1 654 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Spottar i badrum.
Hej,
vi ska bygga nytt med modulenthus. Tänkte sätta in spottar i dusch och badrum. Vi vet dock inte riktigt hur många som behövs och hur de borde placeras.
Finns det någon vänlig själ som skulle kunna titta på bifogade bilder och ge oss råd?
I badrumet är det snedtak(=inga spottar) under den streckade linjen samt takfönster över toaletten.
Hoppas på hjälp
.
http://img503.imageshack.us/i/bad2.png/
http://img710.imageshack.us/i/dusch2.png/
Mvh
Fam. M


vi ska bygga nytt med modulenthus. Tänkte sätta in spottar i dusch och badrum. Vi vet dock inte riktigt hur många som behövs och hur de borde placeras.
Finns det någon vänlig själ som skulle kunna titta på bifogade bilder och ge oss råd?
I badrumet är det snedtak(=inga spottar) under den streckade linjen samt takfönster över toaletten.
Hoppas på hjälp
http://img503.imageshack.us/i/bad2.png/
http://img710.imageshack.us/i/dusch2.png/
Mvh
Fam. M


Hej,
Jag skulle rekomendera 2 spottar i linje i badrummet med snedtak. Se till att det är 12V halogen och använd 60 graders spridning på ljuskällorna, så blir det ljust så det räcker. Kombinera det med belysning på båda sidorna av badrumsspegeln. På den större toletten så räcker 4 symetriskt plaserade spottar. Då änvänder du 36 graders spridning i stället. Samma sak där. Se till att ha belysning på båda sidorna av spegeln. Det är ett okynne att ha belysning ovanför spegeln. Det gör bara att alla rynkor syns mer! LED kan vara ett alternativ, men tänkt då på att använda samma spridning på ljuset och ha tillräckling effekt. Minst 6- 9W(LED).
Lycka till!
Jag skulle rekomendera 2 spottar i linje i badrummet med snedtak. Se till att det är 12V halogen och använd 60 graders spridning på ljuskällorna, så blir det ljust så det räcker. Kombinera det med belysning på båda sidorna av badrumsspegeln. På den större toletten så räcker 4 symetriskt plaserade spottar. Då änvänder du 36 graders spridning i stället. Samma sak där. Se till att ha belysning på båda sidorna av spegeln. Det är ett okynne att ha belysning ovanför spegeln. Det gör bara att alla rynkor syns mer! LED kan vara ett alternativ, men tänkt då på att använda samma spridning på ljuset och ha tillräckling effekt. Minst 6- 9W(LED).
Lycka till!
Det spelar ingen roll, det får du ju avgöra själv om du vill ha fullt ljus hela tiden eller ha möjlighet att dimmra ner.Marckmann skrev:
Men det funkar med både strömbrytare och en vanlig dimmer förutsatt att du inte sätter LED-spottar.
Idag finns det ju LED-downlights som fungerar tillsammans med vanliga dimmers, så det borde ine vara något hinder.macrus skrev:
4+6 spottar borde ge ett bra ljus, tänk bara på att inte ha för liten ljusvinkel, 40-60 grader ger ett jämnt ljus.
Hej,
Det var så lite. Som regel tycker jag alltid man skall ha dimmer. Det är lite som att ha en stereo utan volymkontroll annars. Det är lätt att dimma LED. Ofta är det switch dimmning, så drosseln dimmar spotten och då har man bara en återfjädrande brytare i stället för dimmer i väggen. Det finns mycket riktigt Led spottar som dimmar med "vanliga" dimmers också, men kolla det ordentligt innan. Det finns väldigt många typer av "vanliga" dimmers. Glödljus, 12V konventionell, 12V elektronisk etc... Kan vara en idé att köra på en 12V lösning (halogen) och sätta i LED spottar. Då slipper du byta hela spotten när LED blir för svag.
Det var så lite. Som regel tycker jag alltid man skall ha dimmer. Det är lite som att ha en stereo utan volymkontroll annars. Det är lätt att dimma LED. Ofta är det switch dimmning, så drosseln dimmar spotten och då har man bara en återfjädrande brytare i stället för dimmer i väggen. Det finns mycket riktigt Led spottar som dimmar med "vanliga" dimmers också, men kolla det ordentligt innan. Det finns väldigt många typer av "vanliga" dimmers. Glödljus, 12V konventionell, 12V elektronisk etc... Kan vara en idé att köra på en 12V lösning (halogen) och sätta i LED spottar. Då slipper du byta hela spotten när LED blir för svag.
Klicka här för att svara