Byggahus.se

Spotlights flimrar i badrummet

1. E
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Jag har byggt mitt badrum under 2014. Jag gjorde ingen vvs eller el själv, men resten.
    Nu märker jag att spottarna som en elektriker installerat flimrar. Jag ser detta väl då jag minns hur de gamla 60hz datorskärmarna såg ut. Det är oerhört irriterande och skapar huvudvärk så jag undviker att ha spottarna igång och använder istället spegellampan när jag är där inne som är ett lysrör.

Min fråga är, ska de vara såhär eller har elektrikern gjort något fel? Har jag någon rätt att få detta fixat? Det var ju trots allt drygt ett halvt år sedan som de gjorde jobbet. Jag har väl gått och försökt inte tänka på det..

2. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Vad ä det för spottar? Halogen eller led? Har du dimmer på dom? Annars så ska det ju gälla garanti på det

3. E
    Medlem Nivå 7
    De satte dit dimmer också ja. Är det därför? Det är led. Gult ljus.

4. T
    Medlem · Nivå 16
    LED och dimrar passar inte alltid ihop. Försök förbikoppla dimmern för att se om spottarna funkar bättre utan dimmer.

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Garanti på vaddå? Spottarna? Dimmerns? Installation?

6. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Har du haft hantverkare och ljuskälla och dimmer inte passar ihop så byter de dessa om de är seriösa. Brukar inte vara något problem.

7. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Nu blir det mycket "om och men".
    Om det fortfarande flimrar när du förbikopplat dimmern, så gissar jag på att du har separata drivdon till LED:arna. Separata drivdon kan i ogynnsamma fall ge ett interferensflimmer, beroende på att frekvensen är olika.
    Om drivdonet är inbyggt i själva LED-lampan, så kan det hjälpa att byta ut någon/några av dem.
    Om det är separata och flera drivdon, så undersök om du inte kan finna ETT, som klarar alla LED:ar eller byt ut ett av drivdonen.

8. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Är det en rund vriddimmer eller en vanlig push, om det är vriddimmer så kan det vara att just den spänningen som går ut från den inte går så bra överrens med drivdonet.

Om det är push så är det antagligen då fel på drivdonet eller att det är ojämnt med led på drivdonen

eller att du satt någonting som ger ut lite felström på den fasen

9. E
    Medlem Nivå 7
    Hej det är push. Nu är dimmern bortkopplad, dock flimrar det fortfarande om man jämför med lysröret, men det är betydligt mkt bättre.

10. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Du bör ju höra med elektrikern och typ säga att du tror drivdonet är knas med.

Men har det vart så hela tiden eller kom det bara?

11. E
    Medlem Nivå 7
    Nej det har varit hela tiden. Tänkte först att det kanske alltid är så med dimmade spottar, men såg i ett annat badrum att det inte alls är så. Därför min reaktion.

12. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Nej det ska det aldrig vara om man har rätt grejer till riktiga leds. (Kina leds kan ju variera i kvalité)
    Det är mer troligt att ett lysrör flimrar.
    Ring din elektriker och hör med dom varför skottarna dom satte in flimrar