Hej !

Kollar på en lägenhet och noterade då att det är en spricka i klämringen.

Tycker dock att det ser ganska ok ut ändå eller är det dags att renovera hela badrummet?

Tacksam för feedback!

(Badrummet är snart 30 år)

Farstatjej90
Badrummet är 30år= kan läcka var som helst när som helst. Eller hålla 30 år till

Om det inte finns några tecken på vattenskador någonstans hade jag inte ändrat på den inställningen

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Är det flyttstädat o klart?? Ser ju ut som i ett stall

janwide
Oavsett klämringen så skulle jag räkna med kostnaden för att helrenovera badrummet. 30 år är länge för ett badrum, vilket den trasiga klämringen är en indikation på. Skulle du få en läcka på grund av klämringen så kan det även drabba lägenheten under och kanske till och med bjälklaget i huset. Eftersom du känt till den trasiga klämringen och att badrummet är gammalt finns ju risken att grannar och eventuellt föreningen ställer ekonomiska krav mot dig för att du inte har åtgärdat detta.

Mitt svar är lite "worst case" men så skulle i varje fall jag tänka.

Du skulle ju i och för sig kunna prata med styrelsen och kolla med dom hur de ser på detta och hur övriga badrum i huset ser ut. Kanske finns det planer för en gemensam upphandling av badrumsrenoveringar framöver?

P
V Vertex skrev:
Hej !

Kollar på en lägenhet och noterade då att det är en spricka i klämringen.

Tycker dock att det ser ganska ok ut ändå eller är det dags att renovera hela badrummet?

Tacksam för feedback!

(Badrummet är snart 30 år)
Sprickan är nog ingen defekt, klämringen klämmer genom att en fjäder sitter i ringen vid skarven/sprickan och trycker ut ringen så att den trycker tätskiktet/membranet mot golvbrunnen så att det blir tätt.

janwide
P Peter787 skrev:
Sprickan är nog ingen defekt, klämringen klämmer genom att en fjäder sitter i ringen vid skarven/sprickan och trycker ut ringen så att den trycker tätskiktet/membranet mot golvbrunnen så att det blir tätt.
Du har kanske rätt men oavsett så är ett 30 år gammalt badrum dags att uppdatera. Därför bör man lägga undan en peng för att göra det rätt snart efter ett köp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.