6 563 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Sprängning
Vi har hittat en fin tomt som vi tycker om.. det är bara det att på tomten finns två riktigt stora stenar denstörsta över 10m3. Hur mycket kostar det att spränga bort dessa stenar? Man skulle ju inte behöva spränga så mycket bara så att stenarna klyvs så man kan lyfta delarna på lastbil och få bort dom.. den mindre är kanske 5m3...
Vad kostar detta? Man borde förstås fråga någon yrkesman som kan bedömma på stället men en grov uppskattning skulle ge en vink om man får leta vidare efter en ny tomt eller ta tag i saken..
Vad kostar detta? Man borde förstås fråga någon yrkesman som kan bedömma på stället men en grov uppskattning skulle ge en vink om man får leta vidare efter en ny tomt eller ta tag i saken..
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med några summor, men en fingervisning ger följande frågeställningar. Finns det någon byggnad i närheten? Inom 200m? Inom 50 meter?
Om det finns bebyggelse i närheten så måste dessa besiktas av godkänd besiktningsman. Besiktningen kan vara nog så dyr som själva sprängningen. Alternativ till dynamit kan vara snigeldynamit som fungerar utmärkt. Dock är inte heller det speciellt billigt.
Om det finns bebyggelse i närheten så måste dessa besiktas av godkänd besiktningsman. Besiktningen kan vara nog så dyr som själva sprängningen. Alternativ till dynamit kan vara snigeldynamit som fungerar utmärkt. Dock är inte heller det speciellt billigt.
Hej
Vi skall spränga 4-5 bumlinngar på vår tomt
och sprängaren tar 5000:- st samt 1500:-
i försäkring för närliggande bygnader.
Besiktning av kringliggande bygnader behövdes
inte efter som stenarna ligger ytligt.
altså inget berg då kostare mer.
Vi skall spränga 4-5 bumlinngar på vår tomt
och sprängaren tar 5000:- st samt 1500:-
i försäkring för närliggande bygnader.
Besiktning av kringliggande bygnader behövdes
inte efter som stenarna ligger ytligt.
altså inget berg då kostare mer.
Varför inte Demex, så kallad snigeldynamit, som är absolut riskfri för omgivningen och således idealisk i detta fall.
Med en hyrd Cobra (bensindriven borrmaskin) har jag själv spräckt stora stenar till låg kostnad (< 1000 kr). Du spräcker stenarna i flera etapper - i sämsta fall - om de spricker på oväntat sätt för man vet aldrig hur stora stenar spricker. OBS Demex fungerar ej vid minusgrader.
Med en hyrd Cobra (bensindriven borrmaskin) har jag själv spräckt stora stenar till låg kostnad (< 1000 kr). Du spräcker stenarna i flera etapper - i sämsta fall - om de spricker på oväntat sätt för man vet aldrig hur stora stenar spricker. OBS Demex fungerar ej vid minusgrader.
För att bara dela en 10 m3 stor sten i fyra mindre delar med demex skulle det gå åt minst 30 kilo snigamit till en kostnad av 2400 sek + hyra av cobra + arbete. Du skulle du fortfarande ha fyra jättebumlingar.
Massor med hårt jobb! Jag skulle snacka med en sprängare och möjligtvis borra hålen själv för att få ned kostnaden.
Massor med hårt jobb! Jag skulle snacka med en sprängare och möjligtvis borra hålen själv för att få ned kostnaden.
Mina största stenblock var bara 1 x 1,5 x 2 m, vilka jag spräckt med 20 - 25 mm hål (för 20 mm hål används en stor el slagborrmaskin med bergborr (har tomt packad med stenblock!). Jag lärde mig snabbt att borra mindre håldiameter och antal hål än rekommenderat, för att hålla nere kostnaderna. Jag har därför fått vänta ytterligare några dagar innan stenblocken spruckit, men hittills har mina stenblock ALLTID spruckit på första försöket. Tillverkarnas rekommendationer verkar vara gjorda för att eliminera klagomål från (felblandande?) kunder och maxa försäljning). Utifrån mina erfarenheter skulle jag gissa att
10 kg bentonamit, hyrd Cobra, 35 mm borr, fyllning i varje hål ca 30 cm räcker till ca 16 hål. Kostnad ca 2000 sek plus att stå och hålla i Cobra resp borrvisp någon timme. Fem hål bör räcka att spräcka stenen i 4 delar, sedan spräcks varje fjärdedel (och åttondel) med ett hål per spräckning, dvs 10 kg räcker till till att dela stenblocket i ca 16 delar.
Detta förutsätt man kan "förborra" samtliga hål på en gång (jag borrar hellre fem hål för mycket som blir oanvända, än ett för lite. men då måste man ha stenen åtkomlig för borrning av framtida hål redan när man startar. I annat fall måste man hyra om Cobran för en senare omgång. Jag fyllde nämligen i bara i högst 2-3 hål per omgång och stenblock för att styra spräckningen
Allt ovan var ganska kul. Det tråkiga och slitsamma jobbet var att få bort delarna senare
http://www.finjabemix.se/betonamit_sid2.html
10 kg bentonamit, hyrd Cobra, 35 mm borr, fyllning i varje hål ca 30 cm räcker till ca 16 hål. Kostnad ca 2000 sek plus att stå och hålla i Cobra resp borrvisp någon timme. Fem hål bör räcka att spräcka stenen i 4 delar, sedan spräcks varje fjärdedel (och åttondel) med ett hål per spräckning, dvs 10 kg räcker till till att dela stenblocket i ca 16 delar.
Detta förutsätt man kan "förborra" samtliga hål på en gång (jag borrar hellre fem hål för mycket som blir oanvända, än ett för lite. men då måste man ha stenen åtkomlig för borrning av framtida hål redan när man startar. I annat fall måste man hyra om Cobran för en senare omgång. Jag fyllde nämligen i bara i högst 2-3 hål per omgång och stenblock för att styra spräckningen
Allt ovan var ganska kul. Det tråkiga och slitsamma jobbet var att få bort delarna senare
http://www.finjabemix.se/betonamit_sid2.html
Vi fick sprängt en sten på ~10kubik i går. Kostnad 500:- två hål och två laddningar gick det åt. Mycket bra pris, mycket beroende på att sprängarna har sin utrustning några meter från min tomtgräns. 
En sten på 6 kubik tog grävaren. (45-tonnare)
En sten på 6 kubik tog grävaren. (45-tonnare)
Klicka här för att svara