933 läst ·
16 svar
933 läst
16 svar
Små sprickor i färg efter att ha målat köksbänkskant mot spis
Jag köpte en ny spis som var ett par millimeter för bred mellan köksbänkskanterna.
En snickare sågade av ett par millimeter på ena kanten så att spisen gick att skjuta in.
Jag tänkte först köpa ett kantband att sätta mot den exponerade sågytan men jag hittade inga kantband i matchande färg/textur som var lika bred som kanten (4 cm). Det fanns också risk att spisen inte längre skulle få plats om jag satte dit ett kantband. Så jag beslöt mig för att måla ytan med PU Snickerifärg 40 halvblank. Det kommer ju se lite gräsligt ut men man kommer bara se 1,5 cm av kanten som sticker upp över spisen i alla fall.
Problemet är att sen flera år tillbaka så hade den tidigare kantlisten börjat lossna längst in mot väggen och fett hade trängt in i spånskivan på det stället.
Efter att nu hela kanten sågats av försökte jag gnugga bort den klistriga ytan så gott jag kunde med handen. Men det hjälpte inte för, efter att ha målat hela kanten tre gånger, så har nu den delen av kanten fullt med små sprickor i målarfärgen.
Vad kan jag göra åt detta? Är det bara att måla över sprickorna eller behöver jag slipa ner färgen på det partiet och försöka få bort det inträngda fettet på nåt sätt innan jag kan måla igen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En snickare sågade av ett par millimeter på ena kanten så att spisen gick att skjuta in.
Logga in
Skapa konto
Jag tänkte först köpa ett kantband att sätta mot den exponerade sågytan men jag hittade inga kantband i matchande färg/textur som var lika bred som kanten (4 cm). Det fanns också risk att spisen inte längre skulle få plats om jag satte dit ett kantband. Så jag beslöt mig för att måla ytan med PU Snickerifärg 40 halvblank. Det kommer ju se lite gräsligt ut men man kommer bara se 1,5 cm av kanten som sticker upp över spisen i alla fall.
Problemet är att sen flera år tillbaka så hade den tidigare kantlisten börjat lossna längst in mot väggen och fett hade trängt in i spånskivan på det stället.
Logga in
Skapa konto
Efter att nu hela kanten sågats av försökte jag gnugga bort den klistriga ytan så gott jag kunde med handen. Men det hjälpte inte för, efter att ha målat hela kanten tre gånger, så har nu den delen av kanten fullt med små sprickor i målarfärgen.
Logga in
Skapa konto
Vad kan jag göra åt detta? Är det bara att måla över sprickorna eller behöver jag slipa ner färgen på det partiet och försöka få bort det inträngda fettet på nåt sätt innan jag kan måla igen?
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Spisen är höjd till max och jag har funderat på att ställa skivor under för att höja den ännu mer. Men innandömet av bänkskivan kommer ju fortfarande vara exponerat där sprickorna i målarfärgen finns. Jag gissar att färgen runt sprickorna kommer lossa över tid och att mat-os och rinnande matrester kommer sugas in där när man spiller över spisen.BirgitS skrev:
Jag funderade på det. Jag är ju inte så bra på hantverk och misstänker att det kan bli ett svårare projekt än jag tror. Jag vet inte om det är svårt att lossa nuvarande bänkskivan från underskåpen. Men eftersom jag bor i ett landshövdingehus så är väggarna bakom lite ojämna. Jag misstänker att det kan bli svårt att såga till en ny bänkskiva så den passar in precis på millimetrarna med väggarna bakom.A AndersS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Men om jag väljer att slipa bort färgen just där sprickorna är, försöker gnugga bort det ingrodda fettet under och sen målar över igen, funkar det tro? Hur får jag bort det ingrodda fettet i så fall?
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Är det inte enklare att bara fixa så spisen hamnar högre och sen låta färgen vara som den är? Du har ju färg på det ev syns som mest så vad spelar det för roll att den inte har fäst riktigt längst in?
Om färgen inte har fäst tillräkligt längst in kommer den väl lossna mer där och mat-os och spillt mat-fett kommer tränga in i bänkskivan? Om jag höjer spisen till samma höjd som höger bänk kommer spisen bli 1,5 cm högre än vänster diskbänk. Det kanske är bättre iofs, men partiet med sprickor i färgen kommer fortfarande vara exponerat för matspill som rinner ut med kanterna.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Att trät suger i sig fett lär ju inte påverka något. Det blir ju bara som ett slags skydd på det viset.