Hej vi bor i ett tegelhus från 1995. Det dyker upp sprickor ovanpå fönsterkarmen dörrar , en tak i köket ser en svårt att se en spricka . Kan det spricka i badrummet och förstöra kaklen,?. Vad beror på för det oroande.

• Spricka på vitmålad vägg ovanför dörrkarm i hus från 1995.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i vägg ovanför en fönsterkarm med persienner i ett hus från 1995.
    Skapa konto
  • Spricka som sträcker sig från taket ner till en fönsterkarm, bredvid en rund väggdetalj i ett rum.
    Skapa konto
  • Spricka i hörnet av ett tak nära fönsterkarm med spotlights och gardin.
    Skapa konto
  • Spricka i vägg ovanför fönsterkarm i tegelhus, som sträcker sig från fönstrets övre list till taket.
    Skapa konto
  • Spricka ovanför vit fönsterkarm i ett tegelhus, med utsikt mot hus och trädgård.
    Skapa konto
  • Spricka ovanpå vitmålad fönsterkarm i ett rum med utsikt mot en trädgård.
    Skapa konto
  • Spricka i en vägg ovanför en golvlist och en eluttag med inkopplad laddare.
    Skapa konto
  • Vertikal spricka i väggen ovanför ett eluttag och vit list vid trägolv i ett hem.
    Skapa konto
Huset lär ha trästomme, trä är levande material som rör på sig, bl.a. när luftfuktigheten ändras.

Sprickorna vid fönstren beror nog på att väskivorna är sågade just där det spricker. För att minska risken att tapeter mm spricker vid skarvarna av väggskivorna så behöver väggskivorna vara i två lager samt att skarvarna är förskjutna en regelbredd.

MultiMan
Har sprickorna uppkommit nyligen hade jag oroat mig och gjort en fördjupad undersökning. Grundläggningen kanske är bristfällig så huset rör sig.

MultiMan MultiMan skrev:
Har sprickorna uppkommit nyligen hade jag oroat mig och gjort en fördjupad undersökning. Grundläggningen kanske är bristfällig så huset rör sig.
Hej och tack för svaren. En del sprickor fanns redan när vi köpte huset för 6 års sedan men sprickorna dock har blivit fler senaste åren. Hur ska vi undersöka grundling om huset rör på sig?. Hur ser man det,?. Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.