Har precis upptäckt att det finns sprickor i kaklet på åtminstone tre av väggarna i vårt nyrenoverade badrum (blev klart i januari i år). Dom flesta sprickorna är väldigt tunna och går knappt att se, en av dom är däremot lite större/synligare.

Ska kontakta byggarna imorgon men känner att jag skulle behöva lite mer kött på benen innan jag ringer.

Funderar dels på varför sprickorna kan ha uppkommit och dels om det påverkar badrummet negativt (förutom det estetiska). Förstår att det inte går att svara på varför just våra plattor har spruckit. Men mer generellt om det beror på huset eller brister i arbetet?

Badrummet ligger på entréplan i ett betonghus med källare byggt på 50-talet.

Det låter spontant märkligt.

Plattor kan spricka om underlaget rör sig. Men betonghus borde inte röra sig. Det har även förekommit sprickor i nynyggen, där betongen är för färsk (den krymper under lång tid). Men det här var ju gamma betong.

T
Troligtvis dåliga plattor där glasyren krackelerar, har inte råkat ut för det själv men har hört talas om det. Företaget får höra med sin leverantör av plattorna som sedan får kolla av det med dom som har tillverkat plattan.

Med tanke på att ni verkar ha många plattor som är kassa och det finns kanske inte kvar så många plattor att byta med så verkar den enklaste lösningen att kakla om badrummet med en platta utanpå den gamla och kanske välja en annan platta denna gång. Butiken som har sålt plattorna får ju stå för omkaklingen.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tror det är mer än glasyren, men vad vet jag :surprised:. Sprickorna är långa och går över flera plattor.

Får se vad hantverkaren säger.

Så här ser den största sprickan ut. Syns lite dåligt i reflexerna kanske.

Lång spricka som går över vita kakelplattor, synlig trots reflexer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite underliga sprickor som verkar följa kakelplattorna. Sedan blir jag lite fundersam över de vita horisontella märkena vid fasningarna.

• Gilla
Daniel_M_ och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Lite underliga sprickor som verkar följa kakelplattorna. Sedan blir jag lite fundersam över de vita horisontella märkena vid fasningarna.
Det är lite svårt att få med hur det ser ut på bild. Men varje spricka går både horisontelt och vertikalt över flera plattor.

Vilket märke tänker du på? Det har gått en flisa ur den översta plattan på bilden (någon centimeter ovanför fasningen). Sen är det reflektioner på kanten av fasningen.

Lite svårt att se men tycker möjligtvis det ser ut som något hårt/vasst slagit i kakelplattorna eller rasat omkull längs väggen.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Lite svårt att se men tycker möjligtvis det ser ut som något hårt/vasst slagit i kakelplattorna eller rasat omkull längs väggen.
Det är det tyvärr inte. Sprickorna finns på ställen där man inte kommer åt att slå/välta nått. Sen är det inte alla sprickor som ser ut som den på bilden. Tog på den som är tydligast/störst.

När det gäller den visade bilden så håller jag med om skogstomtens analys. Det ser ut som att något ramlat mot väggen, kanske medans fixet fortfarande varit halvflexibelt och att det gett en knäck på dessa plattor. Kan tex vara en ställning för arbetsbelysning som vält det kan vara vad som helst.

Självklart svårt att bedöma bara efter en bild men så ser det ut för mig.

H Harald Blåtumme skrev:
När det gäller den visade bilden så håller jag med om skogstomtens analys. Det ser ut som att något ramlat mot väggen, kanske medans fixet fortfarande varit halvflexibelt och att det gett en knäck på dessa plattor. Kan tex vara en ställning för arbetsbelysning som vält det kan vara vad som helst.

Självklart svårt att bedöma bara efter en bild men så ser det ut för mig.
Skulle sprickan kunnat komma nu i efterhand då menar ni? För är rätt säker på att jag skulle upptäckt det om den varit där från början.

Jag försökte dra slutsatser efter de tecken som jag tycker mig kunna se från den enda bild du visar. Dessa kan vara felaktiga men det ser ut som att något har orsakat en krosskada på dessa två kakelplattor. Dock, bilden kan luras.

En annan ev förklaring är att man använt någon typ av cement för att spackla upp under som haft egenskapen att krympa och därmed skapat spänningar i kaklet som till slut skapat dessa sprickor. Jag har aldrig sett detta vid de jobb vi haft hemma hos oss, om detta kan vara en förklaring får yrkesfolk svara på. Våra dylika jobb har inte haft någon tidspress mellan de olika arbetsmomenten.

Om tiden för färdigställande varit forcerad mellan grundspackling av vägg / uppriktning, till kakelsättning, så kan detta i så fall ev förklara vad du ser som jag förstår processen. Men här måste plattsättarproffs kommentera, inte totala lekmän som jag.

Redigerat:
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Skulle först till att hålla med tank77 om att det låter som sprickor i glasyren vilket jag varit med om och de märks aldrig förrän man fogar för då går det in färg som gör att de framträder.

Detta ser ut att vara något helt annat och snarare som någon redan är inne på verkar det som att något ramlat mot väggen och orsakat skadorna.
Konstigt också att inte fogen har en spricka om det varit underlaget som gjort att det spruckit.
Dessutom följer inte sprickan så exakt heller som jag tycker det borde gjort om det var p.g.a underlaget.

:thinking::thinking::thinking:

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle först till att hålla med tank77 om att det låter som sprickor i glasyren vilket jag varit med om och de märks aldrig förrän man fogar för då går det in färg som gör att de framträder.

Detta ser ut att vara något helt annat och snarare som någon redan är inne på verkar det som att något ramlat mot väggen och orsakat skadorna.
Konstigt också att inte fogen har en spricka om det varit underlaget som gjort att det spruckit.
Dessutom följer inte sprickan så exakt heller som jag tycker det borde gjort om det var p.g.a underlaget.

:thinking::thinking::thinking:
Tack för alla svaren!

Fogen har sprickor på vissa ställen. Även om dom är svåra att se.

Jag är 100% säker på att inget har ramlat mot väggen på alla ställen där det är sprickor (på grund av var dom sitter i förhållande till handfat, toalett osv.

Återkommer när jag pratat med hantverkarna.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hej @backstrom82, hur gick det med de spruckna plattorna? Jag har idag märkt att samma sak har hänt i mitt ca 8 månader gamla kök. Jag har fått sprickor i tre angränsande plattor och är 100% säker på att det inte har skett någon våldsverkan mot dem. Det ser dessutom ut att vara samma plattor som du har. Mina heter Metro och är köpta på Bauhaus.

Vit kökskakel med sprickor i tre angränsande plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Har helt glömt av att svara hur det gick.

Hantverkarna kom och rev kakel för att först vad som hänt men lyckades inte komma fram till något. Fixet var sprucket men tätskiktet och väggen bakom var helt och utan några sprickor. En besiktningsman var och kollade efter sättningar i huset som skulle kunnat påverka utan att hitta något.

Allt drog ut på tiden för att hantverkarna och försäljarna av kaklet skulle komma fram till vems fel det var. Dom kom fram till något. Under tiden sprack fler plattor och sprickorna blev djupare/bredare.

Det hela slutade med att hantverkarna tog det på garantin och bytte ut i princip alla plattor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.