Hej,
I våran sommarstuga som vi köpte för snart ett år sen finns en vedspis i köket.
Denna har vi eldat i en hel del sedan dess och nu är det dags för första sotningen.
När jag skulle göra rent den och ta ur askan så upptäckte jag att den är väldigt sprucken och leran ovanpå ugnen va bara att ta bort.
Här ser man leran som bara va lösa småbitar som jag plockade bort.
En rejäl spricka på ovandelen av ugnen.
- Vad är det för lera man använder till detta, vart kan man köpa den och är det nåt särskilt man ska tänka på när man applicerar den?
- Behöver man göra nåt åt de andra sprickorna som är i godset?
- Varför uppkommer sprickorna, har vi eldat för varmt eller med fel sorts bränsle? Vi eldar med björk och granved.
(Ursäkta den dåliga bildkvalitén, jag hade händerna fulla med sot när jag tog bilderna och hade svårt atyt fokusera
)
I våran sommarstuga som vi köpte för snart ett år sen finns en vedspis i köket.
Denna har vi eldat i en hel del sedan dess och nu är det dags för första sotningen.
När jag skulle göra rent den och ta ur askan så upptäckte jag att den är väldigt sprucken och leran ovanpå ugnen va bara att ta bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man leran som bara va lösa småbitar som jag plockade bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rejäl spricka på ovandelen av ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Vad är det för lera man använder till detta, vart kan man köpa den och är det nåt särskilt man ska tänka på när man applicerar den?
- Behöver man göra nåt åt de andra sprickorna som är i godset?
- Varför uppkommer sprickorna, har vi eldat för varmt eller med fel sorts bränsle? Vi eldar med björk och granved.
(Ursäkta den dåliga bildkvalitén, jag hade händerna fulla med sot när jag tog bilderna och hade svårt atyt fokusera
Ja, eldningen har mest sannolikt varit för häftig.
Den kan möjligen räddas av en som renoverar spisar men frågan är om inte kostnaden blir så hög med dessa skador så det är bättre att köpa en annan som redan är renoverad.
tex hos http://stationnord.se/produkt-kategori/kaminexperten/
Jag fick 3 st köksspisar renoverade där för några år sedan. Dom plockade ner dom i sina alla beståndsdelar rengjorde, blästrade samt monterade ihop igen + ny gjutning vid ugnen.
Det kostade en slant men jobbet blev, i mina ögon, perfekt gjort.
I sin butik hade dom vid denna tid ett antal kaminer till salu som var renoverade.
Hur det exakt ser ut idag vet jag inte.
Den kan möjligen räddas av en som renoverar spisar men frågan är om inte kostnaden blir så hög med dessa skador så det är bättre att köpa en annan som redan är renoverad.
tex hos http://stationnord.se/produkt-kategori/kaminexperten/
Jag fick 3 st köksspisar renoverade där för några år sedan. Dom plockade ner dom i sina alla beståndsdelar rengjorde, blästrade samt monterade ihop igen + ny gjutning vid ugnen.
Det kostade en slant men jobbet blev, i mina ögon, perfekt gjort.
I sin butik hade dom vid denna tid ett antal kaminer till salu som var renoverade.
Hur det exakt ser ut idag vet jag inte.
Spisen ser ganska gammal ut. De senare varianterna som är emaljerade på framsidan har ofta tjockare gjutgods och tål lite mer. Problemet om du vill laga den är troligen att få tag på reservdelar. Det kan gå att svetsa ihop de trasiga bitarna.
Jag ser minst en del som fattas. Det skall sitta en del kallad brännjärn mellan eldstaden och ugnen. Den liknar det spräckta cisternjärnet som sitter på eldstadens andra sida. Detta kan ha bidragit till att ugnstaket spruckit, men eftersom både hällen, cisternjärnet och ugnstaket är spräck samt att rosten är deformerad är det ganska uppenbart att det har eldats för hårt i den.
Det finns speciell ugnslera att lägga på ugnstaket. Det är lera och järnspån. Jag har köpt detta på K-rauta ett par gånger. Man kan också använda eldfast bruk.
Jag ser minst en del som fattas. Det skall sitta en del kallad brännjärn mellan eldstaden och ugnen. Den liknar det spräckta cisternjärnet som sitter på eldstadens andra sida. Detta kan ha bidragit till att ugnstaket spruckit, men eftersom både hällen, cisternjärnet och ugnstaket är spräck samt att rosten är deformerad är det ganska uppenbart att det har eldats för hårt i den.
Det finns speciell ugnslera att lägga på ugnstaket. Det är lera och järnspån. Jag har köpt detta på K-rauta ett par gånger. Man kan också använda eldfast bruk.
På http://spisgubben.se hittar du någon som kan renovera den om du inte vill försöka själv.
Den är är ganska lik:
http://spisgubben.se/product.php?id_product=109
Den är är ganska lik:
http://spisgubben.se/product.php?id_product=109
Här kommer ett par länkar till.
Hur man renoverar en spis
http://kurage.wordpress.com/2010/06/08/liljerum-xviv-how-to-renovera-the-vedspis/
Reservdelar till de flesta järnspisar
http://vedspis.se/sv/delar/tabell/Reservdelar/
Hur man renoverar en spis
http://kurage.wordpress.com/2010/06/08/liljerum-xviv-how-to-renovera-the-vedspis/
Reservdelar till de flesta järnspisar
http://vedspis.se/sv/delar/tabell/Reservdelar/
Hej! Är lite svårt att se var sprickorna är på bilderna, finns det sprickor i själva godset? Det ser ut som det blivit sprickor i brännjärn och cisternjärn samt i leran på ugnstaket. Är det inte värre än så är det ju inga problem att fixa och behöver inte heller bli så dyrt. Nya bränn och cisternjärn köper du på www.vedspis.se kostar från 300-600kr st beroende på märke och modell.
Leran till ugnstaket skall vara eldfast lera som du blandar upp med järnspån. Det hittar du hos de flesta byggvaruhandlare och är inte så dyrt.
Små sprickor i godset går att laga med eldfats fogmassa. Det har jag gjort i min spis och det har hållt i flera år nu.
Leran till ugnstaket skall vara eldfast lera som du blandar upp med järnspån. Det hittar du hos de flesta byggvaruhandlare och är inte så dyrt.
Små sprickor i godset går att laga med eldfats fogmassa. Det har jag gjort i min spis och det har hållt i flera år nu.
Redigerat:
Tack för svaren allihopa! Det uppskattas för en som inte har nån koll på läget.
Avemo: Den delen fattas inte, jag hade bara tagit bort den när jag tog kortet. (det syns på den andra bilden) Men uppmärksamt av dig
Jag avvaktar och ser vad sotaren säger innan jag gör nåt. Antar att man får nån form av "eldningsförbud" som den ser ut nu?
Avemo: Den delen fattas inte, jag hade bara tagit bort den när jag tog kortet. (det syns på den andra bilden) Men uppmärksamt av dig
Jag avvaktar och ser vad sotaren säger innan jag gör nåt. Antar att man får nån form av "eldningsförbud" som den ser ut nu?
Jag är inte så säker på att den kommer att få eldningsförbud. Det är inte farligt med sprickor i spisen. Det sotaren inte vill se är sprickor i skorstenen eller brännbart material nära spisen. Lägger du på ny ugnslera på det spräckta taket kan du elda i den igen, men den kan nog bli både snyggare och bättre av en renovering.
Klicka här för att svara
