Kanske inte juridik men det handlar om regler i varje fall. Tar det som en separat tråd i stället för att hoppa på något enskilt inlägg.
Väldigt många skriver dem när det borde vara de. I enstaka fall skrivs de när det borde vara dem. Beror kanske på att dem inte brukar användas i talspråk så att folk saknar känsla för hur det ska vara.
De är subjektform, subjekt den/de som gör något, dem objektsform, den/de som är föremål för sådan aktivitet.
Enklaste sätt är nog att tänka efter om man skulle säga han (subjekt) eller honom (objekt) när det gäller en mansperson, men i vissa dialekter (i Norrland tror jag) säger man bara han, vet ej om det är lika med hon/henne i dessa. Ett annat sätt om man inte kan skilja formerna åt kan vara att genomgående använda det mer talspråkliga dom. Det är nog egentligen fel också (tror att vissa dialekter i Sydsverige eller så hade di (subjekt) och dom (objekt) ) men att använda dom som talspråkssubjekt får nog anses etablerat.
Väldigt många skriver dem när det borde vara de. I enstaka fall skrivs de när det borde vara dem. Beror kanske på att dem inte brukar användas i talspråk så att folk saknar känsla för hur det ska vara.
De är subjektform, subjekt den/de som gör något, dem objektsform, den/de som är föremål för sådan aktivitet.
Enklaste sätt är nog att tänka efter om man skulle säga han (subjekt) eller honom (objekt) när det gäller en mansperson, men i vissa dialekter (i Norrland tror jag) säger man bara han, vet ej om det är lika med hon/henne i dessa. Ett annat sätt om man inte kan skilja formerna åt kan vara att genomgående använda det mer talspråkliga dom. Det är nog egentligen fel också (tror att vissa dialekter i Sydsverige eller så hade di (subjekt) och dom (objekt) ) men att använda dom som talspråkssubjekt får nog anses etablerat.
Enklaste sättet är att byta ut "de" mot "vi" respektive "dem" mot "oss" och höra om det låter bra.
"Han sa åt de att vara tysta."
"Han sa åt vi att vara tysta." Nej, det låter inte bra.
"Han sa åt oss att vara tysta." låter bättre.
Således: "Han sa åt dem att vara tysta."
Minnesregel: De och vi har två bokstäver. Dem och oss har tre bokstäver.
"Han sa åt de att vara tysta."
"Han sa åt vi att vara tysta." Nej, det låter inte bra.
"Han sa åt oss att vara tysta." låter bättre.
Således: "Han sa åt dem att vara tysta."
Minnesregel: De och vi har två bokstäver. Dem och oss har tre bokstäver.
Släpp det där. Det finns värre saker här i livet. Gå förbi och ägna dig åt något annat än att leta andras fel.
Det är gräsligt med språkfel. Särskrivningar är ännu värre men det finns inga onda avsikter med det. Bara okunskap. De som inte kan, kommer inte ändra sig av den här typen av inlägg eller Facebook-grupper.
Du förstår säkert vad personerna menar trots användningen av fel personliga pronomen. De personerna är säkert bra på något annat, där du inte har samma kunskap.
Det är gräsligt med språkfel. Särskrivningar är ännu värre men det finns inga onda avsikter med det. Bara okunskap. De som inte kan, kommer inte ändra sig av den här typen av inlägg eller Facebook-grupper.
Du förstår säkert vad personerna menar trots användningen av fel personliga pronomen. De personerna är säkert bra på något annat, där du inte har samma kunskap.
Vilket deprimerande forum det skulle bli om endast det absolut värsta i livet får avhandlas.H Hasse C skrev:
Varför inte? Jag har lärt mig oerhört mycket av detta forum och vissa saker till och med mer komplicerade än användningen av de/dem/dom.H Hasse C skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Styra upp grammatik på ett forum är nog inte så lätt men det står ju var och en fritt att skriva och fylla på med information så kanske det iallafall är en tusendels promille som tar till sig nåt...
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Det är såklart i allas intresse att man skriver så tydligt och korrekt man kan när man ställer frågor eller hjälper andra med problem i forumet. Å andra sidan ska man inte heller behöva vara rädd för att bli påhoppad om man råkar skriva något som inte är spåkligt korrekt. Diskussionen ska flyta smidigt helt enkelt, alla gör så gott de kan.
Därför har vi de här reglerna:
§ 4.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.
§ 4.5.1 Klanka inte ner på bristande språkkunskaper
Alla har vi olika förutsättningar och är bra på olika saker. Tänk på att vissa personer har läs- och skrivsvårigheter. Naturligtvis är man lika välkommen att diskutera hos oss om man har dyslexi som om man inte har det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
Därför har vi de här reglerna:
§ 4.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.
§ 4.5.1 Klanka inte ner på bristande språkkunskaper
Alla har vi olika förutsättningar och är bra på olika saker. Tänk på att vissa personer har läs- och skrivsvårigheter. Naturligtvis är man lika välkommen att diskutera hos oss om man har dyslexi som om man inte har det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
Fast jag hoppas att inlägg som TS första i denna tråd, där man fördömer trenden med makabra dem-missbruk i största allmänhet, ses som lämpliga. Det gör i alla fall jag. Att klanka ner på en enskild är naturligtvis inte OK men att diskutera en företeelse rent allmänt måste vara det.Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Ja det är det och det är ju jättebra med tips på hur man kan lista ut när det ska vara de eller dem, när ord ska särskivas och inte och så vidare.
Redigerat:
Jag biter mig i tungan för att avhålla mig från språkkritik i forumet
. De och dem... Skorrar otroligt falskt - det är skönt att jag inte är ensam om att reagera.
I övrigt håller jag med Marlene om att vi ska vara snälla.
I övrigt håller jag med Marlene om att vi ska vara snälla.
Det finns anledning att bry sig. Ditt språkbruk är en viktig del av hur du uppfattas, och här, det enda sättet vi har att förstå vem du är.Mugmaz skrev:
Det ligger i ens eget intresse att skriva på ett sätt som inte gör att omgivningen har mer fokus på hur du stavar och väljer ord än det du försöker säga eller fråga.
Att ägna sig åt att korrigera folk ser jag som meningslöst, var och en gör antagligen så gott den kan, men det är ju verkligen något att bry sig om, för sin egen skull.