154 975 läst ·
208 svar
155k läst
208 svar
Spräcka sten?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Kan det absolut varit (och inte otänkbart att @thomasx var den som tipsade även då)thomasx skrev:
Dalmex heter f.ö. det Bromma-baserade företaget jag pratade om, deras 16mm x 4x0 kostar runt 150. Billigare, och jag har hört att de är bra, men har som sagt inte testat så jag vet inte hur de står sig...
/U
Vilket motståndstråd (ohm/m) använder du och var kan man köpa den?TorpAnders skrev:
Går det med din metod att spräcka bergsknallar genom att pilla ner trådarna i hålen... eller utgör bergets stora massa en för stor kylningseffekt för att trådarna ska orka värma upp det?
Om man har grävt ner sig till en relativt flack bergsknall på 1,5 meters djup och måste komma ner ytterligare 50 cm.... vilken metod finns det som en lekman kan använda sig av?
Medlem
· Västmanland
· 1 909 inlägg
Kanthaltråd, diameter runt 1mm längden får anpassas efter resistansen.
Pilla ner tråd i berg fungerar inte, men spräckkilar gör jobbet bara du får en början
(Tänk trappsteg)
Pilla ner tråd i berg fungerar inte, men spräckkilar gör jobbet bara du får en början
(Tänk trappsteg)
Tack för snabbt svar.
Problemet är väl att jag kommit ner till ett relativt flackt område utan något trappsteg att börja ifrån.
Måste få ner en pumpsump ytterliggare ca. 50 cm som är 65cm i diameter... söker efter lämpligaste metoden för detta arbete. Är redan på 1,5 meters djup så jag har ju inte obegränsat med ytor där jag är nere vid berget.
Edit: Funderar att skaffa mig en Cobra... men vet inte om den kommer hjälpa mig något särskilt i sammanhanget.
Problemet är väl att jag kommit ner till ett relativt flackt område utan något trappsteg att börja ifrån.
Måste få ner en pumpsump ytterliggare ca. 50 cm som är 65cm i diameter... söker efter lämpligaste metoden för detta arbete. Är redan på 1,5 meters djup så jag har ju inte obegränsat med ytor där jag är nere vid berget.
Edit: Funderar att skaffa mig en Cobra... men vet inte om den kommer hjälpa mig något särskilt i sammanhanget.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Jag har provat lite finlir med min värmestav (sån färdigköpt från EVT), och om man borrar väldigt tätt (jag gjorde nog lite onödigt tätt här) så funkade det väldigt smidigt att plocka ur en U-formad bit för ett avloppsrör (överkanten på en större sten, så stor att den i te gick att flytta):
(Den satt, och täppte för mellanrummet precis ovanför där den ligger)
Samt göra ett rakt snitt på en näsa på en annan sten:
Här räckte det att värma i kanske 10-15 minuter i det mittersta hålet, så jag gissar att det var väldigt överarbetat med så många hål...
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Den satt, och täppte för mellanrummet precis ovanför där den ligger)
Samt göra ett rakt snitt på en näsa på en annan sten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här räckte det att värma i kanske 10-15 minuter i det mittersta hålet, så jag gissar att det var väldigt överarbetat med så många hål...
/U
Medlem
· Västmanland
· 1 909 inlägg
majkball skrev:Tack för snabbt svar.
För den lilla urtagningen så ska kilar räcka gott, finns ingen början så sätt två rader med hål i 45 graders vinkling mot varandra så får du en loss en bit som lyfts upp.
Köper du en cobra så kan du gå upp till grövre än 20mm kilar så biter det lite till...
Menar du 45 grader i förhållande till varandra eller från lodlinje? Om det blev förståeligt.
Medlem
· Västmanland
· 1 909 inlägg
Jag har en ''dum'' fråga. men den värmen en dieselkanon ger, vad gör de för skillnad? Säger inte att de inte hjälper! Bara nyfiken..
ville prova för o slippa borra för värmestaven.så tänkte dieselkanonenkanske kan gå.Den ger 800grader lufttemp ut. så lät den stå på i ca 8min sedan sa det POPP i stenen
sprack av eb rejäl bit. dock råka jag ha en sådan makapär redan därav experimentet. värmestavarna vinner ändå i effektivitet, med borrning som tråkig baksida.
Den gav sig alltså av bara värme på 800c inga hål eller sprickor innan?