Man skulle ha mellan 4,5 till 4,8 liter vatten / 25 kg spackel. Dock var det väl lite segare i botten på hinken när jag hällde ut det

Ja, man ska ha den mängden. Men hade ni det? Hur länge vispades varje hink?

Med borrmaskin i ca 5 min . Kanske väldigt lite men det fanns inga klumpar iallafall

Fem minuter är länge, två minuter är normalt, men det gör ju inget. Nåja, det är ett mysterium för mig varför det spruckit. Berätta vad som händer när du spacklat.

Jag talade med Lip återförsäljare, och han var också undrande. Men han tipsade omsamma sak som du, nämligen att prima sprickan och sedan lägga på ett tunt lager flytspackel över densamma. Detta gjorde jag igår, och i skrivande stund har inte sprickan kommit tillbaka, så det återstår antagligen bara att lägga fiberrremsa över den, och hålla tummarna. Har även byggt duschfallet idag också, det blev ganska bra, dock kanske lite högt på ett ställe, men man får väl ta fram skrapan när man har duschat.

• Gilla
Olivia81
  • Laddar…
jon_h: kan det inte varit nån sättning i underlaget?

gladman: vad är det för hus? vad är det under flytspacklet?

Jo, det kan ju varit det, men om det är en sättning när underlaget är hellimmad gips på golvspån på 600 c/c så är det ju allvarliga fel i underlaget..

Och jag tycker att underlaget i så fall snarare borde gett med sig direkt när det fick last av spacklet, inte efter spacklet hade brunnit och förstärkt konstruktionen. Men visst, det kan ju vara något annat än lasten av spacklet orsakat sättningen, och då skulle jag inte våga bygga vidare utan att åtgärda det först..

Gladman, har sprickan kommit tillbaka?

Hej. Det är ett radhus på andra våningen.Sprickan primades alltså och sedan lade jag på ett jättetunt lager flytspackel.Man kan ana sprickan genom spacklet men det är nog för att jag lade så tunt på (ca 1 mm ?) Det ser alltså inte ut som att sprickan kommit tillbaka ännu

Det låter ju lovande. :)

gladman skrev:
Hej. Det är ett radhus på andra våningen.Sprickan primades alltså och sedan lade jag på ett jättetunt lager flytspackel.Man kan ana sprickan genom spacklet men det är nog för att jag lade så tunt på (ca 1 mm ?) Det ser alltså inte ut som att sprickan kommit tillbaka ännu
Använde du LIP 226 vid den extra flytspacklingen?
Den ska läggas 2 mm eller tjockare enligt bruksanvisningen: LIP
Vet dock ej vad det får konsekvenser om man underskrider 2 mm, risk för "smulning"/sprickor kanske?

jag visste inte det. Han på LIP sa bara att jag skulle lägga ett tunt lager, fast det klart att 1mm var väl kanske lite i minsta laget? Tilläggas kan att på några ställen är det lite tjockare (ca 2 mm) och där syns ju ingenting av sprickan. Så om jag bättrar på det hela så kanske problemet är löst????? Vad tror ni? En fråga till : fallet vid brunnen blev lite brant precis vid locket. Locket kommer att hamna lite längre ner än klinkerplattorna, är det någon fara med detta ? Allmänna tips om hur man kan göra vid brunnen emottages tacksamt:rolleyes:

Vilket lock menar du? Det runda plastlocket? Det ska du inte använda, köp en så kallad slukrist, en klinkerram, av stål i stället. Den är fyrkantig och sätts på plats med fix i samma nivå som plattorna.

Miniminivån som anges på flytspacklet brukar ha att göra med storleken på det ingående ballastmaterialet. Det betyder att det är svårt att gå tunnare än två millimeter i det här fallet, men det är inte någon fara om man gör det. Däremot ska man inte överstiga max skikttjocklek, det har med krympningen att göra, så det kan bli problem om man bygger för högt.

Vilket inte lär bli något problem med LIP 226 då du kan bygga hur tjockt du vill med det! :)

ja just det så heter det ju slukrist heter det ja. En sådan har jag. Brunnen är en JAFO med monteringsplatta och tolv m.m förhöjningsring. Vad jag menade var att från förhöjningsringen är det ett lite för brant fall kanske, vilket gör att slukristen hamnar lite lägre än klinkerplattan? Eller kan man höja upp slukristen till lämplig nivå med fix? Har även tänkt att slipa ner golvet på något sätt runt brunnen för att få det lite planare. Är det nödvändigt att slipa ned golvet runt brunnen? Obs, jag skall tydligen inte ha någon vanlig klämring, utan man skruvar fast någon typ av klämring som dessutom har en ram som slukristen eller klinkerramen sätts på. Rörigt värre det här, men jag har inte rktigt full koll på vad saker och ting heter.:p

Ja, man kan höja upp klinkerramen med fix till rätt nivå. Men om du använder den varianten du beskriver så går det inte, då behöver du någon slags distans som gör att du kan reglera i steg om 10 mm. Jag har aldrig sett detta förut, men kikade nu på Jafos hemsida. Kan inte förstå vad vitsen är med det, man blir ju bakbunden när det kommer till höjden på klinkerramen? Verkar väldigt dumt.

Edit: Och dessutom verkar det som att den här grejen hindrar det vatten som hamnar under plattorna från att rinna ner i brunnen. Den ser ju ut att vara som en tät krage hela vägen upp till klinkerramen. Verkar väldigt märkligt. Jag får ringa Jafo i morgon och fråga hur de tänker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.