S skogstomten skrev:
Vibrationsmätarna är väl mest för att skydda sprängfirman försäkringsmässigt? Dvs blir det skador och mätarna visar under gränsvärden slipper sprängaren/försäkringsbolaget pröjsa.

Blir det skador och ingen mätning finns (där det borde gjorts) ligger nog sprängfirman risigare till angående bevisbördan.

Så mätningen är nog mer för att skydda sprängfirman än er som husägare. Sen är det så klart enklare med bevis även för husägaren OM mätarna finns OCH gränsvärdena överskridits OCH det uppstår fel på något hus.

Men finns nog andra som kan mer om det här.
I princip så sen att en har ett instrument som visar var på skalan en är är inte fel det heller

När vi ska spränga snart så slår de en "ring" med vibrationsmätare runt sprängplatsen. De kan sedan tydligen räkna ut även bakomliggande byggnaders vibrationer. Det är också enligt besiktningsmannen lätt i efterhand att se om skador är 1) nya, och 2) orsakade av vibration.

Det är tydligen rätt vanligt att folk ser gamla skador först när de blir nervösa av att det skakar.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
B
Är det sprängning eller spräckning? Det senare är krutpatroner som inte kräver besiktning av hus. Det smäller dock rejält ändå

Nissens
A AndersS skrev:
7 eller 7.30 är normal arbetstid på vardag. Tycker du det är tidigt? ;)
Jag vet inte varifrån du får uppgifter om de arbetstiderna, för stämmer gör de inte...

I ca 6 månader har de gjort stora gräv och sprängarbeten nära min fastighet eftersom kommunen anlitat entrepenörer att byta gamla VA rör och lägga även nya dagvattenrör.

De har jobbiga arbetstider, de jobbar fyra dagar/veckan må-to, och det innebär att de har längre arbetsdagar. De jobbar ca 12h per dag inklusive raster, från ca 6:40 till ca 18:40. Helt hopplösa arbetstider... särskilt om man försöker jobba hemifrån...

Arbetstider regleras i första hand av en bullerförordning (se naturvårdsverkets hemsida) och det kan finnas riktlinjer i kommunen också. De gäller inte för privatpersonen (kommunens) tror jag.

som hyfsat erfaren i området så skulle jag säga så här:

Mellan 07:00 och 19:00 är det väldigt svårt att få något externt gehör i normalfallet

ska du ta de med någon, börja med entreprenören, sen beställare. Glöm inte attarbetetmåste utföras så att folk jobbar länge innebär kortare genomförande tid. Majoriteten brukar gilla det. Pålning är i min erfarenhet det mest störande som pågår länge men spont och en del annan borrning kan vara jobbig också.

de finns såklart max db att förhålla sig till men det är ett longshot att hitta någon som kommer bry sig eftersom arbetena sällan pågår mer än 2 mån i din närhet.

angående riskerna. Knata ner och ställ en fråga. De ska kunna det och ha en riskanalys o annan dokumentation som styrker folks påstående ovan. Det är inte riskfritt trots avstånden men jag skulle säga att vibrationer etc brukar vara högre än man tror så man ska nog inte oroa sig i onödan.

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Många glömmer bort att det finns riktvärden för buller även dagtid, att skrapa berg med villor närmre än 50 meter kan med lätthet överstiga riktvärdena för buller ifall man inte utför någon form av bullsänkande åtgärd.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte varifrån du får uppgifter om de arbetstiderna, för stämmer gör de inte...

I ca 6 månader har de gjort stora gräv och sprängarbeten nära min fastighet eftersom kommunen anlitat entrepenörer att byta gamla VA rör och lägga även nya dagvattenrör.

De har jobbiga arbetstider, de jobbar fyra dagar/veckan må-to, och det innebär att de har längre arbetsdagar. De jobbar ca 12h per dag inklusive raster, från ca 6:40 till ca 18:40. Helt hopplösa arbetstider... särskilt om man försöker jobba hemifrån...
Jag börjar 7 så det stämmer visst!:thinking::crysmile:

• Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
.
Nja, om du läser inlägg från ts så var det svar på ts fråga om de tiderna kan ses som normala och svaret på det är Ja, det är normala arbetstider rent generellt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Husen besiktas före
Samt sprängaren är försäkrad!
Större risk vid skador på hus om dom inte står på Berg vibrerar mer!
Själv sprängt !
Fick besikta 9 hus !
Men va kul att nån bygger
inte så mycket att säga till om bara gilla läget!

H
Lulaua Lulaua skrev:
Vad skulle avstånd tomtgräns till tomtgräns spela för roll? Det är 50m från där det sprängs till byggnad.
Har för mig att det är 100 m, det kan man ju kolla upp med kommunen.

L Lillekitte skrev:
För några dagar sedan påbörjades arbeten med att borra, spränga och gräva bort en sjuhe...kes massa sten på en tomt nära vårt hus. Man har tidigare grävt bort all jord, och hela tomten är berg, direkt under ytan, i en sluttning. Se bilder.

Många grannar i området undrade och var oroliga (Facebook-grupp), man hade inte fått någon info om att arbetet skulle börja, kunde inte se VART det sprängdes, men husen skakar og glasen klirrar i skåpen. Någon visste vilken adress det var, och informerade om att närmaste grannarna har sensorer monterade. Men många tycker att detas hus skakar lite väl mycket, och tycker att de ligger så nära att sensorer/förbesiktning/efterbesiktning borde vara aktuellt också för deras hus. Det gäller också oss. Vi har tidigare haft grannar som har behövt spränga, och då har vårt hus besiktats och haft sensor.

Finns det regler för vilka grannhus som man behöver ”involvera” när man skall spränga, pga risk för skada? T ex alla inom x meter?

Undrar också vad som är ”vanligt” när det gäller arbetstider för störande arbeten. Första dagarna började det intensiva borramdet och sprängandet kl prick 07:30. I morse började man gräva stenbumlingar kl 07:00, vilket nog väckte upp alla grannar som inte redan var vakna...
L Lillekitte skrev:
För några dagar sedan påbörjades arbeten med att borra, spränga och gräva bort en sjuhe...kes massa sten på en tomt nära vårt hus. Man har tidigare grävt bort all jord, och hela tomten är berg, direkt under ytan, i en sluttning. Se bilder.

Många grannar i området undrade och var oroliga (Facebook-grupp), man hade inte fått någon info om att arbetet skulle börja, kunde inte se VART det sprängdes, men husen skakar og glasen klirrar i skåpen. Någon visste vilken adress det var, och informerade om att närmaste grannarna har sensorer monterade. Men många tycker att detas hus skakar lite väl mycket, och tycker att de ligger så nära att sensorer/förbesiktning/efterbesiktning borde vara aktuellt också för deras hus. Det gäller också oss. Vi har tidigare haft grannar som har behövt spränga, och då har vårt hus besiktats och haft sensor.

Finns det regler för vilka grannhus som man behöver ”involvera” när man skall spränga, pga risk för skada? T ex alla inom x meter?

Undrar också vad som är ”vanligt” när det gäller arbetstider för störande arbeten. Första dagarna började det intensiva borramdet och sprängandet kl prick 07:30. I morse började man gräva stenbumlingar kl 07:00, vilket nog väckte upp alla grannar som inte redan var vakna...
Hej, Min erfarenhet då vi gjorde sprängning av berg för huset är att omkringliggande hus som står på berggrund har minst risk för påverkan jämfört med hus på lermark. Detta på grund av vibrationen går längre i lermark än berg där energin dör ut snabbare.

Vi fick bekosta vibrationsmätning på hus inom 50m (sandmark) .Besiktning före och efter. Det är också stenkast som kan skada byggnader.

• Gilla
Lillekitte och 2 till
  • Laddar…
Som någon nämt skall det göras en inventering av berörda fastigheter inom bedömt område. Dessa framgår av Riskanalysen som tas fram med avseende på vibrationer och buller (och ev geoteknik/hydrogeologi). Sedan skall det finnas besiktningar utförda innan arbetena börjar och sedan efter (innan nästa potentiellt vibrerande arbeten tar vid), för att ha klarhet i ansvarsfrågan.

Detta är alltså Byggherrens ansvar att ta fram, men vem som gör det avtalar man. Finnas bör det om man är byggherre, i det här fallet sannolikt en privatperson.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Nja, om du läser inlägg från ts så var det svar på ts fråga om de tiderna kan ses som normala och svaret på det är Ja, det är normala arbetstider rent generellt.
Jag inser det, men jag är inte säker på att det är normalt alltid. De jag refererade till är flera olika entrepenörer som har helt andra arbetstider. Så det finns bevisligen flera olika ”normala” arbetstider...

Ja, det finns en massa olika arbetstider, men ts frågade om 7.00 resp 7.30 räknades som normal arbetstid och svar Ja. Min tolkning var att ts inte uppfattade det som "normalt" utifrån kommentar att "många" blivit väckta av påbörjat arbete vid dessa tider. Är vi överens nu. ;)

Vem sover lägre än 7 på morgonen? Har vi tonåringar på forumet eller?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Pippi Viktualia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.