Hej!

Vi är intresserade utav ett hus, i ett av badrummen så är det sprucket i golvet direkt under duschen.

Kan någon kunnigare utgöra hur "allvarligt" det är?
Går det att laga på vettigt sätt?

• Spricka i hörn av badrumsgolv nära dusch, visas tydligt på mörkgrå klinkerplattor med vita kakelväggar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Att det är en spricka i själva plattan är i sig inte farligt men sen får man ta reda på varför det har spruckit.
Om någon har tappat något hårt där så är det nog bara plattan som är trasig och man behöver inte göra något mer.
Om huset har rört sig så mycket att en platta spricker så finns det risk för att även tätskiktet har spruckit och då är dags att renovera badrummet.
Finns säkert fler alternativ också.

Fråga säljaren om orsak via mäklaren.
Står det något i ett besiktningsprotokoll?
Hur gammalt är badrummet?

BirgitS BirgitS skrev:
Att det är en spricka i själva plattan är i sig inte farligt men sen får man ta reda på varför det har spruckit.
Om någon har tappat något hårt där så är det nog bara plattan som är trasig och man behöver inte göra något mer.
Om huset har rört sig så mycket att en platta spricker så finns det risk för att även tätskiktet har spruckit och då är dags att renovera badrummet.
Finns säkert fler alternativ också.

Fråga säljaren om orsak via mäklaren.
Står det något i ett besiktningsprotokoll?
Hur gammalt är badrummet?
Vi har påpekat det till mäklaren som skulle undersöka saken vidare. Mäklaren påpekade även att det är tätskiktet som tätar och inte klinkersen, jo det vet jag också. Men det är som du säger BirgitS svårt att veta om något är trasigt under klinkersen.

Det finns ett besiktningsprotokoll där det inte står nånting om det, som mäklaren hänvisar till att det då troligen inte är något som ses som en risk, så enkelt köper jag det inte.

Badrummet är ifrån 2009.

BirgitS
Då är det ju inte direkt nödvändigt att renovera bara pga. åldern i alla fall.

Om ni vill köpa huset så brukar man kunna få prata med besiktningsmannen. Om inte, se till att köpa med en besiktningsklausul så att ni kan anlita er egen besiktningsman, som kan mäta fukt runt och under badrummet.

BirgitS BirgitS skrev:
Då är det ju inte direkt nödvändigt att renovera bara pga. åldern i alla fall.

Om ni vill köpa huset så brukar man kunna få prata med besiktningsmannen. Om inte, se till att köpa med en besiktningsklausul så att ni kan anlita er egen besiktningsman, som kan mäta fukt runt och under badrummet.
Jo det är så som tanken är, att ta in egen besiktningsman. Är endå orolig för att den trasiga plattan ska medföra problem i framtiden.

BirgitS
Ni är nog inte de enda presumtiva köparna som tänker på samma sätt så troligen blir priset lite lägre än det hade blivit annars. Kan ju ge lite marginal att spara till en renovering om några år.

Du ska absolut ta in besiktningsman men kanske inte just för sprickan. Jag skulle nog inte vara så orolig, däremot bör man knacka på plattorna för att se om det är bom på några. Är det flera som bommar kan man misstänka att det rört på sig, eller att jobbet är bristfälligt.

G g.kraft skrev:
Du ska absolut ta in besiktningsman men kanske inte just för sprickan. Jag skulle nog inte vara så orolig, däremot bör man knacka på plattorna för att se om det är bom på några. Är det flera som bommar kan man misstänka att det rört på sig, eller att jobbet är bristfälligt.
Vad är det som gör att du tänker att sprickan inte är någon fara? Det som kommer upp när jag söker om det är att det alltid är en oro 😊

P
Det ser mer ut som någon har tappat något där än att det skulle spruckit av rörelser. Besiktningsmannen borde däremot göra en anmärkning på silikonfog i golv/väggvinkel.

ACME skrev:
Det ser mer ut som någon har tappat något där än att det skulle spruckit av rörelser. Besiktningsmannen borde däremot göra en anmärkning på silikonfog i golv/väggvinkel.
Jo det ser så ut. Tänker just för att det spruckit så det blivit som en egen "bit", om man råkat trampa där flertalet gånger så kanske det skadar tätskiktet under?

P
R Rezonen skrev:
Jo det ser så ut. Tänker just för att det spruckit så det blivit som en egen "bit", om man råkat trampa där flertalet gånger så kanske det skadar tätskiktet under?
Då ska man trampa bra hårt och gnugga på en liten hörna med ena tån. Såpass att fixet under smulas sönder så att klinkern gnager hål på gummi, duk och remsa. Du får kolla om säljaren haltar svårt..

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
ACME skrev:
Då ska man trampa bra hårt och gnugga på en liten hörna med ena tån. Såpass att fixet under smulas sönder så att klinkern gnager hål på gummi, duk och remsa. Du får kolla om säljaren haltar svårt..
Jo kanske inte är så allvarligt som i mitt huvud, men man vill ju inte göra ett dumt köp.

Det där är ingen fara, en ruttad plattsättare byter den där på en halvdag, om du stör dig mkt på den. Jag byter en sån på 3-4h iaf

maskeradeproggaren
Fortsätter tråden med en liknande frågeställing. Upptäckte att jag fått en spricka under badkaret som går mellan väggen och golvbrunnen... :/ Badrumsrenoveringen gjordes för tre år sedan.

Är det i normalfallet att tätskicket blir skadat under, dvs kan man alltid räkna med att behöva bryta upp och byta hela golv och tätskikt, eller kan man komma ifrån att byta en enstaka platta?

Jag ska självklart höra av mig till försäkringsbolaget imorgon bitti men uppskattar alla råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.