Hej! Vi håller på att bygga hus och det sprängdes för grunden. Alla hus inom 50 meter besiktigades. Nu har en granne som bor mer än 50 meter bort anmält sprängskador på sitt hus. Vilket ansvar har vi som byggherrar då? Ärsprängskador alls vårt ansvar eller sprängarens eller husföretagets? Eller är grannen själv ansvarig? Vi har totalentreprenad. någon som har koll på juridiken?

Det ska också sägas att grannen bad om att få sitt hus besiktigat men fick nej av sprängaren? Eftersom det låg för långt bort...

Tack på förhand för hjälp!

Åsa Lund
Min morbror hjälpte mig att spränga en sten för några år sen och då flög bitar mer än 50 meter.
Vet inte säkert men det borde vara sprängarens ansvar, i förlängningen du gentemot dina grannar

Jag har dålig koll på ansvar relativt avstånd. Men det framgick i en annan tråd här under juridik, att den som anser sig ha fått en skada kan välja att ställa sin krav mot antingen byggherren (=DU), totalentreprenören eller sprängaren.

En bekant råkade ut för skador på sitt hus efter att Stockholm vatten hade sprängt ganska långt bort, tror det vara flera 100m. Där lossnade puts på garaget, större delen av en vägg rasade av. Liknande skador drabbade 3 hus.

Stockholm vatten nekade till ansvar med motiveringen att avståndet var för stort, min kompis fick rätt i tingsrätten efter typ 2 år. Jag är osäker på om det blev en rättegång, eller om de förlikades. I det fallet var det till hjälp att flera drabbades samtidigt. Annars tror jag att standardargumentet är ngt. i stil med att vibrationerna på det avståndet inte kan skada en korrekt utförd fasad. Som sprängare skall man ju inte bli ansvarig för en skada som lika gärna kunde inträffa när nästa bil kör förbi på gatan.

Vad är det för typ av skada ?
Sprängarna brukar sätta upp mätare på husen som står närmast för att se vilka vibrationer som sprängningen utlöste .
Tyvärr är det rätt vanligt att grannar försöker få skadestånd när sprängare varit i grannskapet .

Kan inte juridiken men vet att det beroende på hur husen är grundlagda så brukar man besiktiga hus inom 50 m om de är grundlagda på berg. Är de däremot grundlagda på lera så gäller 100 m, detta för att det blir en annan typ av vibrationer då men det borde ju besiktningsmannen ha kollat upp innan. Vad gäller mätare så har man vanligtvis inte det på alla hus utan bara på de närmsta åt varje håll typ. Sen kan de räkna fram andra värden på skakningar som hus längre bort utsätts för.

Det du snarast borde få gjort är att besiktiga din grannes påstådda skador, en besiktningsman kan oftast säga huruvida skadan är ny eller gammal. Får du inte tag på nån i brådrasket så kan du ju själv gå dit och fota i alla fall, eller skicka sprängaren. Har varit tillfällen i jobbet när vi haft inne sprängare som UE då närboende hävdat att grundmuren blivit skadad och när man kommit dit och kollat så växer det mossa/alger ur sprickorna. Då är det inte så svårt ens för en lekman att konstatera huruvida de har rätt eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.