Hej! Tänkte sänka taket och installera spottar i hallen. Elektrikern har varit här efter att jag reglat upp och förberett för spottarna som han ska koppla in men han har bara dragit en brun kabel i en slinga där han tänkt att spottarna ska gå. Är det rätt eller bör det gå 2 kablar där? Han rekommenderade hide-a-light optic L quick ISO och när jag fick hem dem nu så har alla varsitt drivdon (dimmerdon?). Men funkar dom att koppla i en serie med bara en kabel som går hela vägen? Får inte tag på elektrikern då dom är på semester så frågar här. Bifogar lite bilder.
Träreglar på en obehandlad takkonstruktion i ett renoveringsprojekt, synliga kablar, arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eluttag utan täckplatta med synliga kablar och en koppartråd som sticker ut.
Skapa konto

LED-downlight med dimbar drivrutin på ett trägolv.
Skapa konto

Elektrisk kabel och kopparledning fastsatta i träbjälke med markerade borrguider på vägg.
Skapa konto

Mvh

Jag tror att hen har tänkt använda den som dragtråd. Inget att bekymra sig för.

maah maah skrev:
Jag tror att hen har tänkt använda den som dragtråd. Inget att bekymra sig för.
Mycket möjligt men han sa åt mig att jag kan sätta upp gipsen. Men hur kommer han då åt kopplingsdosan i mitten av taket? Vill ju inte ha ett hål där och har nog inte sett någon som har det heller?

Vid nybyggnation så kan man ju undvika dosan men som det är nu så måste man komma åt den.
Jag gjorde samma lösning i min hall när jag sänkte taket. Ett vitt doslock mot ett vitmålat tak syns knappt och det är väldigt sällan man ställer sig och glor upp i taket en längre tid :)

• Gilla
messijah
  • Laddar…
Ska taket isoleras? Ska det dit pottor? Jag har svårt att se hur detta kan bli helt regelrätt. Klenspänning (konstantströmslampor) är ett alternativ men det saknas plats för drivdonet.

Då slangarna inte når fram till de medföljande drivdonet krävs en kabel i slangen. Han kanske tänker på RXKX eller nåt, vilket är en anslutningskabel. Installationskablar får läggas löst i hålrum i byggnader, men inte anslutningskablar. Det är tillräckligt grått att lägga dem i en slang. En nödlösning är då isolerslang över FK.

Återkoppla med hur elektrikern löste detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.