Nissens
Nu handlar ju inte tråden om gräsklippning direkt...

Och jag har jobbat hemifrån sedan i mars.;)
Beteendemässigt så om man börjar reta upp sig på något så blir man mycket lättare störd, det ligger där undermedvetet att man reagerar. Sedan så är vi otroligt olika. Jag växte upp bredvid en brandstation där man på den tiden blåste i siren placerat högst upp i slangtornet vid utryckning och jag vaknade inte av det som barn trots att det hördes kilometervis och gäller även idag att jag inte vaknar av oljud t.ex. kraftig åska. Ungefär som de bor nära vägar att de på något sätt filtrerar bort ljud.
Våra Stockholmsbekanta som besöker oss i fritidshuset säger tvärtom, de reagerar över tystnaden.

• Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har varit arbetande "tjänsteman" hela mitt liv:rofl:
Började många arbetsdagar vid 5-tiden, sedan morgonflyget och som du noterar de dagar man kom till kontoret i Stockholm runt 7.30-8.00 var man i regel först trots transport från Arlanda och sedan t-bana/pendel/buss, däremot inte på kontoren ute i landet (har i Sverige haft personal från Malmö till Luleå). Så det kanske är mera storstadsfenomen och även beroende av trafikbelastning, både i bil och kollektiv,:cool:
Jag är aldrig på kontoret före 9.brukar sova till åtta eller kvart över åtta.

Nissens Nissens skrev:
Nu handlar ju inte tråden om gräsklippning direkt...
Nej, den handlar om störning vid ljud och hur vi reagerar. Där vi är olika men också beteendemässigt kan förstärka hur man blir störd.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är aldrig på kontoret före 9.brukar sova till åtta eller kvart över åtta.
Då bor du i Stockholm;) Men tar man det generellt över hela landet och alla yrkesgrupper, inkluderat småbarnsfamiljer, är det knappast så vanligt.

A AndersS skrev:
Då bor du i Stockholm;) Men tar man det generellt över hela landet och alla yrkesgrupper, inkluderat småbarnsfamiljer, är det knappast så vanligt.
Sjukt, vi lever inte i ett bondesamhälle där vi måste mjölka korna, finns ingen anledning gå upp sådär tidigt :)

• Haha
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sjukt, vi lever inte i ett bondesamhälle där vi måste mjölka korna, finns ingen anledning gå upp sådär tidigt :)
Kor?? Idag kommer väl mjölken från Arla i fyrkantiga förpackningar, behövs väl inga kor längre.
Nu blev det mycket OT, kunde inte låta bli.

• Haha
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Villasprängningar????
Inte spränger de villor... ;)
Jodå, förekommer här och där numera i Sverige, dock inte med förvarning och uppsättande av mätutrustning...
Hoppas för din skull att det inte är dessa grupperingar som jobbar utanför din tomt.

Sedan får du nog faktiskt acceptera att det jobbas under ordinarie arbetstid med tillhörande buller.
I annat fall får du väl kontakta ansvarig arbetsledare och komma överens med denne om tider som passar dig när det skall jobbas:cool:

• Haha
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Nissens
mikethebik mikethebik skrev:
Jodå, förekommer här och där numera i Sverige, dock inte med förvarning och uppsättande av mätutrustning...
Hoppas för din skull att det inte är dessa grupperingar som jobbar utanför din tomt.

Sedan får du nog faktiskt acceptera att det jobbas under ordinarie arbetstid med tillhörande buller.
I annat fall får du väl kontakta ansvarig arbetsledare och komma överens med denne om tider som passar dig när det skall jobbas:cool:
Bullret och sprängsignaler accepterar jag förstås. Det är andra saker som bara är ren ignorans från deras sida som är trist. Allt gapande pojkarna emellan och tutande från grävmaskin och lastbil om vartannat. Sånt som funkar perfekt via vanlig radio om de hade velat. Trots att det är mitt i ett villaområde så beter de sig som om de vore på en industrimark någonstans. Och dessutom Går det ju även utanför de arbetstider de flesta har.
De har arbetsfria fredagar och har istället längre arbetsdagar må-to...

Funderade lite och testade.
Vi har en större dagis/förskola ca 50-100m från huset. Lyssnar jag så hör jag barnen leka under rop/skrik i vissa av våra rum, ljudet kommer in via ventiler. Utomhus kan det vara ganska "ljudligt".
Men troligtvis har hjärnan blockerat bort det för inget jag tänker på i normalfallet, kanske ibland "där slog någon sig".

