Hej

jag har några frågor jag hoppas någon kan svara på

Vi ska regla på med 2x2 tum på inneväggarna och tänkte då passa på att sätta spottar av något slag i listerna eller strax över som ska tändas med sensor på nätterna och nu till frågorna.

1:behöver man ha burkar till 20w spott (inbyggnads djupet är 30mm)?
2:vad är lämplig kabel? kan man köra med flexslang och fk 1,5mm2? (längderna är ca 15-20 m)
3:var sjutton kan man gömma trafona? (lite större model som ska klara 20 meters längder)
4: om man måste ha burk till spottarna kan man då använda sig av tex en rotdosa eller kopplingsdosa (inbyggnds djupet är som sagt bara 30mm)?
5:eller ska man lägga ner 12v och köra med 230v med 2,5w ledlampor i stället?

hmmmm nu var det nog inget mer om inte någon av er har något att till lägga som jag glömt

/Chali

vinga har spotar som är godkända att montera i apparatdosa.
men jag skulle nog föredra LED, blir ingen värme av dom, dom är mer för sånna här grejer!

eller dom där som "Tallguy196" länkade till verka rätt bra.

Tja

Tack för svaren

men om jag ska köra med led kan jag då inte använda mig av sådana som man sätter i 230v spottar för att slippa strulet med trafo? jag menar värmemäsigt borde det inte vara någon skildnad (2,5w)?

eller gäller det samma inbyggnads mått på 2,5w led som orginal lampan på 50w?

/Chali

Inbyggnadsmåttet bör väl avse armaturen och inte lampan som monteras. Även fast du skulle använda led-belysning så finns ju risken att någon i fram tiden byter till 50w då armaturen är godkänd för det.

Tja

natuligtvis skulle den då märkas om mycket tydligt så det inte skulle kunna hända, fast jag har nu fasnat för en amatur som har ett inbyggnads djup på bara ca 30mm så problemet är löst.

tack för svaren

/chali

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.