Jag tappade en temugg på spishällen och det blev ett litet krossår med några sprickor. Det finns också en gammal skada i ena hörnet där en glasbit på någon millimeter eller två är borta sedan länge. Nu undrar jag om jag måste byta ut hela hällen. Det är en Siemens induktionshäll som redan fanns i huset när vi flyttade in för drygt 10 år sedan. Den var då ganska ny för hela köket var renoverat.

• Närbild på en induktionshäll med en krosskada och sprickor i glaset nära kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om reservglas kanske finns, så blir det nog inte billigare en ny, om det inte är en 50tkr häll.

Det kan fungera att limma skadan, ungefär som med stenskott, det blir inte perfekt men kan förhindra att det sprider sig och fastnar smuts.

G g.kraft skrev:
Även om reservglas kanske finns, så blir det nog inte billigare en ny, om det inte är en 50tkr häll.

Det kan fungera att limma skadan, ungefär som med stenskott, det blir inte perfekt men kan förhindra att det sprider sig och fastnar smuts.
Ser ut som en glashäll.

Det är en glashäll och imorse såg vi att sprickan har förlängts. Den går nu ned till "reglagen" eller vad markeringarna heter. Vilken hantverkare skall vi fråga? Elektriker, snickare eller Siemens egen support? Vi undrar också om det är standardmått på induktionshällar eller om varje tillverkare har egna mått för att låsa in sina kunder.

Spikfarmor Spikfarmor skrev:
Det är en glashäll och imorse såg vi att sprickan har förlängts. Den går nu ned till "reglagen" eller vad markeringarna heter. Vilken hantverkare skall vi fråga? Elektriker, snickare eller Siemens egen support? Vi undrar också om det är standardmått på induktionshällar eller om varje tillverkare har egna mått för att låsa in sina kunder.
Vad skall ni göra, byta glaset eller hela hällen?

K Kane skrev:
Vad skall ni göra, byta glaset eller hela hällen?
Vi vet inte vad som är bäst.

Vi vet inte vad som är bäst.
Byt hällen. Borde finnas något bra under reorna som pågår. Siemens och Bosch har i alla fall samma mått på urtaget i bänkskivan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Byt hela hällen, har man råkat skada den på det sättet, otur, men man vill ju inte ha det så.

Men kolla hemförsäkringen också, har du sk drulle-tillägg? Kan ju hända du kan få litet ekonomiskt bidrag från försäkringsbolaget. En ny häll kan man nog hitta till hyfsat pris, black week nu, om det inte är en special du behöver

• Gilla
Spikfarmor
  • Laddar…
Tack alla för snabba svar. Det här forumet är super! 👍

Tack alla för snabba svar. Det här forumet är super! 👍
Passar på att tillägga följande, ehuru det kan låta negativt: Se till att strålningselementen under hällen är intakta. De porslinsisolatorer som ligger där är ömtåliga och kan spricka, varvid själva tråden in elementen kan "gå på lunch". Jag försökte själv nyligen byta element på min gamla spis (Cylinda), men det var lögn i helvete att få tag i rätt del. Inte ens på det stora, danska centrallagret med miljoner delar(!).
Bara så att ni inte kostar på en stor rep på en spis som inte hänger med i många år framåt.

• Gilla
Spikfarmor
  • Laddar…
Vi tillämpar, är vitvarorna äldre än 10 år blir det inköp av ny, som i ert fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.