Har märkt en perfekt måne som spricka mellan två kakelplattor i mitt badrum och undrar vad som kan orsakat det. Jag har läst på forumet att det kan vara allt från dåligt underlag, golvvärme eller att det är normalt.

Har en bild på underlaget där jag markerat sprickan i rött. Golvvärmen sattes inte på förrän månader senare men är nu alltid på med högsta temperatur för gillar tropiskt klimat. Plattorna är gigantiska (120x60 cm) så sprickan syns inte mycket men går det täcka - så tar jag gärna emot tips 😊.

Ofärdigt badrum med gipsväggar, rörinstallationer och byggmaterial, samt en markerad röd linje visar en spricka på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Marmorerade kakelplattor i badrum med rödmarkerad spricka mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måneformad spricka markerad i rött mellan stora kakelplattor nära ett röranslutning i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är ju ett rätt nytt badrum så jag tycker att du tar upp det med företaget som gjorde renoveringen. Granitkeramik är ju väldigt hårt och ska inte spricka utan anledning.
 
  • Gilla
  • Älska
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ett rätt nytt badrum så jag tycker att du tar upp det med företaget som gjorde renoveringen. Granitkeramik är ju väldigt hårt och ska inte spricka utan anledning.
Haft delad entrepenad och historiskt har dessa hantverkare bara skyllt på varandra. Jag är mest nyfiken på orsaken så jag lär mig i framtiden.
 
BirgitS
Är det bom någonstans bakom plattorna, dvs. det ekar när man knackar på vissa ställen?
Går det att med ett vattenpass eller annat helt rakt märka att plattorna har en böj just där sprickan är?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det bom någonstans bakom plattorna, dvs. det ekar när man knackar på vissa ställen?
Går det att med ett vattenpass eller annat helt rakt märka att plattorna har en böj just där sprickan är?
Det ekar likadant över hela väggen lite ihåligt och med vattenkompass var det helt rakt. Mejlade leverantören blev inspirerad av det du skrev tidigare och fick följande svar. Nu är min engelska värst dålig men vad tycker du/ni är det snickarens eller plattsättaren fel?

The installation of ceramics on plaster panels can have certain inconveniences as seems to be the case on this pictures when the suspended toilet was installed.

It seems that when it was fixed to the wall and tightened, the plaster panels gave way inwards, in which case, as the ceramic is more rigid and the holes were made for the drains and water intakes, it caused the breakage.

It is an installation problem.
 
Nåt har ju rört sig helt klart, svårt säga om det var för dåligt snickrat eller om det var dålig täckning bakom platta så den gav sig när någon satte sig på stolen, eller en kombo av allt.

Är det reglade väggar eller murade?
Har du bilder från innan gipset åkte på?


Vad är det för slang som ligger under toan?
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om leverantörens gissning (?) att uppsättning av gipsen gjordes på fel sätt, så att gipsskivorna inte är plana, bör det väl vara snickarens fel. Även om man kan tycka att den som sätter tätskiktet borde reagera på att det inte kommer att bli bra.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nåt har ju rört sig helt klart, svårt säga om det var för dåligt snickrat eller om det var dålig täckning bakom platta så den gav sig när någon satte sig på stolen, eller en kombo av allt.

Är det reglade väggar eller murade?
Har du bilder från innan gipset åkte på?


Vad är det för slang som ligger under toan?
Så här ser det under - vad tycker du?

Slangen är till japanska toaletten den är lite svajig låter när man sitter ibland ska spänna åt bultarna.. hoppas inte de blir mer sprickor?
Oorganiserad byggplats med synlig toalettinstallation, flexibel slang, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Det där händer väldigt ofta när det är en enkel gipsskiva direkt mot fixturen (som antagligen inte heller är fastsatt i fixturen). Det är helt enkelt inte tillräckligt styvt underlag och kakelplattan får då ta hela smällen från tyngden av WC-stolen (och den som sitter på den).
 
U
Har du inget tätskickt bakom toalett-fixturen?
Vilket år gjordes detta badrummet?

Anledningen till sprickan gissar jag beror på att fixturen antingen är monterad för långt in så det vart glipa mot gipsskivan eller att fixturen är dåligt fastsatt så den rört på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.