Hej! Jag bor i en lägenhet byggd i slutet av 90-talet och står inför en renovering av ytskikten i hallen. Som i många moderna fastigheter så består innertaket i lägenheten av ca 2m breda sjok av betong/sten. Mellan skivorna finns längsgående skarvar som jag tycker är ganska fula och skulle vilja bli av med för att skapa en slät yta.

unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se bifogad bild.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att spackla igen sådana skarvar och har tips på tillvägagångssätt. Ytan runtikring har ju en viss textur av stenen och färgen, och risken är väl att en slätslipad spackelyta kontrasterar mot det på ett fult sätt. Kan man komma runt dte på ngt sätt?

Tacksam för alla tips och råd!

Erik

• Gilla
Tsaritsa
  • Laddar…
Du får ju spackla hela taket slätt men risken är ju att det kan röra sig i fogen mellan betongplattorna.

kanske spackla/ finslipa/spackla, tapetsera med microlitväv, grundmåla och måla 2 gånger ?

B berguv skrev:
Hej! Jag bor i en lägenhet byggd i slutet av 90-talet och står inför en renovering av ytskikten i hallen. Som i många moderna fastigheter så består innertaket i lägenheten av ca 2m breda sjok av betong/sten. Mellan skivorna finns längsgående skarvar som jag tycker är ganska fula och skulle vilja bli av med för att skapa en slät yta.

[bild] Se bifogad bild.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att spackla igen sådana skarvar och har tips på tillvägagångssätt. Ytan runtikring har ju en viss textur av stenen och färgen, och risken är väl att en slätslipad spackelyta kontrasterar mot det på ett fult sätt. Kan man komma runt dte på ngt sätt?

Tacksam för alla tips och råd!

Erik
Hej Erik!

Undrar om du fått svar och hur det har gått med allt? Vi har samma typ av tak tyvärr och det stör oss!

😌 går i tankarna om att spackla igen det etc.

Skriv gärna om du har en uppdatering!

Mvh
Alisa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.