4 743 läst ·
63 svar
5k läst
63 svar
Språkpolisiärt inlägg
Har du husbil eller husvagn och behöver en ställplats så är det bara att höra av sig, har en tomt längs med älven, tyvärr utan el eller andra bekvämligheter.. ja det gäller väl alla på forumet utom @useless då förståsMaskintok skrev:
Det överlåter jag till en riktig språkpolis. Förslagsvis en annan än TS för hen är satt på inre tjänst på grund av tjänstefel.Alfredo skrev:
Jag hade visserligen inte läst regeln men avstod från att komma med pekpinnar till enskilda "språkbrottslingar" utan valde att försöka komma med ett folkbildande inslag lite vid sidan av. Jag vill tacka den som kom med vi/oss som ett bättre exempel än han/honom.Marlen Eskilsson skrev:
Det är såklart i allas intresse att man skriver så tydligt och korrekt man kan när man ställer frågor eller hjälper andra med problem i forumet. Å andra sidan ska man inte heller behöva vara rädd för att bli påhoppad om man råkar skriva något som inte är spåkligt korrekt. Diskussionen ska flyta smidigt helt enkelt, alla gör så gott de kan.
Därför har vi de här reglerna:
§ 4.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.
§ 4.5.1 Klanka inte ner på bristande språkkunskaper
Alla har vi olika förutsättningar och är bra på olika saker. Tänk på att vissa personer har läs- och skrivsvårigheter. Naturligtvis är man lika välkommen att diskutera hos oss om man har dyslexi som om man inte har det.
[länk]
Nej. Ett bättre förslag är att testa att byta ut "de" mot "du" och "dem mot "dig". (återigen, bra minnesregel, 'du' och 'de' har två bokstäver, 'dig' och 'dem' har tre).altaxis skrev:
Funkar texten då, så har man gjort rätt. Några exempel:
Vill de komma på middag? - Vill du komma på middag? RÄTT!
Vill dem komma på middag? - Vill dig komma på middag? FEL!
Jag sa ju åt dig att sluta svära! - Jag sa ju åt dem att sluta svära! RÄTT
Jag sa ju åt du att sluta svära - jag sa ju åt de att sluta svära! FEL!
Helt fel. Man ska byta ut "dom" eller "dem" mot "jag" eller "mig".
"Vill jag komma på middag?" - Rätt
"Vill mig komma på middag?" - Fel
"Han sa åt jag att vara tyst." - Fel
"Han sa åt mig att vara tyst." - Rätt
"Mig" har bokstaven m, och då ska den bytas ut mot "dem" som ju också har ett m. Är det istället "jag" som låter bäst, då ska det vara "de" istället.
"Vill de komma på middag?"
"Han sa åt dem att vara tyst."
"Vill jag komma på middag?" - Rätt
"Vill mig komma på middag?" - Fel
"Han sa åt jag att vara tyst." - Fel
"Han sa åt mig att vara tyst." - Rätt
"Mig" har bokstaven m, och då ska den bytas ut mot "dem" som ju också har ett m. Är det istället "jag" som låter bäst, då ska det vara "de" istället.
"Vill de komma på middag?"
"Han sa åt dem att vara tyst."
Inte heltäckande skulle jag säga. Det heter Stormyren och Lövåsen trots att det finns massor av olika Stormyren och Lövåsen i vårt land... Det handlar väl om det är ett egennamn eller inte. Man skriver ju inte pelle bara för att det finns flera med det namnet.A Abies koreana skrev:
Nu menar jag främst i tal men gäller även text. Jag är civilingenjör och det är i princip bara icke-ingenjörer som lägger till ett bestämt "ett" på en variabel.kashieda skrev: