Hej!
Vi ska byta ut golvet på vardagsrummet och hittade en gammal matta under golvet. Den ser fräsch ut och luktar ingenting på nära håll. Den sitter så bra limmat? så det kommer vara svårt att ta bort, men min tanke är om vi behöver ta bort den eller inte, och bara lägga nya golvet på mattan.
Huset är byggd -74 men vet ej om golvet/mattan har bytts sen dess eller ej.
Någon som känner igen mattan? Och kan hjälpa mig med mer info.
Tänkte lite kring asbest osv. kan de vara något?
Tack på förhand!
Vi ska byta ut golvet på vardagsrummet och hittade en gammal matta under golvet. Den ser fräsch ut och luktar ingenting på nära håll. Den sitter så bra limmat? så det kommer vara svårt att ta bort, men min tanke är om vi behöver ta bort den eller inte, och bara lägga nya golvet på mattan.
Huset är byggd -74 men vet ej om golvet/mattan har bytts sen dess eller ej.
Någon som känner igen mattan? Och kan hjälpa mig med mer info.
Tänkte lite kring asbest osv. kan de vara något?
Tack på förhand!
Det ser inte ut som lim med asbest enligt mina begränsade kunskaper som bygger på egna och andras erfarenhter som berättats. Det brukar vara svart och sitta hårt så mattan hade troligtvis mer gått sänder om ni drog den så där en låssna helt.
Tack för svar! Har läst lite här o där och det verkar vara som du säger. Skulle du ta bort den och lägga annat nytt underlag?T TheGame skrev:
Jag vet inte. Det känns som jag hade velat göra det. Samtdigt kanske det funkat bra ha den under? Jag hade förmodligen ställt samma fråga 😅V Victoria Danielsson skrev:
Vad är det under betong? Platta på mark, källare?
Tänker att den kanske ger ”extra” värme? Eller kanske bra att ta bort och ”sanera”?T TheGame skrev:
Betongplatta på mark.
Så många beslut (viktiga ändå) man behöver ta när man renoverar hus själv … 🙃
Tack för svar! Då ska vi köra på det! Bort med mattan. 😊🙏Bo arnold skrev:
Klicka här för att svara