Hej!
Fogen i badrummet har spruckit lite, se bild. Ska man lägga en rand med våtrumssilikon eller låta det vara? Jag har läst lite olika här på forumet. Det är i duschen men ett (förhoppningsvis) tätt tätskikt finns ju bakom.
Fogen i badrummet har spruckit lite, se bild. Ska man lägga en rand med våtrumssilikon eller låta det vara? Jag har läst lite olika här på forumet. Det är i duschen men ett (förhoppningsvis) tätt tätskikt finns ju bakom.
A Alexn72 skrev:
Det stämmer. Ena väggen ligger mot hallen och på andra väggen ligger lilla badrummet med inspektionslucka så en läcka bör upptäckas relativt lätt. Som jag har uppfattat det så är det tätskiktet bakom som håller tätt och inte kaklet så en sån spricka behöver inte tyda på att det kommer läcka men jag kan ha fel?
Rätt!R Renoveringssugen skrev:Det stämmer. Ena väggen ligger mot hallen och på andra väggen ligger lilla badrummet med inspektionslucka så en läcka bör upptäckas relativt lätt. Som jag har uppfattat det så är det tätskiktet bakom som håller tätt och inte kaklet så en sån spricka behöver inte tyda på att det kommer läcka men jag kan ha fel?
R Renoveringssugen skrev:
Verkar det torrt på baksidan så är skadan kosmetisk och du kan lägga mjukfog.
Helt korrekt att kaklet inte är den yta som motstår vattnet utan det gör tätskiktet.
Okej. Kan man kolla på något annat sätt än genom inspektionsluckan och väggen bakom att det är torrt? Jag äger ingen fuktmätare.A Alexn72 skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden