Byggahus.se

sprickor i gipsskarvar

1. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Varför? Att remsa skarvarna och måla blir ju perfekt om man gör det rätt. Varför skulle en helt slät yta, alltså gipset, behöva täckas med microlitväv?

2. J
    Medlem · 32 inlägg

johanj

Medlem
    Jag kan ha gjort fel någonstans men jag tror inte det och sprickorna finns där nu. Jag gissar att det kan röra sig en del i ett mellanbjälklag i ett trähus och att de rörelserna är för stora för att remsorna ska kunna ta upp dem. Att då armera ytterligare med en duk över hela taket känns som ett bra alternativ. Hur tycker du att jag bör göra jon_h?

Enligt denna länk minskar man risken med sprickor: http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowArticle&articleid=1754

/Johan

3. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Jag vet inte alls vad problemet är i ditt fall. Är det något i konstruktionen som är knas så kanske microliten kan fixa det. Jag protesterade bara mot Stringfellows generella uttalande att det är så man måste göra om man vill ha släta gipstak. Jag har byggt många gipstak med bara remsade skarvar, och har aldrig haft en spricka.

4. L
    Medlem · 772 inlägg

LUDDET

Medlem

Svårt jobb

Enligt denna länk minskar man risken med sprickor: http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowArticle&articleid=1754

Undrar varför man använde tunga 12 mm gipsskivor när det finns renoveringsgips 6 mm?

Det var länge sedan jag satte upp gips i taket men minns att skivorna hade en försänkning vid långsidorna vilket underlättade osynliga skarvar. Mycket svårare var det vid kortsidorna. Numera kanske även kortsidorna är försänkta?

Slipning behövs nästan inte alls om man spacklar på rätt sätt.

5. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 3 389 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Ja är det inte priset på renoveringsgipset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.