154 975 läst ·
208 svar
155k läst
208 svar
Spräcka sten?
Hej,
Har den inte här(är på jobbet) så kan jag inte säga exakt men jag gissar på att det var runt 44cm med böjen(hela längden blir ju det dubbla). Jag kan mäta mer exakt när jag kommer hem.Sedan går det att justera mer genom att dra ut trådet lite till och klippa av det.Från handtaget och neråt har den en hård och tjockare tråd som bara leder elen. Själva motståndstrådet är ganska tunt men inte så skör.
Jag använde mig av en kopparrörkapare( typ: http://www.jula.se/roravskarare-for-kopparror-439020) för att korta av höljet.
Har den inte här(är på jobbet) så kan jag inte säga exakt men jag gissar på att det var runt 44cm med böjen(hela längden blir ju det dubbla). Jag kan mäta mer exakt när jag kommer hem.Sedan går det att justera mer genom att dra ut trådet lite till och klippa av det.Från handtaget och neråt har den en hård och tjockare tråd som bara leder elen. Själva motståndstrådet är ganska tunt men inte så skör.
Jag använde mig av en kopparrörkapare( typ: http://www.jula.se/roravskarare-for-kopparror-439020) för att korta av höljet.
Tackar för tipset!Grape skrev:Hej,
Jag använde mig av en kopparrörkapare( typ: [länk]) för att korta av höljet.
Nu har jag skickat mannen att köpa en till elektrisk grilltändare och en rörkapare. För att inte det ska bli någon förvirring köpte vi samma som dig, en grilltändare från biltema. Nu när jag har den hemma så finns det ingen "ingång" på själva handtaget. Alltså ingen ställe man kan skruva upp handtaget. Hur har du gjort?
Jag hade sönder handtaget med en hammare och ryckte bort kabeln. Jag kunde ju egentligen hoppa över att slå sönder handtaget istället kapa av (så pass att man har lite marginal för att ta av senare) där jag tänkt mig och sen klippa av sladden vid handtaget, men jag visste inte hur det såg ut inuti så jag gjorde så. Jag mätte min igår den var 42 cm med böjen, alltså 84cm hela. Jag fick kapa av bitvis och testade som jag sa tidigare.
Dessvärre så testade jag igår kväll så som Ullberg förklarade värmde och slog med kil efteråt men fick bara av små bitar. Jag har nu beställt 4 st spräckningskilar (20mm för 160 st ) och skall testa det, Jag får de inte förrän måndag jag skriver här sen hur det gått.
Shine76 om ni prövar med värmen skriv gärna hur det gick jag kan ha mött en för svår sten.
/G
Dessvärre så testade jag igår kväll så som Ullberg förklarade värmde och slog med kil efteråt men fick bara av små bitar. Jag har nu beställt 4 st spräckningskilar (20mm för 160 st ) och skall testa det, Jag får de inte förrän måndag jag skriver här sen hur det gått.
Shine76 om ni prövar med värmen skriv gärna hur det gick jag kan ha mött en för svår sten.
/G
Okay, då tar jag och åker förbi Jula och köper den på 800W. Så får vi se om den blir lite varmare. Som jag förstår det så använder du inte handtaget längre. Hur fäster du ihop kablarna och använder som handtag?
Skulle vara kul att se hur din ser ut, kan du fota den och lägga upp en bild?
Skulle vara kul att se hur din ser ut, kan du fota den och lägga upp en bild?
Ju kortare desto hetare kommer det bli men det gäller att hitta en balans annars går trådet av. För min del så blev höljet röd(inte lysande) och det borde räcka tycker jag. Jag virade bara ihop trådet och kabel, och lät bli att röra den (livsfarligt)
. Har tyvärr ingen foto just nu, men det är inte komplicerat.
Redigerat:
Ni andra som testar grapes ide, ha i åtanke hela tiden att 240 volt är dödligt farligt, samt att den som alltid vill följa lagar och regler bör avhålla sig. Jag tillhör inte den gruppen, men värnar om mina forumvänner som alla kanske inte har så bra koll på det här med spänning och ström. Var försiktiga!
