Hej,

Jag har tänkt ha 12V-spottar i taket i vårt badrum. Enl specifikationen skall det vara 60 mm inbyggnadsdjup, men det står inget om att man skall ha någon "behållare" ovanför spotten.

De "behållare" jag sett är väldigt mycket större än dessa 60 mm, stora som skokartonger, det har jag ej plats med.

Behöver man ha några "behållare över 12V-spottar?

Jens

Nu är jag absolut inte någon certifierad elektriker eller dylikt. Men vår elektriker kommer att installera 10W möbelspottar i taket. Taket är läktat ca 4 cm med gips på.

Som jag förstått det hela skall 10W 12 Volt möbelspotar vara ok att montera helt utan luftspalt.

Någon får gärna slå mig på fingrarna om jag är fel ute.

10w spottarna för möbler är okej att fälla in i skiva eller liknande.Skulle inte dra ett håll i gipset och ha isolering ovan se till att få bort den i så fall.

Även 12V spottar behöver pottor ifall det är brännbart material. Så som isolering. Är det betong bakom så är det inga problem. Men ifall det bara är 60mm så kan det bli svårt med stortsätt alla 35-50w spottar. Och ifall du ska sätta dem i duschen så måste du tänka på IP klassningen. Så lite IP44 är inte fel där. Det är nya klass indelningar i badrum nu, även Jordfelsbrytare måste in nu för tiden (JFB) Plus att man måste följa installations anvisningen från tillverkaren annars står dom inte för något ifall det blir fel. De gäller även att bara använda deras egna spott koppar

finns spottar där man inte behöver pottor ovanför..
har själv satt sådana i badrummet...lätta att sätta dit...
scan tror jag dom heter...
köpa på storel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.