Det vore intressant att höra vad du får reda på av dom. När du säger det så verkar det faktiskt konstigt. Jag kollade föresten till sprickan i golvet i går eftermiddag och ser man på, om man tittar noga så verkade den faktiskt synas men jag testade att lägga primer, fiberremsa i tätskikt på ett litet begränsat område och sen dess har ingenting hänt ivart fall.

Jag har nu snackat med Jafo. Killen där sade att poängen med klinkerpaketet är att klinkerramen blir exakt centrerad över brunnen. När jag frågade varför det är det minsta viktigt att ha den exakt centrerad, och dessutom tyckte att det är bra att kunna förskjuta silen lite åt ena eller andra sidan för att det ska passa så bra som möjligt med plattsättningen (så länge man får upp vattenlåset), så sade han bara "jaha, kanske det". När jag sedan frågade hur man får klinkerramen att hamna precis i liv med golvet i och med att man bara kan justera i steg om 10 mm så blev han defensiv och tyckte att "man behöver faktiskt inte använda dem om man inte vill". Inget svar på den frågan alltså. Vad gäller möjligheten för vattnet att rinna ner i brunnen under silen så finns det tydligen två dräneringshål, men "det blir ju förstås lite vatten stående" sade han. Ingen fara, men onödigt i mitt tycke.

Det är ett mysterium varför Jafo utvecklat den här produkten, och de verkar det vara även för dem.

Kom på en grej till, det går ju bara att vrida klämringen (och därmed klinkerramen) i ett bestämt antal positioner om skruvarna ska passa. Alltså ska man ha en jävla tur om klinkerramen blir helt parallell med golvplattorna. Ringde till Jafo igen, och mycket riktigt är det så.

Den här grejen är så dum att det borde vara straffbart att sälja den. Åk och byt och skäll ut puckot som sålde den till dig. :)

Ha, inte bara jag som tycker det då =) Tittade på den där kombinerade klämringen-klinkerramen när jag beställde golvbrunnen och fattade aldrig hur man skulle kunna få rätt på alla parametrar...

Är bara nyfiken: har sprickan uppstått över en skivskarv? Har du använt armeringsnät?

Iallafall inte över gipsskarvarna, möjligtvis över spånskiveskarven. När det gäller golvbrunnen är det så att visst, det finns 5 olika positioner att sätta den men det finns en justeringsmån på ett par cm så jag tror nog att det funkar.Om jag ändå byter ut den, ska jag ha en vanlig klämring då ock kan jag köpa vad som helst för klinkerram?

ja just det .Inget armeringsnät. dock satte jag det i duschörnan när jag såg vad som hände på övriga golvet

föressten kanske jag är ute och seglar vad gäller klinkerramen(ser den ej, är på jobbet)

Nix, du seglar inte, den går att vrida tillräckligt för att passa in med plattorna.

Kj, har du överhuvudtaget läst vad jag skrivit? Berätta gärna varför man skulle använda en så otroligt korkad grej om man inte är tvungen.

Gladman, du använder då en klämring avsedd för brunnen, och precis vilken klinkerram du vill.

jon_h: Japp jag har läst både vad du och alla andra skrivit i den här tråden, och visst är lösningen lite korkad, det tycker jag också.
Men den går likförbannat att vrida in den så plattorna passar emot ramen, det lyckades jag med så sent som i torsdags.

Missförstår jag dig, menar du att det går att vrida och reglera på annat sätt än att flytta skruvhålen ett steg åt ena eller andra hållet? För ska det bli riktigt bra så snackar vi ju om att justera en millimeter hit eller dit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.