Nissens
A AndersS skrev:
Det blir nog bra ska du se när de är klara:D
Ibland får man acceptera lite störmoment.
Finns öronproppar som fungerar bra, du får ju sådana på långflygningarna du kan ta med hem:cool:
Ja, jag har ju stått ut så här långt så. Men hade jag haft deras jobb så hade jag definitivt betett mig bättre än vad dessa pajsare gör. Med enkla medel hade de stört betydligt mindre. Skall bli skönt när de försvinner, och hoppas att karma kommer o biter dem i rumpan sedan. ;)

Nissens Nissens skrev:
Jag kan göra det efter en krävande tjänsteresa med kanske 7 timmars tidsskillnad som ger en jobbig jetlag. Eller efter att ha arbetat till kl 23 kvällen innan...
Det är framåt kvällen den late börjar få brått

• Älska
  • Gilla
MAczea och 1 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
För några dagar sedan påbörjades arbeten med att borra, spränga och gräva bort en sjuhe...kes massa sten på en tomt nära vårt hus. Man har tidigare grävt bort all jord, och hela tomten är berg, direkt under ytan, i en sluttning. Se bilder.

Många grannar i området undrade och var oroliga (Facebook-grupp), man hade inte fått någon info om att arbetet skulle börja, kunde inte se VART det sprängdes, men husen skakar og glasen klirrar i skåpen. Någon visste vilken adress det var, och informerade om att närmaste grannarna har sensorer monterade. Men många tycker att detas hus skakar lite väl mycket, och tycker att de ligger så nära att sensorer/förbesiktning/efterbesiktning borde vara aktuellt också för deras hus. Det gäller också oss. Vi har tidigare haft grannar som har behövt spränga, och då har vårt hus besiktats och haft sensor.

Finns det regler för vilka grannhus som man behöver ”involvera” när man skall spränga, pga risk för skada? T ex alla inom x meter?

Undrar också vad som är ”vanligt” när det gäller arbetstider för störande arbeten. Första dagarna började det intensiva borramdet och sprängandet kl prick 07:30. I morse började man gräva stenbumlingar kl 07:00, vilket nog väckte upp alla grannar som inte redan var vakna...
för att spränga Sten krävs normalt inga besiktningar alls. Ska däremot Berg Sprängas räknas avstånd från sprängplatsen, och avståndet beror på vad fastigheterna är grundlagda på, 50 m gäller vid Berg 75 meter på morän och 100m vid lera.
Man behöver inte sätta vibrationsmätare på alla hus inom dessa meter, utan man sätter normalt på de närmaste.

07:00 är fullt normalt för maskiner att starta, berggubbar är ofta igång 06:00. Framförallt den här årstiden. Då man inte får spränga när de är mörkt.

• Gilla
SRXKTM och 2 till
  • Laddar…
C Carbonara84 skrev:
Vem sover lägre än 7 på morgonen? Har vi tonåringar på forumet eller?
Själv sover jag till 1/2 9 - 9. Vi är väl miljoner som är pensionärer och vill sova ut efter 40-45 års tidiga mornar.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Är det sprängning eller spräckning? Det senare är krutpatroner som inte kräver besiktning av hus. Det smäller dock rejält ändå
Jag vet inte riktigtvad skillnaden är... Jag gick förbi någon dag, och det såg ut som man hade borrat massor med hål i berget, och stoppat ner gula rör.

L Lillekitte skrev:
Jag vet inte riktigtvad skillnaden är... Jag gick förbi någon dag, och det såg ut som man hade borrat massor med hål i berget, och stoppat ner gula rör.
Säker på gult? Enda sprängämne ja känner till som är gult är semtex, och de lär de knappat använt. Fanns även emulsionssprängämne som var gult på 90 talet.

men de finns så många sorter och tillverkare idag så ja kanske missat nån

Nissens Nissens skrev:
Med komradio behövs inga mobilnummer. Och eftersom de jobbat från 6:40 till 18:40 må-to i ett halvår så är det nog den arbetstiden de har. Det går att ställa klockan efter dem, så punktliga är de...
Med comradio så ska det släppas spakar varje gång som det ska ropas i radion , tar ner effiktiviteten radikalt , men det bekymrar inte dej

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
För några dagar sedan påbörjades arbeten med att borra, spränga och gräva bort en sjuhe...kes massa sten på en tomt nära vårt hus. Man har tidigare grävt bort all jord, och hela tomten är berg, direkt under ytan, i en sluttning. Se bilder.

