Lyckades tappa en glasburk precis på kanten av min induktionshäll. Någon som vet ifall detta skulle gå att laga eller ifall man måste byta den helt och hållet? Det rör sig om cirka 1 * 2 cm på framkanten. Hällen fungerar utan problem men det ser inte så snyggt ut.

Skadad kant på svart induktionshäll med en liten spricka och glassplitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.
Jag har en Siemens-häll som är väldigt lik din, och en spricka i samma hörn. Den går under värmezonen o ner över s:et. Hällen fungerar ändå. Först tänkte jag åtgärda det då det retade mig, men eftersom den fungerar struntade jag i det o spar pengarna tills den inte fungerar längre.
Nu var det inget svar på din fråga om det går att laga. Mer en tanke om att om du kan leva med det så spar pengarna tills den går sönder.
Annars tar väl försäkringen skadan, efter en sur självrisk.

• Gilla
mankemangen
  • Laddar…
det går såklart inte att laga det till ursrungligt skick.Står man ut med att det syns så kan man ju alltid ta bort det som är löst och bygga upp det lite försiktigt med epoxy/araldit. Då blir ju kanten fin och håller ihop men det kommer ju såklart synas.

• Gilla
Anqas
  • Laddar…
knipo skrev:
Hej.
Jag har en Siemens-häll som är väldigt lik din, och en spricka i samma hörn. Den går under värmezonen o ner över s:et. Hällen fungerar ändå. Först tänkte jag åtgärda det då det retade mig, men eftersom den fungerar struntade jag i det o spar pengarna tills den inte fungerar längre.
Nu var det inget svar på din fråga om det går att laga. Mer en tanke om att om du kan leva med det så spar pengarna tills den går sönder.
Annars tar väl försäkringen skadan, efter en sur självrisk.

Hej, tack för svaret! Vet du vad modellen heter? Eftersom det var förra ägaren till lägenheten som satte in köket för ett par år sedan så finns det inga papper och tydligen sitter alla nummer under hällen. Funderar på att ta självrisken då jag ska sälja lägenheten snart. Så, det är mest att det kanske ser dumt ut på en visning och för en ev. köpare om hällen ser ut som det gör.

Redigerat:
Stefan1972 skrev:
det går såklart inte att laga det till ursrungligt skick.Står man ut med att det syns så kan man ju alltid ta bort det som är löst och bygga upp det lite försiktigt med epoxy/araldit. Då blir ju kanten fin och håller ihop men det kommer ju såklart synas.

Det förstår jag. Har skickat iväg en fråga till Siemens och se vad de säger. Tack för tipset, kanske kan anlita någon expert om det alternativet skulle vara aktuellt.

Redigerat:
  • Gilla
Markus99
  • Laddar…
P
Kanske någon glasslipare kan få bort oljämnheterna
Annars är det byte som gäller man vill ju inte få spänningar i glaset så att spricker mer eller...
Ett typiskt glas kostar runt 4.000.- men vad ditt kostar vet vi först efter du läst av produktnummret på undersidan, ev kan bruksanvisningen duga

• Gilla
Markus99
  • Laddar…
Detta är den anledningen jag inte köper häll med bara glasskiva, utan det blir en ned metallkant runt, även om det är lite fulare 😉

• Gilla
Markus99
  • Laddar…
P
Nakdelen med metallkant är att den är högre än glasytan vilket medför att i trånga lägen inte alla kokkärl ligger an mot glaset

• Gilla
Markus99
  • Laddar…
Markus99 skrev:
Funderar på att ta självrisken då jag ska sälja lägenheten snart. Så, det är mest att det kanske ser dumt ut på en visning och för en ev. köpare om hällen ser ut som det gör.
Bara och ställa en stekpanna där på visningen. :cool:

PS. Fredagshumor, ni behöver inte kommentera om hur omoralisk och hemsk jag är...

• Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Gammal tråd, men exakt likadan skada som min dotter lyckades skapa för 10 minuter sedan.

Vågar man använda den ett par månader? Ska bygga om hela köket under våren, så ny häll före jul känns så onödigt.

P
Anna_H Anna_H skrev:
Gammal tråd, men exakt likadan skada som min dotter lyckades skapa för 10 minuter sedan.

Vågar man använda den ett par månader? Ska bygga om hela köket under våren, så ny häll före jul känns så onödigt.
om glaset inte sviktar ,ja
och se till att det inte kokar över

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.