Hej allihopa!

Jag har ett bekymmer...

Jag håller på att fixa till en gammal skånelänga, och just nu håller jag på med golvet i hallen.

I dagsläget ligger det ett massivt grangolv 45x100mm spontat. Tyvärr så har många av dom (ca 1/3 av golvet) fått röta och behöver bytas ut, och det är också här jag sitter fast.

Jag har letat med ljus och lykta efter spontat plank i dessa dimmensioner men det verkar vara väldigt svårt att hitta.. och när jag väl hittar något som är i närheten så är det så otroligt dyrt..

Så, jag började fundera på om det blir billigare att köpa bra konstruktionsvirke i gran och fräsa till dom själva, men då jag är nybörjare vet jag inte om man kan göra så, eller om det är för 'dålig kvalité' på sådant virke för golv?

Köper jag tunnare golv, t.ex 28x120 eller dylikt så behöver jag lägga in nya golvbjälkar då det är 1,5m mellan dom i dagsläget vilket nog kommer få ett tunnare golv att svikta..

Någon som har några bra tips på lösningar här? Vad brukar man göra? Vad är bäst att göra? Jag vill gärna försöka behålla den gamla looken så gott som det går.

Tack!

Redigerat:
niklaskrig niklaskrig skrev:
Hej allihopa!

Jag har ett bekymmer...

Jag håller på att fixa till en gammal skånelänga, och just nu håller jag på med golvet i hallen.

I dagsläget ligger det ett massivt grangolv 45x100mm spontat. Tyvärr så har många av dom fått röta och behöver bytas ut, och det är också här jag sitter fast.

Jag har letat med ljus och lykta efter spontat plank i dessa dimmensioner men det verkar vara väldigt svårt att hitta.. och när jag väl hittar något som är i närheten så är det så otroligt dyrt..

Så, jag började fundera på om det blir billigare att köpa bra konstruktionsvirke i gran och fräsa till dom själva, men då jag är nybörjare vet jag inte om man kan göra så, eller om det är för 'dålig kvalité' på sådant virke för golv?