Många grannar i området undrade och var oroliga (Facebook-grupp), man hade inte fått någon info om att arbetet skulle börja, kunde inte se VART det sprängdes, men husen skakar og glasen klirrar i skåpen. Någon visste vilken adress det var, och informerade om att närmaste grannarna har sensorer monterade. Men många tycker att detas hus skakar lite väl mycket, och tycker att de ligger så nära att sensorer/förbesiktning/efterbesiktning borde vara aktuellt också för deras hus. Det gäller också oss. Vi har tidigare haft grannar som har behövt spränga, och då har vårt hus besiktats och haft sensor.

Finns det regler för vilka grannhus som man behöver ”involvera” när man skall spränga, pga risk för skada? T ex alla inom x meter?

Undrar också vad som är ”vanligt” när det gäller arbetstider för störande arbeten. Första dagarna började det intensiva borramdet och sprängandet kl prick 07:30. I morse började man gräva stenbumlingar kl 07:00, vilket nog väckte upp alla grannar som inte redan var vakna...
Störningar vardagar 07.00-22.00 får man stå ut med. Men helger tror jag normen är kl 10.00 - 22.00 men det finns lokala förordningar också. Borde kunna läsas på din kommuns hemsida.

Nissens
L larsson r skrev:
Med comradio så ska det släppas spakar varje gång som det ska ropas i radion , tar ner effiktiviteten radikalt , men det bekymrar inte dej
När lastbilen kör till grävarn så har han inte mycket att göra. Menar du att han tutar med näsan??
Om de nu tappar en sekund varje gång så lär det inte spela någon roll. Bekymrar mig? Jämfört hur mycket tutandet stör andra människor i husen runt om så är det ingenting...

Nissens
P xxxscrabblexxx skrev:
Störningar vardagar 07.00-22.00 får man stå ut med. Men helger tror jag normen är kl 10.00 - 22.00 men det finns lokala förordningar också. Borde kunna läsas på din kommuns hemsida.
Visst, jag har stått ut länge. Bara reflekterar över att de verkligen inte bryr sig om hur mycket väsen de för i onödan. Men snart är de klara här. De kommer inte att bli saknade.

Nissens Nissens skrev:
När lastbilen kör till grävarn så har han inte mycket att göra. Menar du att han tutar med näsan??
Om de nu tappar en sekund varje gång så lär det inte spela någon roll. Bekymrar mig? Jämfört hur mycket tutandet stör andra människor i husen runt om så är det ingenting...
Om du blir störd av ett arbete så ska du nog skaffa egna hörselskydd

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, jag har stått ut länge. Bara reflekterar över att de verkligen inte bryr sig om hur mycket väsen de för i onödan. Men snart är de klara här. De kommer inte att bli saknade.
Vad ä oväsen i onödan ?

• Gilla
1
  • Laddar…
Nissens
L larsson r skrev:
Om du blir störd av ett arbete så ska du nog skaffa egna hörselskydd
Precis, lösningen är att alla i omgivningen löser problemet så att killen kan tuta och skrika utan att bry sig. :)

Sven Hallberg Sven Hallberg skrev:
Själv sover jag till 1/2 9 - 9. Vi är väl miljoner som är pensionärer och vill sova ut efter 40-45 års tidiga mornar.
Lägg dej på kvällen så ä du utsövd till kl 7

• Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L larsson r skrev:
Vad ä oväsen i onödan ?
Att stå och skrika till varann mitt i ett bostadsområde eller tuta typ 200 ggr per dag istället för att använda radio eller nåt för att signalera. Enkla saker att ändra på utan någon större uppoffring. Efter att hört på de där jönsarna i ett halvår är man ju lite trött på dem.
Att andra bor i huset och kanske har viktiga saker för sig bekommer dem inte ett dugg. De har väl inte hört talas om pandemin och att många därför är hemma.

• Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.