Vardagsrummet ska få downlights i taket men vet ej hur det löses bäst med ångspärren.
Gamla taket är rivet och ny ångspärr ska läggas ovanpå detta är tanken. Sedan läggs en gles och ovanpå den Huntonit. Ovanför finns kallvind
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken var att bygga in sådana där plastlådor för spotsen. Plats för dem skulle göras genom att dels såga bort delar av brädorna isoleringen ligger ovanpå (se bild) och dels bygga ner lite med den nya glesen för huntoniten. Nu vet jag dock inte hur bra det blir för ångspärren. Då måste jag ju göra hål i den och tejpa runt plastlådan för att täta? Blir det verkligen bra? Vill helst inte bygga ner taket allt för mycket men att riskera att ångspärren inte fungerar optimalt känns ju ännu värre.
Om jag sågar upp en kanal för spotsen på säg 30 cm x 3 meter, dvs tar bort så mycket av brädorna isoleringen ligger på, och drar upp ångspärren i den, så kan plastlådorna ligga i den och ångspärren förblir hel. Då skulle dock ångspärren ligga helt emot isoleringen utan nuvarande luftspalt. Skulle det vara dåligt?
Alla råd mottages tacksamt.