Hej!
Vi ska byta ut golvet på vardagsrummet och hittade en gammal matta under golvet. Den ser fräsch ut och luktar ingenting på nära håll. Den sitter så bra limmat? så det kommer vara svårt att ta bort, men min tanke är om vi behöver ta bort den eller inte, och bara lägga nya golvet på mattan.
Huset är byggd -74 men vet ej om golvet/mattan har bytts sen dess eller ej.
Någon som känner igen mattan? Och kan hjälpa mig med mer info.
Tänkte lite kring asbest osv. kan de vara något?
Tack på förhand!

• Gulbrun, grov texturerad matta med orange ränder, delvis synlig med trägolv vid sidan. Tråden handlar om att byta ut golvet i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal matta under golv i vardagsrum, gul/brun med struktur, delvis upplyft för att visa limmad baksida och underliggande betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut som lim med asbest enligt mina begränsade kunskaper som bygger på egna och andras erfarenhter som berättats. Det brukar vara svart och sitta hårt så mattan hade troligtvis mer gått sänder om ni drog den så där en låssna helt.

• Gilla
Victoria Danielsson
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det ser inte ut som lim med asbest enligt mina begränsade kunskaper som bygger på egna och andras erfarenhter som berättats. Det brukar vara svart och sitta hårt så mattan hade troligtvis mer gått sänder om ni drog den så där en låssna helt.
Tack för svar! Har läst lite här o där och det verkar vara som du säger. Skulle du ta bort den och lägga annat nytt underlag?

V Victoria Danielsson skrev:
Tack för svar! Har läst lite här o där och det verkar vara som du säger. Skulle du ta bort den och lägga annat nytt underlag?
Jag vet inte. Det känns som jag hade velat göra det. Samtdigt kanske det funkat bra ha den under? Jag hade förmodligen ställt samma fråga 😅
Vad är det under betong? Platta på mark, källare?

T TheGame skrev:
Jag vet inte. Det känns som jag hade velat göra det. Samtdigt kanske det funkat bra ha den under? Jag hade förmodligen ställt samma fråga 😅
Vad är det under betong? Platta på mark, källare?
Tänker att den kanske ger ”extra” värme? Eller kanske bra att ta bort och ”sanera”?
Betongplatta på mark.
Så många beslut (viktiga ändå) man behöver ta när man renoverar hus själv … 🙃

Det är en heltäckningsmatta är nog lika gammal som huset finns ingen asbest i den eller limmet men bör tas bort. Den går lätt att dra bort men skummet på undersidan kan sitta hårt bäst är att hyra en mattstripper då går det lätt.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det är en heltäckningsmatta är nog lika gammal som huset finns ingen asbest i den eller limmet men bör tas bort. Den går lätt att dra bort men skummet på undersidan kan sitta hårt bäst är att hyra en mattstripper då går det lätt.
Tack för svar! Då ska vi köra på det! Bort med mattan. 😊🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.