18 666 läst ·
48 svar
19k läst
48 svar
Sprucken panna / läckande shuntventil ?
Hålet som blir efter brännaren går ju in i eldstaden, och inte till någon utrymme med vatten i, så du behöver inte fundera på något eventuellt vattenläckage om det är det du tänker på...
En sak du kan prova är ju att skruva loss anslutningara till elementen, klämm i en skvätt diskmedel och fyll pannan igen. Diskmedlet minskar ytspänningen och då borde läckaget öka.
Annars får du fylla pannan med vatten och plugga alla anslutningar och elda till pannan exploderar. Den svagade punkten borde ge sig först!
En sak du kan prova är ju att skruva loss anslutningara till elementen, klämm i en skvätt diskmedel och fyll pannan igen. Diskmedlet minskar ytspänningen och då borde läckaget öka.
Annars får du fylla pannan med vatten och plugga alla anslutningar och elda till pannan exploderar. Den svagade punkten borde ge sig först!
Redigerat:
sitter det inte nåt säkerhetsventil på pannan? tänkte om den kanske läcker? är nån av dessa bilderna säkerhetsventil?

Uploaded with ImageShack.us

dom 2 första bilderna är väl säkerhetsventiler? Hur vet man vilket tryck dom klarar? Jag fyller på med 1bars luftryck när jag har provtryckt
Ventilen på den 1:a bilden är en blandningsventil, den blandar varm och kallvatten så du inte får ut för varmt vatten i kranarna (Skållnings-skydd)
Ventilen på den 2:a bilden kan vara en säkerhetsventil, ifall det tunna röret mynnar ut mot golvet eller ett avlopp.
Den 3:e bilden tycker jag ser ut som en avluftningsventil.
Tänk på att ta det väldigt försiktigt när du provtrycker med tryckluft, du lagrar upp extremt mycket energi när du fyller pannan med luft så som du gör, det är bättre att fylla pannan med vatten, och sedan bara tillföra lite tryckluft för att få upp trycket.
Ventilen på den 2:a bilden kan vara en säkerhetsventil, ifall det tunna röret mynnar ut mot golvet eller ett avlopp.
Den 3:e bilden tycker jag ser ut som en avluftningsventil.
Tänk på att ta det väldigt försiktigt när du provtrycker med tryckluft, du lagrar upp extremt mycket energi när du fyller pannan med luft så som du gör, det är bättre att fylla pannan med vatten, och sedan bara tillföra lite tryckluft för att få upp trycket.
ok tack för svar. har undvikit vatten för risken för vattenskador, blev dyrt sist.... tänkte smyga på med lite vatten så får jag se. nu har jag skruvat lite på ventilerna kanske inte var så bra? ventilen på andra bilden satte jag helt öppen, kanske blir väldigt varmt vatten i kranarna då?
det står på shuntventilen att den ska vara öppen när jag fyller på systemet, när är den det? den står på mitten just nu.
Om du har öppnat blandningsventilen helt så får du ut lika varmt varmvatten som pannans temperatur är.stiga_villa skrev:
tack för svar. shunten brukar kärva lite när jag inte har vridit på den på länge. kan jag med hjälp av shunten bara fylla på pannan med vatten eller fylls hela systemet oavsett hur shunten står?
Redigerat:
Det beror på vad du har för shunt, på våg shunt så kopplas radiatorkretsen bort helt från pannan när vi stänger den, dvs matning och retur kopplas ihop och kopplas samtidigt bort från rören som går ner i pannan, vi har en Alpha Combi från -06.stiga_villa skrev:
ok tänkte om man kunde sätta lock med packning på pannan men det finns väl inte så stora storlekar
jag har inte hittat på var läckan är ännu men har kommit över en värmekamera som jag tänkte testa i helgen. Finns lite vatten kvar i systemet och sedan kör jag med luftryck. borde väl gå att se med kameran då var det läcker?
Rörmokaren pratade om ett tätningsmedel som man kan hälla i som är typ som kylarcement fast för värmesystem. Han skulle läsa på om det för han hade bara hört talas om det. Nån som har testat det eller vet nåt om sådant tätningsmedel?
kan det vara detta han menar? http://www.unipak.dk/sv/node/527
Multiseal 24 2.5L verkar vara vad jag behöver [url]http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product2?catalogId=10002&storeId=10551&productId=118087&langId=46&errorViewName=ProductDisplayErrorView&categoryId=21652&topCategoryId=&parent_category_rn=
[/URL]
kan det vara detta han menar? http://www.unipak.dk/sv/node/527
Multiseal 24 2.5L verkar vara vad jag behöver [url]http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product2?catalogId=10002&storeId=10551&productId=118087&langId=46&errorViewName=ProductDisplayErrorView&categoryId=21652&topCategoryId=&parent_category_rn=
[/URL]
Redigerat: