P
Jag har fått in fuktlukt och lite mögel vid sovrummets ena golv/yttervägg. Valde att bryta upp spånskivorna och kolla lite. Först ligger golvspånskivorna sedan plutonmattan och sedan en glasfiberväv på betongplattan. Där jag hittat tecken på fukt och mögel finns det spricor i plattan som syns både utomhus och inomhus. Det finns alltså en "gång"från utsidan till insidan.
Dessa sprickor är på hörnorna av plattan i ett rum som är ca 4 m brett.

Har ni tips på hur jag skall fixa detta?

Bilder:
Spricka 1 utifrån
258m03n.jpg
Spricka 1 innifrån
rk1v2s.jpg
Spricka 2 utifrån
2u6ihq9.jpg
Spricka 2 innifrån
29e24jp.jpg

Ny är jag ingen betongarbetare utan bara en gördetsjälvare. Vore huset mitt skulle jag bila upp sprickorna och gjuta igen den sedan. Svårt att trycka in betong i så små sprickor.

P
JanneL skrev:
Ny är jag ingen betongarbetare utan bara en gördetsjälvare. Vore huset mitt skulle jag bila upp sprickorna och gjuta igen den sedan. Svårt att trycka in betong i så små sprickor.
Sprickorna sitter väldigt dåligt till och går troligen under ytterväggarna (se bild). Därför är det lite svårt att bila om man inte river ner alla yttterväggar. Eller detta kanske är det enda sättet??

Jag har försökt rita en bild som förklara vad sprickorna sitter. Det lila är sprickorna. Det svarta är yttervägg och där plattan går.

Plattan är gjuten i form ca 1974. Den är ca 15-20cm tjock och under där ligger lecakulor (hur den ser ut vid kanterna vet jag ej)

161xoxg.jpg

Om du har fuktproblem, är det ingen lösning med en nygjuten platta. Fukten måste stoppas från utsidan. Det är troligen dräneringen som är problemet. Ett dåligt dränerat betonggolv, drar upp fukt om det finns sprickor eller ej.

F
Behöver ju inte vara markfukt . Skulle det inte kunna vara regn som slår in i den utvändiga sprickan och kapilärkrafter som ger invändiga fuktproblem? Jag hade provat med nån form av mjukfog utvändigt och sen försökt att torka ut inifrån. Men varför spricker grunden i hörnenär det underminerat vid senaste dräneringen???

P
fsn skrev:
Behöver ju inte vara markfukt . Skulle det inte kunna vara regn som slår in i den utvändiga sprickan och kapilärkrafter som ger invändiga fuktproblem? Jag hade provat med nån form av mjukfog utvändigt och sen försökt att torka ut inifrån. Men varför spricker grunden i hörnenär det underminerat vid senaste dräneringen???
Precis så tänkte jag med, men vad skall man täta med som fyller ut sprickan?

Vet inte varför det spruckit, sprickorna har nog varit där ett tag men kanske förvärrades när grannen bilade av lite av klacken på plattan för att fixa sin stengång, men jag vet inte alls huvudsaken är att fixa/täta sprickorna så ingen mer fukt kommer in, frågan är bara hur.

Jag skulle nog välja att bila upp sprickan ändå. Börjar man ex.vis innefrån och bilar borde man utan vidare kunna bila under halva ytterväggen utan problem. Resten tas från utsidan. Ett par cm bred ränna räcker gott och väl. Då får man i ny betong i "diket."
Mjukfog tror jag inte på. De brukar behöva bytas efter x antal år.

P
fsn skrev:
Sika har garaanterat nåt som funkat tex [länk]
Tack för tipset! Skall ringa Sika och höra lite om det ¨år att använda till min spricka. Jag undrar hur man skall få ner tätningsmassan i sprickan?

P
JanneL skrev:
Jag skulle nog välja att bila upp sprickan ändå. Börjar man ex.vis innefrån och bilar borde man utan vidare kunna bila under halva ytterväggen utan problem. Resten tas från utsidan. Ett par cm bred ränna räcker gott och väl. Då får man i ny betong i "diket."
Mjukfog tror jag inte på. De brukar behöva bytas efter x antal år.
Tack för svaret!
Detta kanske är det enda alternativet som håller under en längre tid och det vill ju jag.
Om jag bilar upp ca 2 cm brett hur djupt skall jag bila? Eller skall jag bila en "gång" från utsidan till insidan (så man ser rakt igenom) känns ganska svårt och det är nog för liten plats.
Vilken betong skall jag använda till insida och utsida?
Hur skall jag få ner betongen så långt ner i sprickan som möjligt?
Hur lång tid tar det för betongen att torka, så jag kan lägga nytt golv?

Tack på förhand

P
Jag tror det är löst. Jag tog kontakt med ett företag som arbetade med Betonginjekteringar. Som sysslade precis med sådanhär sprickor :-)
Nackdelen med Sika var att det inte är en temporär lösning utan måste förnyas, (enl telförsäljare)
Ang att bila och gjuta igen var nog inte heller så bra ide, för att om sprickan rör på sig så kommer det spricka upp igen och igen osv...

Därför blir det nog denna lösningen :-) Men tack för all hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.