Det finns troligtvis en armerad betongbalk ovanför fönsteröppningen. Och betongens armering börjar korrodera. Man får då en volymförändring i armeringen som gör att betongen sprängs bort.
Beroende på hur allvarlig det är, kan det vara dyrt att åtgärda eller relativt enkelt och billigt. Men eftersom det är en del av huset bärande konstruktion, borde det vara föreningens ansvar att åtgärda.
Men felet kan även finnas i andra lägenheter och då kan det vara bra att kolla föreningens ekonomi extra noggrann. Har de tillräckligt stor reparationsfond eller stora lån?