23 782 läst ·
116 svar
24k läst
116 svar
Sprängning, grävarbeten, borrande etc - vad gäller?
Bra grejor kostar en bråkdel av det. Till och med till marint bruk kostar de småpengar.L larsson r skrev:
Försök inte få det till att det handlar om pengar. Redan för typ 40 år sedan hade alla lastbilar och grävare radioutrustning. Och på den tiden var det dyrt... men de hade råd med det.
Det handlar om att de inte bryr sig om att de stör, och de tror att deras arbete går före allt annat, även andras arbeten. I verkligheten har andra också viktiga arbeten... så deras beteende är bara ignorant och fånigt. Hade jag stört dem så som de stört mig och mina grannar så hade de aldrig accepterat det. Jag pratar alltså om allt oväsen de för i onödan, det nödvändiga oväsendet är det ju bara att acceptera.
Ska du ha fungerande comradioutrustning för ett bullrande arbete som samtidigt kräver hörselskydd så kostar dom ca 9000 st , sen förstår jag att du är en teoretiker som inte kan så mö om praktist arbeteNissens skrev:
Bra grejor kostar en bråkdel av det. Till och med till marint bruk kostar de småpengar.
Försök inte få det till att det handlar om pengar. Redan för typ 40 år sedan hade alla lastbilar och grävare radioutrustning. Och på den tiden var det dyrt... men de hade råd med det.
Det handlar om att de inte bryr sig om att de stör, och de tror att deras arbete går före allt annat, även andras arbeten. I verkligheten har andra också viktiga arbeten... så deras beteende är bara ignorant och fånigt. Hade jag stört dem så som de stört mig och mina grannar så hade de aldrig accepterat det. Jag pratar alltså om allt oväsen de för i onödan, det nödvändiga oväsendet är det ju bara att acceptera.![]()
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Då hade åkericentralerna inte många andra möjligheter att kommunicera med bilarna.....Nissens skrev:
Innan det fick man bara körsedlar och sen vända tillbaka efter avslutat uppdrag
Då även om komradioutrustningen var dyr var det för åkericentralen lönsamt då man kunde utnyttja vagnparken effektivare
Idag får man inget extra för dom c:a kr10.000:- en komradioinstallation kostar
Tuta finns redan och är sen uminnes tider ett vedetaget kommunikationssätt
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Och då har man rätt att störa andra som också gör viktiga arbeten? I stället för att anpassa sig?T Taxture skrev:Då hade åkericentralerna inte många andra möjligheter att kommunicera med bilarna.....
Innan det fick man bara körsedlar och sen vända tillbaka efter avslutat uppdrag
Då även om komradioutrustningen var dyr var det för åkericentralen lönsamt då man kunde utnyttja vagnparken effektivare
Idag får man inget extra för dom c:a kr10.000:- en komradioinstallation kostar
Tuta finns redan och är sen uminnes tider ett vedetaget kommunikationssätt
Om jag hade ställt mig bredvid dem och tutat så att deras arbete blev stört så lovar jag dig att det hade blivit ett jädra liv på dem. Men omvänt tycker de att det är helt ok...
Om en radio kostar 10000:- så blir det över tiden några kr per år över alla år man kan använda den. Dessutom är det så att man får en kvalitetsradio för under 5000:-. En Icom VHF för marint bruk(tuff miljö och höga priser) kostar ca 3500:-
Har man den i 10 år så blir det 350:- per år, eller 7:- i veckan...
Du fattar ju inte vad som behövsNissens skrev:
Och då har man rätt att störa andra som också gör viktiga arbeten? I stället för att anpassa sig?
Om jag hade ställt mig bredvid dem och tutat så att deras arbete blev stört så lovar jag dig att det hade blivit ett jädra liv på dem. Men omvänt tycker de att det är helt ok...
Om en radio kostar 10000:- så blir det över tiden några kr per år över alla år man kan använda den. Dessutom är det så att man får en kvalitetsradio för under 5000:-. En Icom VHF för marint bruk(tuff miljö och höga priser) kostar ca 3500:-
Har man den i 10 år så blir det 350:- per år, eller 7:- i veckan...
Kan inte ha fordonsmonterat
Jag fattar precis, och radio finns både fordonsmonterat och som handenheter, man kan ha både och. Detta är inte rocket sciense direkt...
