Byggahus.se

Spotlights i hall - hur många och vilken typ?

4k läst  12 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ny här på forumet så hoppas att jag följer alla regler osv.

Ska renovera hallen i min lägenhet där elcentralen sitter. I och med det vill jag regla ner taket för att kunna förbereda vidare kabeldragning från centralen in till andra rum. I taket har jag då planerat att sätta spotlights och har börjat fundera på hur de bör sitta och hur många det bör vara. Taket ska reglas ner med 45x45 i trä och takgips och ovanför är betongbjälklag. Takhöjden kommer bli ca 245 efter nedregling.

Har gjort en ritning nedan på ett förslag med takgipsskivor som svarta rektanglar, garderob som röd rektangel, dörröppningar som streck och spotlights som cirklar. Ytterrdörren är nertill och vänster om garderob och det är som en liten "nisch" med en förvaringsmöbel upptill på ritning. Finns även ett schakt till höger om garderoben.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hall tak.jpg

Jag undrar om någon kan ge mig tips om detta räcker och vilken "styrka" på spotlights man bör använda? Blir inte klok på lumen osv men vill ha LED. Undrar också över sk "pottor", behövs det användas vid LED spots och betongbjälklag? Kommer ha en elektriker att hjälpa mig med installation men behöver ordna fram spotlights själv

Tar gärna emot förslag på spotlights som kan passa mig!

MVH Viktor

2. maah
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Välkommen till forumet! :)

Jag har gjort samma installation i köket nyligen.
    Använde 10W spottar från Zebra som ger 600 lumen. Det blev ett väldigt bra ljus, tillräckligt starkt.
    Med den placeringen du har tänkt dig så räcker 600 lumen per spot.

Det du kan tänka på är spridningsvinkeln. Normalt är det 38° eller däromkring.
    Sätter du dom för långt ifrån då så kommer du att få ytor som inte belyses på golvet.
    Tolkar din skiss som att spottarna sitter på ca cc 1200 och då kommer 38° att funka bra.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack! :)

Okej, låter bra. Hur gjorde du nedreglingen av taket? Använde du något värmeskydd för spotlightsen? Var köpte du spotlightsen? Hittar dom bara på Storel, Selga osv och där kan man väl inte handla som privatperson?

Har också tänkt mig koppla en sk tryckdimmer till spotlightsen. Har dock strömbrytare på två ställen i hallen som jag skulle vilja koppla med trappfunktion med möjlighet till att dimra. Går det med en "tryckdimmer"?

4. M
    Medlem Nivå 4
    Downlights med 38° spridningsvinkel är egentligen inte tänkta för allmänbelysning i tak utan snarare för punktbelysning av olika slag.
    För allmänbelysning är det bättre att satsa på så stor spridningsvinkel som möjligt, helst 60°. Då behöver man inte oroa sig för att få "mörka områden". Dessutom kan man ofta minska antalet.

5. S
    Medlem Nivå 1
  6. M
    Medlem · Nivå 11
  7. S
    Medlem Nivå 1
    Okej såg vettigt ut, billigare dessutom. Hjälp mig förstå det här med drivdon snälla, har man ett per spotlight eller varför står det så här? (http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=381)

Säg att jag skulle vilja ha 5 st sådana Designlights eller 5 st Hide a lite varianter, vad för drivdon krävs det för det? Får det till att jag måste ha ett don som klarar ca 6x8=40 watt? Finns det don som har tryckknappsdimmer inbyggt eller har jag förstått fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få, kunde inte få hjälp av elektrikern att köpa spotlights tyvärr :(

8. S
    Medlem Nivå 1
    Forskade lite och kom fram till att man kan ha flera drivdon

Om jag kopplar enligt andra varianten i den här länken (http://www.designlight.nu/files/1514/4949/9749/Kopplingsschema_drivdon.pdf) med 2 st don som har max belastning på 20 watt vardera bör jag kunna kräma ur max ur spotlightsen?
    Blir det snedbelastning på något vis att ha 2 spottar på ett och 3 spottar på det andra donet? Eller finns det något annat problem med att göra på det viset?
    Förstår som att det är som inbyggd dimmer i det donet jag länkat också

9. M
    Medlem · Nivå 11
  10. E
    Medlem Nivå 6
    Jag följde den gamla regeln "en 20W (halogen) spot / kvadratmeter" och satte 9 spottar i min hall på knappt 10 kvadrat (varav ett par kvadrat går bort, under trappan). Ångrar mig varje gång jag ser mina 9 skuggor på de vita väggarna...

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 1
    Okej kändes omständigt att dra matning fram till varje spotlight på det sättet men blir nog så ändå. Ska man ha som nån sorts plint (http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=260 ?) att koppla dom på som man sen drar ner till brytaren? Vill inte köpa hem grejer för att upptäcka att det fattas när elektrikern kommer.

esox, har tänkt på det också men får känslan av ett det blir så många vinklar och vrår i hallen iom nischen och garderoben att det behövs så pass många. Hur hade du valt att sätta dom?

12. E
    Medlem Nivå 6
    Vad jag menade var att jag skulle skippat spots om jag gjort om det och satt någon annan rundstrålande ljuskälla istället som i min mening ger ett mer behagligt ljus. Men jag antar att du bestämt dig för spots och då tror jag din placering är ok map ljusstyrkan och spridingen. Men tänk på spridningsvinkeln som redan nämnts. Försök att ta spots med så stor vinkel som möjligt för att i största mån eliminera skuggor.

13. M
    Medlem · Nivå 11
    Nej, du behöver ingen sån plint när du kör 230V direkt till varje spot.
    När jag ser dina frågor råder jag dig att ta kontakt med din elektriker innan du gör något. Han kanske kan ordna materialet (som han vill använda) till ett vettigt pris?
    Om du tänker göra detta själv föreslår jag att du säger det med en gång, annars är det svårt att hjälpa till.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka