Eller så struntar man i "de och dem", och bara använder "dom" Språket är i ständig förvandling och nya uttryck kommer alltid att slå sig fram, trots språkpolisernas tappra kamp

nikasp nikasp skrev:
What, 7682 träffar på "forat". Hoppas de läser tråden så siffran inte ökar.

[bild]
Forat är ett namn, kanske bror till Borat :p

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Hep Hep skrev:
Jag har alldeles för många brister i mitt eget sätt att skriva, för att våga slå mig för bröstet.

Jag tycker att det är både trevligare och mer klädsamt att peta ett finger i magen på de som misslyckas när de försöker visa att de kan bättre än andra, än att mästra och klaga på de som av någon anledning har svårt att uttrycka sig i skrift. Ett forum som handlar om och hyllar hantverkskunnande är kanske inte rätt ställe för de som satt närmast fröken och räckte upp handen hela tiden, att klanka ner på de vars fokus och talang ligger mer åt det praktiska hållet.

Klart det kliar i fingrarna när det särskrivs eller syftas illa, men så länge det särskrivs av någon som är bättre än jag på el, snickeri, trädfällning eller fuktspärrar så är det här helt fel forum för mig att spela duktig. Att jag ärt född i akademikerfamilj med tummen halvdant placerad i handen, kan jag försöka skryta med på något annat ställe, för här är det jag som är i underläge.

Lång förklaring, men det är därför jag ser stor humor i ordet "forat" på ett forum, men jag känner ingen humor eller lust att raljera när jag ser vanliga stavfel, särskrivningar eller ett "vart" på fel ställe.
Fast du kan ju inte på ett forum veta vem du fnissar åt för att de skriver ”forat”. Kanske någon lär sig något nytt, eller slipper fortsätta att göra eller tro fel på samma sätt som att du lär dig hantverk eller språkbruk. Jag tycker att såna här trådar är bra, minus personangreppen några pysslar med.

Klart jag inte kan och det finns säkert en del som skriver "forat" och är allmänt dåliga på att uttrycka sig. Fast jag tror de är i klar minoritet bland de som gör det. Inte bara för att det mest är de som i övrigt ger tydligt intryck av att vara både gubbiga och mästrande, utan för att det krävs ett aktivt val att använda ett annat ord än det som minst 99% av alla andra gör. Det gör man inte av rent misstag tror jag.

Jag fnissar inte åt någon med uppenbara skrivproblem, så om f-ordet dyker upp i en text full med syftningsfel och särskrivningar har jag inga problem med att hålla igen på fnissandet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.