Hej! Tänkte sänka taket och installera spottar i hallen. Elektrikern har varit här efter att jag reglat upp och förberett för spottarna som han ska koppla in men han har bara dragit en brun kabel i en slinga där han tänkt att spottarna ska gå. Är det rätt eller bör det gå 2 kablar där? Han rekommenderade hide-a-light optic L quick ISO och när jag fick hem dem nu så har alla varsitt drivdon (dimmerdon?). Men funkar dom att koppla i en serie med bara en kabel som går hela vägen? Får inte tag på elektrikern då dom är på semester så frågar här. Bifogar lite bilder.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Vid nybyggnation så kan man ju undvika dosan men som det är nu så måste man komma åt den.
Jag gjorde samma lösning i min hall när jag sänkte taket. Ett vitt doslock mot ett vitmålat tak syns knappt och det är väldigt sällan man ställer sig och glor upp i taket en längre tid
Jag gjorde samma lösning i min hall när jag sänkte taket. Ett vitt doslock mot ett vitmålat tak syns knappt och det är väldigt sällan man ställer sig och glor upp i taket en längre tid
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ska taket isoleras? Ska det dit pottor? Jag har svårt att se hur detta kan bli helt regelrätt. Klenspänning (konstantströmslampor) är ett alternativ men det saknas plats för drivdonet.
Då slangarna inte når fram till de medföljande drivdonet krävs en kabel i slangen. Han kanske tänker på RXKX eller nåt, vilket är en anslutningskabel. Installationskablar får läggas löst i hålrum i byggnader, men inte anslutningskablar. Det är tillräckligt grått att lägga dem i en slang. En nödlösning är då isolerslang över FK.
Återkoppla med hur elektrikern löste detta.
Då slangarna inte når fram till de medföljande drivdonet krävs en kabel i slangen. Han kanske tänker på RXKX eller nåt, vilket är en anslutningskabel. Installationskablar får läggas löst i hålrum i byggnader, men inte anslutningskablar. Det är tillräckligt grått att lägga dem i en slang. En nödlösning är då isolerslang över FK.
Återkoppla med hur elektrikern löste detta.
Klicka här för att svara
