154 975 läst ·
208 svar
155k läst
208 svar
Spräcka sten?
ok låter sjukt smidigt!! 
Haha, ja det tuffaste som gått på diesel jag varit med om det var faktiskt en gammal dykkompis specialbeställda dykbåt från karlskronavarvet av alla ställen. En "vanlig" öppen styrpulpetbåt, i auluminium, med en dieselinombordare. Förare + 12 dykare med kompletta dykarutrustningar och den reser sig ur vattnet och planar direkt som hade den ingen last alls.Drömhus2012 skrev:
Ja, ursäkta den gamla OT-anekdoten, åter till ämnet, och med stenspräckning är det väl ändå som med motorerna och diesel, värme må vara smidigt, men tuffa grabbar kör med krut
Att inte trycka på borren, låt den göra jobbet även om det tar lite tid.shine76 skrev:Okay, vi får prova detHar varit upptagen med en bebis på snart 9 veckor. Men ska ta tag i berget innan semestern tar slut.
Har kört slut på två borrar från biltema, 16x450 mm SDS borrar. Dock verkar vårat berg vara hårt då den är typ slut efter en borrning. Blir dyrt om vi ska fortsätta så... Någon som har något tips om bra borrar? Eller finns det något knep, så som kallvatten?
Allt borra börja med små hål till rätt djup och öka sedan storleken på diametern.
Fast märkte det idag att först borra ett litet och sedan ett något större ger större risk för att borret nyper, inte alls skönt för tummar och handleder. Testade först 12mm sedan 18mm och efter det 20mm, då nöp det rejält väldigt ofta. Efter det körde jag 12mm först och sedan 20, fungerade bättre för mig iaf. Köpte ett set de hade på Jula för 89:-, trodde det skulle vara skit men fungerar helt ok och lika bra som mitt kwb-borr. Det gäller också att ha koll på vinkeln på det första hålet man borrat, annars finns risk även då att borret nyper.D09 skrev:
Medlem
· Västmanland
· 1 909 inlägg
Nej det är inget att rekommendera i sten, nypningar och knäckta borr blir resultatet.D09 skrev:
Rätt dim på borr från början, och låt maskinen göra jobbet, den största faktorn på hur bra det går är vilken maskin du borrar med, rätt varvtal till rätt dim. och ett bra slag är a och o
(om borret är ok.)
Kan faktiskt rekommendera julas Meec+ borrhammare, mycket hammare för lite pengar. Borrade dubbelt så fort som en liknande hilti när min svåger och hans kollega testade, men så har den också dubbla slagenergin jämfört med den hiltin de testade mot., så det var väl rätt naturligt. Dock, mycket maskin för pengarna för den som inte borrar i sten fem dagar i veckan 
Ska man borra många hål på kort tid hyr man ett borrpaket med kompressor en dag på Cramo för 750:-
Då går det undan.
Ska man borra många hål på kort tid hyr man ett borrpaket med kompressor en dag på Cramo för 750:-
Undrar om den stora slagenergin kan göra att det sliter på borren?thomasx skrev:
Sen hör jag gärna mer om rätt val av maskin och verktyg för olika borrstorlekar
Medlem
· Västmanland
· 1 909 inlägg
Ja, det är klart att det gör, men så går det dubbelt så fort att borra också. Vad som ger mest avverkad granit/mm slitage på spetsen kan man ju alltid undra. Men, ärligt talat, tar det mig 3 minuter per hål istället för 6 minuter per hål så kan jag ta att borret kanske bara räcker till 80% så många hål. Fast jag är långt ifrån övertygad om att det sliter mer, det kan slita mindre också. Prova att köra helt utan slag får du se hur det går....Jajjan skrev:
Har julas 7-800kr röda meec borrhammare och har inga svårigheter att borra i berg. Klart värd pengarna.thomasx skrev:Kan faktiskt rekommendera julas Meec+ borrhammare, mycket hammare för lite pengar. Borrade dubbelt så fort som en liknande hilti när min svåger och hans kollega testade, men så har den också dubbla slagenergin jämfört med den hiltin de testade mot., så det var väl rätt naturligt. Dock, mycket maskin för pengarna för den som inte borrar i sten fem dagar i veckan
Ska man borra många hål på kort tid hyr man ett borrpaket med kompressor en dag på Cramo för 750:-Då går det undan.
Undantag hål för stenspräckare ( powertools ), då hyr jag kompressor och borr
Nja, ska man bara spräcka några enstaka hål är det ju inte lönt att hyra ett helt borrpaketD09 skrev:
Det funkar fint att borra med Meecen till det med, har borrat både 20 och 28mm för stenspräckning med meecen utan problem, även om det tar en lite längre stund.
Klart, när man har den underbara förmånen att äga såna roliga leksaker som stenspräckarethomasx skrev:
Ytliga hål funkar ju fint men när du vill ner över metern blir det svårt med meec
Att jag inte tänkte på dig när jag sålde en gammal pionjär bergborr riktigt billigt som jag inte hade tiden att kolla om den funka, killen som köpte bytte tändstift och soppa och så gick den som en klocka