Spricka på undersidan av ett träbord, ca 0.5 cm bred och 20 cm lång, med synlig träådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, hur tätar/lagar jag snyggast en större spricka som uppstått under matbordet? Detta är troligen orsakad av att träet har torkat och böjt sig lite uppåt. Utseendemässigt gillar jag det sett till ovansidan men jag vill bara snygga till på undersidan och eventuellt undvika framtida större sprickor. Ca 0.5 cm bred och 20 cm lång
 
Alternativen jag tittat på är
1. montagelim.
2. Epoxi 2 delars.
3. Vax och avsluta med vaxpenna.

Vad jag förstått så finns det både fördelar och nackdelar med de olika alternativen.
Alt nummer 3 lockar mest då jag låter träet få leva. Men montagelim gör att det inte blir större spricka?
 
Ta slipdammet från en bit furu och blanda med vanligt trälim, vitlim, som du sedan smetar i sprickan. När det torkat slipar du lätt och sedan en skvätt lack.
 
Mazen Mazen skrev:
Ta slipdammet från en bit furu och blanda med vanligt trälim, vitlim, som du sedan smetar i sprickan. När det torkat slipar du lätt och sedan en skvätt lack.
Smart lösning! Anledningen till att man blandar med slipdammet är att man vill få en naturlig look?
 
Ja och trä slipet "armerar" limmet...
 
Har du en bild på hur hela bordet ser ut? Hur sitter skivan fast mot underredet?

Anledningen att jag frågar är sprickan kan bero på att skivan sitter fixt inspänt mot underredet, utan möjlighet att variera i bredd med årstiderna.
 
Ola C Ola C skrev:
Har du en bild på hur hela bordet ser ut? Hur sitter skivan fast mot underredet?

Anledningen att jag frågar är sprickan kan bero på att skivan sitter fixt inspänt mot underredet, utan möjlighet att variera i bredd med årstiderna.
Skivan är stavlimmad i två delar. Skivan har två reglar som går över kortsidorna, på dessa har man gjort kant för att benen ska passas in och dessa är fastskruvade i både på skivan och benen. Det är för att vi ska kunna montera isär den när vi flyttar inom ett par år.
 
F fixarx skrev:
Skivan är stavlimmad i två delar. Skivan har två reglar som går över kortsidorna, på dessa har man gjort kant för att benen ska passas in och dessa är fastskruvade i både på skivan och benen. Det är för att vi ska kunna montera isär den när vi flyttar inom ett par år.
Du har ingen bild?
 
Ola C Ola C skrev:
Du har ingen bild?
Ett oslipat träbord i naturlig form med ådringar och kvistar, placerat på ett parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersidan av ett träbord där snickeridetaljer och sammankomst mellan ben och bordsskivan visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sprickan beror på att märgen är kvar, man kan nästan garantera att det spricker då.
Min mentor inom snickeri sa att det är felsågat.
Man ska alltid försöka att såga mitt i märgen, virket kommer då att kupa sig i stället först spricka.

Protte
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Lim och träspån räddade bordet iallafall. Jag oljade in den för att få den rakt/slappna av och ett par timmar senare öste jag på med lim längst in i sprickorna. På med oljan igen veckan efter och lim igen. Sen var det bara att limma igen några mindre sprickor utan träspån
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.