Vi har konstaterat att arbetstiderna är de normala, så det enda du kan göra är din egen påverkan, t.o.m varje inlägg i den här tråden förstärker ditt "ogillande" av beteende och störmoment.;)

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Allt gapande pojkarna emellan och tutande från grävmaskin och lastbil om vartannat.
Det ligger något nedvärderande i dina inlägg när du skriver "pojkarna, pajsarna, jönsarna".
Antar att det är yngre män du menar som har ett arbete att utföra som är till gagn för både dig och andra i området.
Själv är jag väldigt glad när jag får jobba med unga killar och tjejer och både lära dem en del av min erfarenhet, men också att jag får väldigt mycket nya vinklingar från deras sida.

Jag tror inte de går till sitt jobb med föresatsen att störa och jävlas så mycket de kan, de har ett jobb att utföra och i det så blir det störningar.
Att prata med varandra eller gapa för att överrösta maskiner är normalt, att gå på tå och inte kommunicera med sina arbetskamrater för att det inte passar de runtomkringboende är inte normalt.
Att grävaren använder signal för att markera stopp respektive kör till lastbilen är i allra högsta grad normalt och funkar bäst med tutan. Lastbilen tutar nog inte.

Var istället glad att dessa arbeten inte sker kvälls-och nattetid vilket jag deltagit i pga trafiksituationen.
Då är det inte kul att bo i närheten för de som drabbas.
Dina problem med dessa är för dig inte så roligt, men var glad då att de snart är klara.

• Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Det ligger något nedvärderande i dina inlägg när du skriver "pojkarna, pajsarna, jönsarna".
Antar att det är yngre män du menar som har ett arbete att utföra som är till gagn för både dig och andra i området.
Själv är jag väldigt glad när jag får jobba med unga killar och tjejer och både lära dem en del av min erfarenhet, men också att jag får väldigt mycket nya vinklingar från deras sida.

Jag tror inte de går till sitt jobb med föresatsen att störa och jävlas så mycket de kan, de har ett jobb att utföra och i det så blir det störningar.
Att prata med varandra eller gapa för att överrösta maskiner är normalt, att gå på tå och inte kommunicera med sina arbetskamrater för att det inte passar de runtomkringboende är inte normalt.
Att grävaren använder signal för att markera stopp respektive kör till lastbilen är i allra högsta grad normalt och funkar bäst med tutan. Lastbilen tutar nog inte.

Var istället glad att dessa arbeten inte sker kvälls-och nattetid vilket jag deltagit i pga trafiksituationen.
Då är det inte kul att bo i närheten för de som drabbas.
Dina problem med dessa är för dig inte så roligt, men var glad då att de snart är klara.
När jag skriver så så har det ingenting med åldrar att göra överhuvudtaget. Det har inte heller någonting att göra med det viktiga jobbet de utför.
Det handlar enbart om beteende från deras sida att mitt i ett villaområde tuta hundratals ggr om dagen med sina maskiner och stå och skrika högt till varann från tidig morgon till sen kväll mitt i ett bostadsområde är både onödigt och ignorant. Hade det krävts för att utföra arbetet så hade det bara varit att acceptera, men det hade varit lätt för dem att göra jobbet lika bra utan dessa beteenden. Du verkar inte ha läst mina inlägg alls, eller inte velat förstå.
Men jag litar på karma, hoppas någon beter sig på liknande sätt mot dem i något sammanhang! :)

Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte ha läst mina inlägg alls, eller inte velat förstå.
Men jag litar på karma, hoppas någon beter sig på liknande sätt mot dem i något sammanhang! :)
Jag svarar aldrig i en tråd där jag inte läst samtliga inlägg, innebär att jag läst även dina i denna tråd.
Jag förstår att ljud kan vara irriterande, men dessa killar är på en arbetsplats med maskiner, då får du nog vackert acceptera oljud, och prat/gap.
Samt vara glad att det är under normal arbetstid.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Nissens
Jag svarar aldrig i en tråd där jag inte läst samtliga inlägg, innebär att jag läst även dina i denna tråd.
Jag förstår att ljud kan vara irriterande, men dessa killar är på en arbetsplats med maskiner, då får du nog vackert acceptera oljud, och prat/gap.
Samt vara glad att det är under normal arbetstid.
Visst, men jag har haft både bostad och arbetsplats hemma, liksom många andra i husen runt omkring. Jag kan tycka att båda är lika viktiga. Och som sagt, med billiga enkla hjälpmedel hade det varit stor skillnad. Man får ju skilja på nödvändigt och onödigt oljud.

Nissens Nissens skrev:
Visst, men jag har haft både bostad och arbetsplats hemma, liksom många andra i husen runt omkring. Jag kan tycka att båda är lika viktiga. Och som sagt, med billiga enkla hjälpmedel hade det varit stor skillnad. Man får ju skilja på nödvändigt och onödigt oljud.
Pynta gärna deras komradioutrustning , kostar nog bara 100 000 för bra grejor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.