Det handlar om att dessa människor helt enkelt inte bryr sig om de stör i onödan. Vi kommer nog inte längre i den diskussionen. Vill man inte bry sig så gör man inte det.
De kommer inte att vara saknade när de drar vidare till nästa bostadsområde.
Det handlar om att dessa människor helt enkelt inte bryr sig om de stör i onödan. Vi kommer nog inte längre i den diskussionen. Vill man inte bry sig så gör man inte det.
De kommer inte att vara saknade när de drar vidare till nästa bostadsområde.
Att ha handenhet betyder att man skall ta av hörselskydd mm för att kunna kommunisera i radion , tycker det är bättre att du har på dej hörselskyddNissens skrev:
Jag fattar precis, och radio finns både fordonsmonterat och som handenheter, man kan ha både och. Detta är inte rocket sciense direkt...
De kommer inte att vara saknade när de drar vidare till nästa bostadsområde.![]()
Finns fina anslutningar man kan ha till lurarna. Och inte går de här snubbarna runt med hörselskydd.
Din inställning är typisk för den typen av människor; här kommer jag, jag behöver inte ta hänsyn till någon, andra får anpassa sig! Väldigt moget...
Hoppas att någon stör dig riktigt mycket framöver!
Din inställning är typisk för den typen av människor; här kommer jag, jag behöver inte ta hänsyn till någon, andra får anpassa sig! Väldigt moget...
Hoppas att någon stör dig riktigt mycket framöver!
Så du tycker att en investering på kr10.000:- är rimligt för att eventuellt inte störa vid jobb utanför dig?Nissens skrev:
Har kört lastbil i 15år och aldrig varit vid ett sånt jobb där komradion skulle gjort nån nytta......
Är ju inte bara i en bil / maskin den behövs om ditt drömscenario ska bli till verklighet......
Hoppas för din skull att atbetet snart är färdigt så du kan irritera dig på andra störande saker
Haha, jag skulle tro att de beter sig likadant i alla bostadsområden, inte bara där dom varit det senaste halvåret. Jag har stått ut hela tiden trots deras beteende. Även mina grannar har förstås varit utsatta. Det är ju inte så att jag är känslig. Är mest förundrad över hur lite hänsyn de visar. Skulle jag störa dem så hade de inte blivit glada, men tvärtom går tydligen bra.
Den där radion hade glatt många under de kanske 10 år den lever. Den kanske kostar typ 7 kr i veckan för dem, småpengar...
Den där radion hade glatt många under de kanske 10 år den lever. Den kanske kostar typ 7 kr i veckan för dem, småpengar...
Du vet inte vad du pratar om , vet inte ett dugg om hur det verkligen funkar på en arbetsplats förutom din skyddade värld , alla vill ha ordning å saker ska funka men ve den som stör mej i min drömvärld , jag har mest funderingar på varför du inte jobbar effiktivt med ditt å struntar i att lyssna på andraNissens skrev:
Haha, jag skulle tro att de beter sig likadant i alla bostadsområden, inte bara där dom varit det senaste halvåret. Jag har stått ut hela tiden trots deras beteende. Även mina grannar har förstås varit utsatta. Det är ju inte så att jag är känslig. Är mest förundrad över hur lite hänsyn de visar. Skulle jag störa dem så hade de inte blivit glada, men tvärtom går tydligen bra.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Jag bor en liten bit från stambanan. Det kan vara ett jäkla oväsen ibland låter som LKAB skulle ha flyttat dit. De kör dessa maskiner som jag inte vet vad de gör rättar till rälsen? Låter som en gigantisk stenkross och de kör vilken tid på dygnet som helst. Kl 04 var det senast. X2000 är inte heller så rolig med ljudbangar. TS lilla bekymmer lär ju gå över om några månader....A AndersS skrev:Funderade lite och testade.
Vi har en större dagis/förskola ca 50-100m från huset. Lyssnar jag så hör jag barnen leka under rop/skrik i vissa av våra rum, ljudet kommer in via ventiler. Utomhus kan det vara ganska "ljudligt".
Men troligtvis har hjärnan blockerat bort det för inget jag tänker på i normalfallet, kanske ibland "där slog någon sig".
Vi har konstaterat att arbetstiderna är de normala, så det enda du kan göra är din egen påverkan, t.o.m varje inlägg i den här tråden förstärker ditt "ogillande" av beteende och störmoment.![]()