Och ha också i åtanke att den inte verkar funkathomasx skrev:Ni andra som testar grapes ide, ha i åtanke hela tiden att 240 volt är dödligt farligt, samt att den som alltid vill följa lagar och regler bör avhålla sig. Jag tillhör inte den gruppen, men värnar om mina forumvänner som alla kanske inte har så bra koll på det här med spänning och ström. Var försiktiga!
Fast man får faktiskt som lekman/privatperson (fortfarande) bygga egna elektriska konstruktioner/apparater för eget bruk. Dessa bör naturligtvis vara konstruerade på ett säkert sätt men så länge det inte rör sig om fast installation så finns det inga krav på exempelvis behörighet.
Dock kan man nog råka riktigt illa ut på flera sätt om man bygger en farlig apparat och någon skadar sig. Detta har dock inget med några behörighetsregler att göra.
Dock kan man nog råka riktigt illa ut på flera sätt om man bygger en farlig apparat och någon skadar sig. Detta har dock inget med några behörighetsregler att göra.
Fick tag i 16mm värmestavar på ca 2800w tror dom e ca 50cm långa, blir mörkröda efter 8min, funkar sjukt bra o dela stenar med! Kan ev ordna fler om intresse finns!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har sprängt sten med värme (motståndstråd) utan borrning till och från i över 30år.
Den tråden blir vit (+1500grader) och smälter in i ytan om den får ligga för länge.
Fördelar: Ingen borrning, inget som flyger omkring, man kan göra annat under uppvärmningstiden.
Nackdelar: Tar tid innan spräckning, okontrollerad spräckriktning, stenen blir överjävligt varm så hanteringen efteråt måste vänta, 230V oisolerat inget för oinvigda eller barn o husdjur.
Jag har även spräckt väldigt mycket med kilar i ca 8 år och måste säga att jag föredrar den metoden.
Överlägset snabbast och med kontrollerad spräckriktning.
Småsten upp till 1,0-1,5m i alla led knäcks ju löjligt fort med ca 3st 20mm hål på 150-200mm var, större kräver lite mer "läsning" och fler borrhål.
Borrar med en Hilti TE72 och julas borrar. 2-3min /hål
Har testat tre fabrikat på kilar och det är väldigt stor skillnad på funktionen:x
Kör nu med ett tyskt märke som är grymma.
Den tråden blir vit (+1500grader) och smälter in i ytan om den får ligga för länge.
Fördelar: Ingen borrning, inget som flyger omkring, man kan göra annat under uppvärmningstiden.
Nackdelar: Tar tid innan spräckning, okontrollerad spräckriktning, stenen blir överjävligt varm så hanteringen efteråt måste vänta, 230V oisolerat inget för oinvigda eller barn o husdjur.
Jag har även spräckt väldigt mycket med kilar i ca 8 år och måste säga att jag föredrar den metoden.
Överlägset snabbast och med kontrollerad spräckriktning.
Småsten upp till 1,0-1,5m i alla led knäcks ju löjligt fort med ca 3st 20mm hål på 150-200mm var, större kräver lite mer "läsning" och fler borrhål.
Borrar med en Hilti TE72 och julas borrar. 2-3min /hål
Har testat tre fabrikat på kilar och det är väldigt stor skillnad på funktionen:x
Kör nu med ett tyskt märke som är grymma.
Redigerat:
Vilket märke är det på de där tyska kilarna, och vilka märken är mindre bra?
Jag köpte kilar från nån kille i Brastad (vill jag minnas det var) och jag tycker de funkar finfint. Har lite svårt att tänka mig att det kan vara så stor skillnad, vad kan vara annorlunda liksom
Ja annat än att det kan vara dålig kvalite så att kilarna inte håller, slits eller kroknar då 
Jag köpte kilar från nån kille i Brastad (vill jag minnas det var) och jag tycker de funkar finfint. Har lite svårt att tänka mig att det kan vara så stor skillnad, vad kan vara annorlunda liksom