att såga av rötskada tills friskt plank sen försöka pussla ihop något, blir kanske inte så snyggt med skarvar osv..
Aha, det är bara så lite, trodde det var typ ett halvt rum minst och att du iaf tänkte lägga om allt.

Då kanske det går att skruvlimma på stödjande plank under golvbrädorna för att få tillräcklig hållfasthet och rätt tjocklek? Men man kanske vill fästa några kottlingar iaf där det går att komma åt för att stabilisera.

surris
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
45x110..

[länk]

Jag hade nog försökt hitta ett snickeri som kan fixa det du behöver. Det sticker iväg i pris om man ska köpa massa regelvirke, skruv, lim för att få tätare regelsavastånd och kottla.
ja precis, tittade på det innan.. kände bara att 4-5 tusen för att fixa några plank i hallen kändes lite väl.
Som du säger, jag får leta vidare bland snickerier och se om jag kan hitta något!

Hallen är ca 3,0 x 2,0 meter. Jag tror att det är ca 8 plank som behöver bytas. De första 3 är helt förstörda, medans de sista 5-6 planken är mest skadade i ändarna (vattnet har kommit in via sliten tröskel och rört sig runt själva rummet.
Om planken är angripna finns stor risk att även reglarna behöver åtgärdas.

Jag tror att riva det gamla golvet och förtäta antalet reglar är enklast. Lägg ett grangolv med lika bredd, men tunnare.

Om du lyckas hitta ett sågverk som kan leverera 100x45 plank, men utan not och fjäder är det ganska enkelt att montera lösfjäder. Fräs not på långsidorna och tryck en passande fjäder. Skruva med listskruv.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.