Bara att prova:D
Det värsta som kan hända är en favorit i repris med skillnaden att du har en lösning nu;)
 
Ljus Ljus skrev:
Bara att prova:D
Det värsta som kan hända är en favorit i repris med skillnaden att du har en lösning nu;)
hehe jovisst...förutom att jag inte vet var jag har trafon till dessa...om jag ens har någon men det är väl troligt ?
 
V Vesslan71 skrev:
hehe jovisst...förutom att jag inte vet var jag har trafon till dessa...om jag ens har någon men det är väl troligt ?
Vad tror ni ? är det bortkastat att byta halogenen till led samt dimmern för att sen märka att det inte funkar ?....borde det finnas en trafo till dom med ?

Mvh
Peter.
 
Pilla ut alla ljuskällor ur armaturerna och bytlåna till de nyinköptandra du har i den andra belysningen i tråden. Se hur det beter sig. Kanske har du tur. Det finns garanterat en eller fler transformatorer före armaturerna på bilderna. Gissar att de ligger ovan skivorna. Troligen går de att hitta om du tar ner en armatur eller två.
 
Ljus Ljus skrev:
Pilla ut alla ljuskällor ur armaturerna och bytlåna till de nyinköptandra du har i den andra belysningen i tråden. Se hur det beter sig. Kanske har du tur. Det finns garanterat en eller fler transformatorer före armaturerna på bilderna. Gissar att de ligger ovan skivorna. Troligen går de att hitta om du tar ner en armatur eller två.
Menar du att jag bara kan testa med dom 4 jag har ? eller tänker jag helt galet nu ?
 
Om du är galen vet jag inte:crysmile:
Men det var så jag tänkte.:thinking:
Det som är viktigt är att du inte har några gamla halogenljuskällor kvar vid testet.
De kan annars fungera som en bottenlöst och ge fel resultat.
 
Ljus Ljus skrev:
Om du är galen vet jag inte:crysmile:
Men det var så jag tänkte.:thinking:
Det som är viktigt är att du inte har några gamla halogenljuskällor kvar vid testet.
De kan annars fungera som en bottenlöst och ge fel resultat.
:p....känns som jag tagit mig vatten över hövvet.....aja det är ju o testa sig fram lite då antar jag....frugan nöjd oxå nu hahaha
 
Hur gick det, har du provat med dina nya fyra?
 
Ljus Ljus skrev:
Hur gick det, har du provat med dina nya fyra?
Tackar som frågar...testade o det var discoljus....så jag har bestämt mig för att inte överarbeta något nu utan jag bytte dimmern men kör ändå på halogenen jag hade från början
 
V Vesslan71 skrev:
Tackar som frågar...testade o det var discoljus....så jag har bestämt mig för att inte överarbeta något nu utan jag bytte dimmern men kör ändå på halogenen jag hade från början
Vill ändå som nybörjare på forumet tacka för tips/förslag osv !!

Kul att vi har o visar en vilja att hjälpas åt,
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
V Vesslan71 skrev:
Vill ändå som nybörjare på forumet tacka för tips/förslag osv !!

Kul att vi har o visar en vilja att hjälpas åt,
Så till nästa ktux jag har,
V Vesslan71 skrev:
Vill ändå som nybörjare på forumet tacka för tips/förslag osv !!

Kul att vi har o visar en vilja att hjälpas åt,
Nästa "projekt" jag har är att dessa kablar skall bort /pluggas in i väggen....dom är till en gammal tvätt o torkmaskin jag vet att jag inte kommer använda mer.....klippa av/ i hålet o på med lämplig täckbricka

Hur hade ni gått till väga ?
 
  • Oanvända kablar anslutna till en genomföringsplint på väggen, föreslår demontage för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oanvända kablar hänger från en gammal elkontakt på en kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oanvänd eluttag med utstickande kablar som ska tas bort och ersättas med täckbricka, monterat på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är två slangar så gruppen matar en kopplingspunkt till någonstans. Om den ska vara kvar får du antingen försöka skarva ihop slangar bakom kaklet så att det går att skjuta igenom en dragfjäder eller montera en dosa över/i hålet. Om allt ska bort så dra ut ledarna från matande kopplingspunkt, vilket kanske är elcentralen, och sätt igen hålet.
 
  • Gilla
Vesslan71
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är två slangar så gruppen matar en kopplingspunkt till någonstans. Om den ska vara kvar får du antingen försöka skarva ihop slangar bakom kaklet så att det går att skjuta igenom en dragfjäder eller montera en dosa över/i hålet. Om allt ska bort så dra ut ledarna från matande kopplingspunkt, vilket kanske är elcentralen, och sätt igen hålet.
Hej...kan man "strypa# varje kabel i slangen? i dom två slangar så ligger det tre kablari varje
utgick från att dessa gick till kontakterna på väggen då dessa inte skall användas mer.

alltså klippa ta bort o gör fint.
 
Ja så kan det vara, en slang per uttag på bild. Det ser du om du tittar i dosan.

Du kan lämna kvar trådarna i slangarna om du vill men de måste åtminstone kopplas loss helt från matande punkt (elcentralen) så då kan du lika gärna dra ut dem eftersom du tänker sätta igen doshålet.

Om du däremot sätter en dosa över hållet, eller karvar ur så att du får in en ROT-dosa, då kan ju allt lämnas kvar. Man vet aldrig vad som kommer att behövas i framtiden.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja så kan det vara, en slang per uttag på bild. Det ser du om du tittar i dosan.

Du kan lämna kvar trådarna i slangarna om du vill men de måste åtminstone kopplas loss helt från matande punkt (elcentralen) så då kan du lika gärna dra ut dem eftersom du tänker sätta igen doshålet.

Om du däremot sätter en dosa över hållet, eller karvar ur så att du får in en ROT-dosa, då kan ju allt lämnas kvar. Man vet aldrig vad som kommer att behövas i framtiden.
Ah !...det sistnämnda där är ju en klok ide....så långt tänkte jag inte....som du säger så vet man ju inte framöver...Tack !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.