Hej!

Fogen i badrummet har spruckit lite, se bild. Ska man lägga en rand med våtrumssilikon eller låta det vara? Jag har läst lite olika här på forumet. Det är i duschen men ett (förhoppningsvis) tätt tätskikt finns ju bakom.

• Sprucken fog mellan två kakelplattor i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att det är I ett hörn.
Kan man upptäcka ett eventuellt läckage bakom eller vad blir konsekvenserna om det visar sig läcka?

Jag har i duschen en silikonrand hela vägen i hörnet.

A Alexn72 skrev:
Jag gissar att det är I ett hörn.
Kan man upptäcka ett eventuellt läckage bakom eller vad blir konsekvenserna om det visar sig läcka?

Det stämmer. Ena väggen ligger mot hallen och på andra väggen ligger lilla badrummet med inspektionslucka så en läcka bör upptäckas relativt lätt. Som jag har uppfattat det så är det tätskiktet bakom som håller tätt och inte kaklet så en sån spricka behöver inte tyda på att det kommer läcka men jag kan ha fel?

R Renoveringssugen skrev:
Det stämmer. Ena väggen ligger mot hallen och på andra väggen ligger lilla badrummet med inspektionslucka så en läcka bör upptäckas relativt lätt. Som jag har uppfattat det så är det tätskiktet bakom som håller tätt och inte kaklet så en sån spricka behöver inte tyda på att det kommer läcka men jag kan ha fel?
Rätt!

R Renoveringssugen skrev:
.... Som jag har uppfattat det så är det tätskiktet bakom som håller tätt och inte kaklet så en sån spricka behöver inte tyda på att det kommer läcka men jag kan ha fel?

Verkar det torrt på baksidan så är skadan kosmetisk och du kan lägga mjukfog.
Helt korrekt att kaklet inte är den yta som motstår vattnet utan det gör tätskiktet.

A Alexn72 skrev:
Verkar det torrt på baksidan så är skadan kosmetisk och du kan lägga mjukfog.
Helt korrekt att kaklet inte är den yta som motstår vattnet utan det gör tätskiktet.
Okej. Kan man kolla på något annat sätt än genom inspektionsluckan och väggen bakom att det är torrt? Jag äger ingen fuktmätare.

Fuktmätare säger inget i badrummet. De är isåfall på baksidan men jag skulle säga att de syns om du har problem...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.