Hej.
Är som så att vi ska bygga ett nytt hus. Huset sätts upp av tillverkaren så att det är tätt och låsbart, och sen bygger vi upp resten inuti.
I det stora vardagsrummet så kommer man att se takstolarna, och efter att el är dragen så sätter man ju plast, och sen kommer hustillverkaren tillbaka och sprutisolerar.
Nu till min fråga: Från början ansåg vi det självklart att bygga in spotligt i taket, eftersom det är öppet till nock (1-planshus ca 4 m till nock), men nu när man har läst lite så börjar vi tänka om lite....
Eftersom vi inte vill sänka taket, så om jag fattat det rätt, innebär det ju att gipsskivorna kommer att ligga direkt mot plast+isolering. Om man då skall ha spottar i taket måste man skära hål i plasten, stoppa in värmekrukan och sen täta runt om, och sen sätta upp gipsskivan och göra hål osv..
Vissa menar att just göra hål i plasten kan vålla en del problem om man inte får det 100% tätt runt värmekrukan. Även om man får det tätt kan man inte vara säker på att det kommer att hålla i 20år, och då kan fuktskador uppstå...
Hur har ni tänkt som gjort detta? Även om man har en riktigt bra elektriker som gör allt jobb, kan det ju vara svårt att säkert veta att man inte kommer att stöta på problem längre fram... Eller finns det kanske någon annan bra lösning på just detta med att sätta spottar. Har försökt läsa och sökt, men hittar inga bra svar på just mitt problem.

Tacksam för svar
/Fredrik

Har för mig att det skall finnas spottar som inte generar värme på baksidan utan bara på framsidan, dvs om ni skall använda halogen. Har läst det någonstans här på forumet. Överlåter det till dig att hitta tråden om det Ett annat alternativ är ju att använda sig av LED ljus som både dra lite ström, håller i evigheter samt genererar ingen värme alls. Kanske ett alternativ?

Ja, jag har funderat på LED, men "håller i evigheter"? Har kanske läst fel, men många verkar rata just LED för att de lyser upp så dåligt, och för att dom lätt går sönder... Men jag ksn som sagt läst fel.
Men spottar som inte genererar värme på baksidan låter ju mycket intressant.. Någon som har mer info om dessa?

Mitt första råd är att du talar med den elektriker som ska utföra eljobbet, han kan nog säkert ge dig svar på dina frågor. Rent generellt kan jag säga att det inte är några problem med infällnadsburkar för spottar och tätheten, Det beror i första hand på att man gör hålet i plasten lite mindre än burkarna så det "tränger" och för det andra brukar det ej vara nått problem om det inte är alldeles tätt, problem med läckor i plasten får man om ventilationen är feljusterad så att man får ett övertryck i huset. Normalt har man ett vist undertryck och då uppstår inga problem.

Okej... Men just det här om att det inte behöver vara "alldeles tätt", så tänker jag just på att om det nu är kallt ute och det läcker ut lite varmluft in i isoleringen (inifrån huset), kan det då inte skapas fukt, som bara blir värre allteftersom tiden går, och sen står man där 10 år senare med en fuktskada? Kan ha fel, men läste något om det på ViVilla eller liknande...
Varm luft går ju alltid upp mot taket hur man än gör.

Det "läcker" inte ut luft om du har undertryck i huset utan du kommer att suga in kall torr luft genom "hålet".

elmont skrev:
Det "läcker" inte ut luft om du har undertryck i huset utan du kommer att suga in kall torr luft genom "hålet".
Okej. Tack för det. Jag har dåliga kunskaper om just det här, så det är därför jag frågar. Skall naturligtvis prata med en elektriker om detta, och jag tror inte att det skall vara några direkt stora problem, men jag tänker lååångt framåt också. Vill ju inte behöva riva ner innertaket om 10 år:) Har oxå tänkt ha 15-20 spottar så det skall ju helst inte läcka någonting med tanke elkostnader för uppvärmning mm. (spottarna drar ju en del el, men det är det värt)

Spottar är rätt dåliga som allmänbelysning, man behöver 2-3 gånger så stor effekt som med "vanliga" armaturer.

Ja det blir ju mest kanske en mysgrej, men det finns takfönster, och så, men det är just för att få lite belysning på kvällen som vi är ute efter. Men tack för svaren. (Ringde dessutom en elektriker precis, och han har aldrig hört att det skall vara några problem med att bygga in trots isolering. )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.