Alla hus som av någon form är byggda i allt utom trä har en förmåga att spricka , framför allt i hörnen av fönster och dörrar , inget ovanligt , hacka loss det som är löst och spackla upp ,
men förvänta dig inte sprickfritt i framtiden , kan komma efter ett eller flera år
Bara att ha tumme med fortuna
men förvänta dig inte sprickfritt i framtiden , kan komma efter ett eller flera år
Bara att ha tumme med fortuna
Spackla inte! Vanligt spackel är alldeles för svagt och kan spricka ganska omgående. Använd gipsbruk/gipsspackel. Om det är cementputs (det tror jag inte att det är men jag ser inte riktigt, misstänker kalkbruk el kalkcementbruk) så skulle du kunna lägga i husfix el liknande. Om det är någon bit som är lös (knacka på och lyssna om det låter som det har lossat. Man brukar säga att det låter "bom" men jag skulle mer säga "klock" istället för "klick"). Om inget är löst kan du skrapa ur sprickorna så tvärsnittet blir som ett V. Ta helst på lite gipsprimer eller annan primer på de råa ytorna (binder ytan och gör att ytan mindre sugade) . Har man inte det kan man I nödfall ta nån utspädd matt vägg- eller takfärg (den ska kunna sugas in lite). Sen spacklar du med gipsbruket, slipar och snyggar till med spackel.
Sådana sprickor är vanliga när man har tegel/puts väggar. Skrapa ur det som är löst, fyll sprickan med spackel och sätt gärna en glasfiberremsa i det blöta spacklet. Efter torkning så spacklar man till önskat resultat.
Klicka här för att svara