Mitt andra inlägg på byggahus.se Mitt första inlägg ser ni här:
https://www.byggahus.se/forum/badrum/256835-problem-med-besiktning-av-badrum-hjalp.html#post2239988.
Jag och sambon är i färd med att köpa ett hus. Besiktningsmannen har påpekat en del brister. Hela huset är i princip totalrenoverat 2010. Allting är vidgjort. När det gäller fasaden har besiktningsmannen påpekat
1) Platonlist runt källargrund har bitvis släppt. Kan orsaka att fukt söker sig in bakom platonmattan.
2) Fönsterbleck är inmurad i fasad p.g.a. ej korrekt utfört arbete med resultatet förhöjd fuktrisk. Sprickbildning kommer att fortsätta om problemet inte åtgärdas.
Jag blir lite irriterad på punkten 2 eftersom putsen, tja hela huset, är nyrenoverad. Punkten 2 beror på felaktigt utfört arbete helt enkelt. Enligt besiktningsmannen ska sidorna på fönsterbläcket vikas tillbaka. Den ska absolut inte muras in i putsen. Redan nu såg vi att sprickor hade uppstått.
Det jag undrar är: hur mycket jobb är det att fixa till fönsterbläcket? Vad skulle det kosta? Jag är inte så insatt men behöver man inte knacka ner putsen, vika tillbaka fönsterbläcket, putsa en gång till, och sedan måla? Vad skulle detta kosta tror ni? Är det genomförbart?
Hur mycket jobb är det att fästa tillbaka platonlisten? Har någon en ungefärlig uppskattning på eventuell kostnad?