Vill köpa in 12 spotlights till mitt kök och undrar om det går att koppla dem som en seriekoppling. Eller om det måste kopplas parallellt? Och iså fall vad skulle fördelen vara med en parallellkoppling? (Det är utanpåliggande)
Tänker även på hur jag ska lösa transformatorn med tanke på volten till spotlights är inte mer än 24 väl?

tommib
Välkommen till forumet.

Hur eventuella spotlights ska kopplas beror helt på vad det är för spotlights. Vanligast idag är nog 230 V spotlights med integrerat drivdon men den förekommer också konstantströmsspotlights med drivdon som kopplas i serie.

Som vanligt blir frågan vad du vill uppnå och hur mycket det får kosta.

"volten till spotlights" är terminologi som avslöjar att du sannolikt behöver ta hjälp av någon för detta projekt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
J Jamin Andersen skrev:
Vill köpa in 12 spotlights till mitt kök och undrar om det går att koppla dem som en seriekoppling. Eller om det måste kopplas parallellt? Och iså fall vad skulle fördelen vara med en parallellkoppling? (Det är utanpåliggande)
Tänker även på hur jag ska lösa transformatorn med tanke på volten till spotlights är inte mer än 24 väl?
Om vi då antar att du har spotlights som vill ha 24V likspänning över anslutningarna så krävs det 48V om du seriekopplar 2 st. 12 seriekopplade kräver alltså (12 x 24V ) 288V likström vilket blir orimligt. (Eller så blir det bara 2V kvar per spot om du driver dina seriekopplade spotlights med 24V. De kommer inte att lysa).

Om du drar en 2-ledarkabel från drivdonet till fösta spotten, matar den med 24V och sen vidare till nästa spot och också matar den med samma 24V osv så har du gjort en parallellkoppling. Var det så du tänkte?

Ett tips är att du kollar hos någon av de större hemmafixarladorna, ex bauhaus/Hornbach, de har spottar uppsatta så du kan ljusstyrka etc från dom. Även paketlösningar med passande drivdon och kablage hittar du enkelt där.

Någon som vet hur man får loss dessa för att byta ljuskälla? Lossa innerdelen eller hela alltet?

• Inbyggd takarmatur med rund ram och frostglas, synlig i diskussion om byte av ljuskälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en LED-armatur och i så fall byts den i sin helhet.
Pröva att dra den rakt ner, akta fingrarna bara om den hålls fast av ståltrådsbyglar typ musfälla.
Alternativt kan kanske ytterringen lossas som döljer skruvar.

Ser ut som en MD-205 från Malmbergs, ursprungligen för kompaktlysrör, men finns ledlampor med GX53 sockel som passar. Bara att byta, gjorde det senaste vecka. GX53 har ett slags bajonettfäste, vrid aningen motsols så lossar den. Lättare byta om du drar ut armaturen som nämnts ovan.
Downlight MD-205 från Malmbergs, 230V, Satin stål, 7W med GX53 sockel och IP21 klass. Avsedd för kompaktlysrör med bajonettfäste.
Skapa konto

LED-ljuskälla med GX53-sockel på träbord, märkt 9 Watt, 3000K, tillverkad av Megaman.
Skapa konto
LED-lampa med vit rund form, tänkt som ersättning för kompaktlysrör i Malmbergs MD-205 armatur.
Skapa konto

Edit: övre bilden kompaktlysrör, nedre led

Ok tack, ska prova detta!

snaggletooth snaggletooth skrev:
Ser ut som en LED-armatur och i så fall byts den i sin helhet.
Pröva att dra den rakt ner, akta fingrarna bara om den hålls fast av ståltrådsbyglar typ musfälla.
Alternativt kan kanske ytterringen lossas som döljer skruvar.
Jag har fortfarande inte fått loss dessa (de är i min sons lägenhet). Hur ska man ta tag i spotarna utan att ha sönder taket, finns inget att greppa om. Nån som har tips?

Lägg en spackelspade(alt. stekspade) mot taket.
Pressa in en kniv mellan spottens kant och skyddet för taket och känn
Byt till större skruvmejsel. En mini Hultaforsare lyfter lite högre
När du sen får ut den ur hålet får du akta fingrarna så inte råttfällebyglarna klipper dina fingrar. 🫣

blackarrow blackarrow skrev:
Lägg en spackelspade(alt. stekspade) mot taket.
Pressa in en kniv mellan spottens kant och skyddet för taket och känn
Byt till större skruvmejsel. En mini Hultaforsare lyfter lite högre
När du sen får ut den ur hålet får du akta fingrarna så inte råttfällebyglarna klipper dina fingrar. 🫣
Tack, får försöka igen. Svårt bara med 40 mils avstånd och ohändig son 😂
Så de här råttfällebyglarna breder ut sig åt sidorna innanför taket och fäller ihop sig om jag drar rätt ner?

Nja, jag kanske överdriver bygelns storlek något...
Inbyggnadsspot med metallspiralfjädrar och kylflänsar, monterad i vit ram och delvis synlig ljuskälla.
Skapa konto

Det hjälper inte mycket att den kan vara orange när man redan fått smäll på fingrarna.

Inbyggd LED-spotlight med orange fjäderclips och märkning på baksidan.
Skapa konto

Det förekommer väl andra varianter av plåtbyglar också.

Man kan väl prova att putta den lite i sidled. Hålet är oftast lite större än spotten.

Men om jag får gissa så sitter den fast, inmålad.
Så först får man skära loss den från takfärgen runt kanten. Skär då med en tun/vass kniv försiktigt runt hela.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.