Maskintok skrev:
Leksand för mig är inte hockey.
Det är himlaspelet och känslan när det är sommar..
åka ut till Leksands bröd och köpa knäckebröd.. åka till insjön..
Eller njuta av en öl i centrum..
Ta en fika på siljans café..

Sedan upp till orsa för att vara med på orsa här...
Har du husbil eller husvagn och behöver en ställplats så är det bara att höra av sig, har en tomt längs med älven, tyvärr utan el eller andra bekvämligheter.. ja det gäller väl alla på forumet utom @useless då förstås :D (jodå det gäller även han/hon)

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
bra att veta:ok:
isåfall bjuder jag på någon :beer:eller:coffee:
är någon av er norrut eller söderöver förbi här, så finns uppställning med egen badstrand.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag kan erbjuda plats i min kyrka om nån behöver tid för kontemplation.

• Gilla
  • Haha
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Däremot heter det stockholmare trots att det heter Stockholm... Svårt det här...
'stockholmare' är ett substantiv.

useless useless skrev:
'stockholmare' är ett substantiv.
Inte för att jag förstår relevansen men visst kan du få ett:

3D-renderad röd bokstaven R i fet stil mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte bidra konstruktivt med kunskap till forumet genom att förklara vilka helt olika innebörder du ser och vilka språkregler du grundar din tolkning på. ;)
Det överlåter jag till en riktig språkpolis. Förslagsvis en annan än TS för hen är satt på inre tjänst på grund av tjänstefel.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är såklart i allas intresse att man skriver så tydligt och korrekt man kan när man ställer frågor eller hjälper andra med problem i forumet. Å andra sidan ska man inte heller behöva vara rädd för att bli påhoppad om man råkar skriva något som inte är spåkligt korrekt. Diskussionen ska flyta smidigt helt enkelt, alla gör så gott de kan.

Därför har vi de här reglerna:

§ 4.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.

§ 4.5.1 Klanka inte ner på bristande språkkunskaper
Alla har vi olika förutsättningar och är bra på olika saker. Tänk på att vissa personer har läs- och skrivsvårigheter. Naturligtvis är man lika välkommen att diskutera hos oss om man har dyslexi som om man inte har det.

[länk]
Jag hade visserligen inte läst regeln men avstod från att komma med pekpinnar till enskilda "språkbrottslingar" utan valde att försöka komma med ett folkbildande inslag lite vid sidan av. Jag vill tacka den som kom med vi/oss som ett bättre exempel än han/honom.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Egentligen är det väldigt enkelt, använd inte ”dem” överhuvudtaget. ”De” funkar nästan alltid och ser allmänt bättre ut.
Nej. Ett bättre förslag är att testa att byta ut "de" mot "du" och "dem mot "dig". (återigen, bra minnesregel, 'du' och 'de' har två bokstäver, 'dig' och 'dem' har tre).

Funkar texten då, så har man gjort rätt. Några exempel:

Vill de komma på middag? - Vill du komma på middag? RÄTT!
Vill dem komma på middag? - Vill dig komma på middag? FEL!
Jag sa ju åt dig att sluta svära! - Jag sa ju åt dem att sluta svära! RÄTT
Jag sa ju åt du att sluta svära - jag sa ju åt de att sluta svära! FEL!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Helt fel. Man ska byta ut "dom" eller "dem" mot "jag" eller "mig".

"Vill jag komma på middag?" - Rätt
"Vill mig komma på middag?" - Fel
"Han sa åt jag att vara tyst." - Fel
"Han sa åt mig att vara tyst." - Rätt

"Mig" har bokstaven m, och då ska den bytas ut mot "dem" som ju också har ett m. Är det istället "jag" som låter bäst, då ska det vara "de" istället.

"Vill de komma på middag?"
"Han sa åt dem att vara tyst."

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Däremot heter det stockholmare trots att det heter Stockholm... Svårt det här...
Det finns bara ett Stockholm men många stockholmare - så fick jag lära mig en gång. Om det fortfarande har relevans vet jag inte.

A Abies koreana skrev:
Det finns bara ett Stockholm men många stockholmare - så fick jag lära mig en gång. Om det fortfarande har relevans vet jag inte.
Inte heltäckande skulle jag säga. Det heter Stormyren och Lövåsen trots att det finns massor av olika Stormyren och Lövåsen i vårt land... Det handlar väl om det är ett egennamn eller inte. Man skriver ju inte pelle bara för att det finns flera med det namnet.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Snälla du!
Ordet lathet är en förskräcklig förenkling av det ord som avses, nämligen lättja!

Dvs meningen i citatet ovan borde börja så här:
Jag har, tills nu, trott att de som skrivit ”forat” har gjort det av lättja...
Text på forum: Fråga och svar om användning av orden "läthet" och "lättja".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
hsd
Ähh
Alla vet vad som menas, värre är de otaliga och för oinvigda ,ofta amerikanska, förkortningar som flödar i forumet, sbs omg lr ..

nikasp
kashieda kashieda skrev:
X antal något?

Om jag stöter på det i text jag bedömer, som handledare eller examinator, brukar jag fråga "hur många antal, och vilka är antalen - det står inte i din text".
Nu menar jag främst i tal men gäller även text. Jag är civilingenjör och det är i princip bara icke-ingenjörer som lägger till ett bestämt "ett" på en variabel.

nikasp
Hep Hep skrev:
Det roliga och sorgliga är att de som skriver "forat" gör det väldigt medvetet och troligen för att markera att de vet bättre än alla andra. Tyvärr är de inte lika medvetna om att det är fel.
What, 7682 träffar på "forat". Hoppas de läser tråden så siffran inte ökar.

Sökresultatsida som visar 7682 träffar på ordet "forat" i ett onlineforum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.