63 läst ·
5 svar
63 läst
5 svar
Spotlights i uterum?
Jag håller på att bygga ett uterum (ca 33kvm med isolerat sadeltak) och eftersom uterummet tyvärr är placerat i österläge så kan det antagligen stundom bli lite mörkt. Därför har jag tänkt ha belysning i form av 8st dimbara spotlights i taket samt två lamputtag för andra taklampor.
Saken är den att jag har aldrig monterat spotlights tidigare och när jag försöker läsa på så verkar det vara en djungel så därför frågar jag här.
Hur bör man tänka? 12V eller 230V? Känns ju smidigare med 230 för då slipper man drivdon.
Jag har hittat vissa spotlights som kan ligga direkt mot isoleringen men det är väl knappast en nackdel att montera en box ändå? Jag antar att när nu allting är LED så behöver man inte ha de där enorma boxarna som fanns/finns för halogen?
Är det någon som kan guida en vilsen själ rätt i spotlightsdjungeln?
Saken är den att jag har aldrig monterat spotlights tidigare och när jag försöker läsa på så verkar det vara en djungel så därför frågar jag här.
Hur bör man tänka? 12V eller 230V? Känns ju smidigare med 230 för då slipper man drivdon.
Jag har hittat vissa spotlights som kan ligga direkt mot isoleringen men det är väl knappast en nackdel att montera en box ändå? Jag antar att när nu allting är LED så behöver man inte ha de där enorma boxarna som fanns/finns för halogen?
Är det någon som kan guida en vilsen själ rätt i spotlightsdjungeln?
Det enklaste är att dra 230V med dimbara G9. Om du har en dimmer gjord för LED med neutralkoppling går det bäst.
Det som en elektriker skulle göra är att lägga in konstantströms-LED. Fördel att dimring fungerar nästan alltid perfekt. Nackdelar att om en lampa pajar så blir allt mörkt (eftersom seriekoppling) samt att armatur och ljuskälla sitter ihop så det går inte att byta bara själva ljuskällan och det blir dyrt och svårt att få tag i.
Det som också kan göras är en 12V-installation, där nackdelen är att det är krångligt att få tag i ett dimmer och särskilt drivdon som fungerar bra (dock inte omöjligt). Fördelen är att man kan byta ljuskällorna separat för en billig penning.
Om du installerar 230 el 12 V bör du ändå göra det som att någon i framtiden får för sig att stoppa in halogenlampor.
Det som en elektriker skulle göra är att lägga in konstantströms-LED. Fördel att dimring fungerar nästan alltid perfekt. Nackdelar att om en lampa pajar så blir allt mörkt (eftersom seriekoppling) samt att armatur och ljuskälla sitter ihop så det går inte att byta bara själva ljuskällan och det blir dyrt och svårt att få tag i.
Det som också kan göras är en 12V-installation, där nackdelen är att det är krångligt att få tag i ett dimmer och särskilt drivdon som fungerar bra (dock inte omöjligt). Fördelen är att man kan byta ljuskällorna separat för en billig penning.
Om du installerar 230 el 12 V bör du ändå göra det som att någon i framtiden får för sig att stoppa in halogenlampor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 895 inlägg
Säkerhet är också en faktor, som väger långt över enkelhet. Det pekar mot spottar avsedda för takfot och som drivs med 12/24 V. Detta utan att veta mer om detta uterum, hur torftig varmt det kommer att vara på vintern.
Det verkar ju som att de flesta spotlights/downlights inte har utbytbara ljuskällor. Men fungerar det med en vanlig LED-dimmer med nolla (typ https://www.elbutik.se/product.html/schneider-renova-dimmer-rc-370w-bp) till vilken 230V spotlight som helst?D datja skrev:Det enklaste är att dra 230V med dimbara G9. Om du har en dimmer gjord för LED med neutralkoppling går det bäst.
Jag förstår att lägre spänning är en säkrare metod men det känns bara krångligt om det inte behövs i övrigt. Finns det några andra fördelar med 12V?Bo.Siltberg skrev:
Rummet kommer inte vara uppvärmt på vintern annat än via överskottsvärme från huset mot det är byggt. Isolerat tak och golv och i övrigt glaspartier och gamla fina englasfönster.
Bästa svaret
Nej, inte den här elektrikern.D datja skrev:Det som en elektriker skulle göra är att lägga in konstantströms-LED. Fördel att dimring fungerar nästan alltid perfekt. Nackdelar att om en lampa pajar så blir allt mörkt (eftersom seriekoppling) samt att armatur och ljuskälla sitter ihop så det går inte att byta bara själva ljuskällan och det blir dyrt och svårt att få tag i.
Jag hade satt upp 230V spotligths från Hide-a-lite, SG, Designlight eller Plejd. De har spottar som får läggas mot isolering men det är alltid bättre/lättare att använda pottor om utrymmet tillåter det. Jag använder Hidealites boxar Guard Gles men det finns andra lika bra märken.
Oftast använder jag SG:s Junistar Eco Isosafe som finns i 8-pack och i olika kelvin, även dim to warm.
Fördelen med kända märken är att de har 5 års garanti och deras modeller har sett likadan ut i många år.
Vid ett tillfälle gick en av 5 spottar sönder och de hade hunnit byta till en ny modell som inte var exakt likadan som de gamla. Då fick jag ut 5 nya spottar av den nya modellen utan kostnad. Jag har svårt att se det om det skulle hända en Biltema eller Jula-spotlight.
SG:s Junistar fungerar perfekt ihop med dimmern du länkade till. Jag sätter oftast en Plejddimmer med det är en smaksak vad man vill ha.
Stort tack för det utförliga svaret!Müssli skrev:
Nej, inte den här elektrikern.
Jag hade satt upp 230V spotligths från Hide-a-lite, SG, Designlight eller Plejd. De har spottar som får läggas mot isolering men det är alltid bättre/lättare att använda pottor om utrymmet tillåter det. Jag använder Hidealites boxar Guard Gles men det finns andra lika bra märken.
Oftast använder jag SG:s Junistar Eco Isosafe som finns i 8-pack och i olika kelvin, även dim to warm.
Fördelen med kända märken är att de har 5 års garanti och deras modeller har sett likadan ut i många år.
Vid ett tillfälle gick en av 5 spottar sönder och de hade hunnit byta till en ny modell som inte var exakt likadan som de gamla. Då fick jag ut 5 nya spottar av den nya modellen utan kostnad. Jag har svårt att se det om det skulle hända en Biltema eller Jula-spotlight.
SG:s Junistar fungerar perfekt ihop med dimmern du länkade till. Jag sätter oftast en Plejddimmer med det är en smaksak vad man vill ha.
Klicka här för att svara