Grannen håller på att bygga nytt hus och har utfört en rad sprängningar på sin tomt. Vårt hus ligger ca 10-20 m ifrån där de hållit på att spränga.

Innan de började spränga var en besiktningsman här och kollade huset, han noterade att det fanns en del sprickor i färgen i vardags/sovrum. Främst runt fönster och dörröppningar. Besiktningsmannen sa att det var främst sådana sprickor som kunde uppkomma vid sprängning.

Nu efter sprängningen är över har jag noterat minst 10 nya ställen med sprickor i färgen.

Vad för typ av krav kan man ställa på dessa skador?

Får jag skylla mig själv som har ett gammalt hus som inte tål att de spränger på granntomten?
Kan jag kräva att de spacklar/målar om hela rummet?
Kan jag kräva en ersättning som typ motsvarar värdeminskningen huset skulle fått om vi sålde det imorgon?

Ny spricka i vitmålad vägg med början nära taket som löper vertikalt neråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni ett exempel på en ny spricka. De flesta ser ut som denna.

Har tyvärr ingen källa och är inte helt säker, men vill minnas att det är så att så länge vibrationerna håller sig inom gränsvärden så får du själv stå för ev. sprickor/problem som uppkommer.
Satte de inte upp någon liten mätdosa på ditt hus?

S skyisthelimit skrev:
Har tyvärr ingen källa och är inte helt säker, men vill minnas att det är så att så länge vibrationerna håller sig inom gränsvärden så får du själv stå för ev. sprickor/problem som uppkommer.
Satte de inte upp någon liten mätdosa på ditt hus?
Jo besiktningsmannen satte upp någon mätutrustning på grunden på utsidan av huset.

Men låter lite snopet om man får skylla sig själv för man bor i ett "dåligt" hus som får sprickor.

Hej, jo jag förstår det och hade säkert känt likadant om jag varit i ditt läge.

Å andra sidan kan jag ju förstå att det måste finnas någon form av gräns för vad ett hus ska klara, jag menar att i något extremfall kan ju man få sprickor utav en lastbil som far förbi. .

Men tydligen behöver det ju inte vara kört enligt dommen som nämndes i länken ovan, det kanske finns hopp för dig.

Nja det är byggherrens försäkring som täcker om dom legat under gränsvärdet, men hör med besiktningsmannen och ditt försäkringsbolag hur du skall gå vidare,
Läget är ju annat om du inte hade haft några sprickor innan, då ska det ju återställas till det skicket,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.