ja tack :) vore bra så jag kan se var jag ska lossa plåtarna

när jag fyller på pannan med lufttryck så hör jag droppljud med ca 10sek mellanrum. svårt att lokalisera var det kommer ifrån blir ej blött på golvet

måste jag lossa rör cirkpump elpatron mm för att ta bort plåtarna?

20111203121123.jpg219t95k.jpg

här är manometern som jag fyller på luft iin i pannan
20111203133633.jpg

jag fick bort plåten på framsidan vid shuntventilen men såg inget synligt läckage. sidoplåtarna och plåten på ovansidan har jag inte fått bort för då måste jag väl demontera alla rör mm?

http://imageshack.us/f/543/20111203133633.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/543/20111203133633.jpg/

20111203123217.jpg
20111203123217.jpg

Uploaded with ImageShack.us

finns det nya packningar till denna shuntventil? lossar jag de 4 bultarna för att ta bort den? sitter bultar längre in med

Redigerat:
Känner du om de är blött i isoleringen? För att få bort plåtar där det sitter rör, det enklaste är väl att kapa lite plåtarna så du slipper att demontera rör.

nej isoleringen verkade torr. kan jag köra med vinkelslipen på plåten? sitter inga känsla rör eller sladdar under?

kaka84 skrev:
Det är ganska raskt gjort att lossa plåtarna på sidorna på Alpha-pannorna, lossa och stoppa in handen och känn efter runt shunten om du misstänker den. Det kan nog hänga några deciliter vatten i isoleringen innan den börjar droppa ut så det syns på golvet. Ta även och lossa plåter över vv-beretaren och kolla där.
Jag har en avklädd sådan panna stående, fast några år nyare så några anslutningar har flyttat sig. Om du vill kan jag ta en bild och slänga upp. Då får du ju se henne naken och vet var du ska leta efter! :)
har du fått tag på nån bild? :)

Har du möjlighet att stänga av elen till pannan innan du går på med vinkelslipen så borde det inte vara nåt bekymmer, men man får ju tänka sig för så man bara kapar precis genom plåten. Försök att känna där innan eller lossa plåten så du kan se lite där du behöver kapa.

dum fråga men.. har du öppen expansion? iså fall lär du aldrig få nåt tryck i systemet.

det e från expansionsröret som jag har satt manometern. den e öppen, men frånkopplad, då manometern sitter där istället för det gröna röret som man ser på bilden. trycket sjunker efter kanske 20min så det tar några timmar kanske innan det e helt borta. verkar vara ett litet läckage. jag e inte helt hundra på om det e pannan, men det finns både lite luft och vatten i elementen när jag tar bort dem

Här är några bilder på den stackars pannan... På lördag pannan och jag åka på utflykt till skroten, så vill du ha fler bilder får du säga till snabbt... :D

• IMG_8351.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8352.jpg
    Skapa konto
  • IMG_8353.jpg
    Skapa konto
tackar :) så många som möjligt e välkomna :)

kan jag ta bort oljebrännaren eller lämnar den ett hål efter sig?

Det blir ett hål, men du kan ju göra en täckplåt att sätta över hålet...

ok skulle vilja ha bort den så jag får bort plåten på framsidan. kanske svårt att få tätt. vill riva så lite som möjligt i saker så det blir otätt men vill ha bort så mkt skit som möjligt så plåtarna går att ta bort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.