8 066 läst ·
49 svar
8k läst
49 svar
Spotlight/Dimmer jungeln ?
Vad tror ni ? är det bortkastat att byta halogenen till led samt dimmern för att sen märka att det inte funkar ?....borde det finnas en trafo till dom med ?V Vesslan71 skrev:
Mvh
Peter.
Pilla ut alla ljuskällor ur armaturerna och bytlåna till de nyinköptandra du har i den andra belysningen i tråden. Se hur det beter sig. Kanske har du tur. Det finns garanterat en eller fler transformatorer före armaturerna på bilderna. Gissar att de ligger ovan skivorna. Troligen går de att hitta om du tar ner en armatur eller två.
Menar du att jag bara kan testa med dom 4 jag har ? eller tänker jag helt galet nu ?Ljus skrev:
Pilla ut alla ljuskällor ur armaturerna och bytlåna till de nyinköptandra du har i den andra belysningen i tråden. Se hur det beter sig. Kanske har du tur. Det finns garanterat en eller fler transformatorer före armaturerna på bilderna. Gissar att de ligger ovan skivorna. Troligen går de att hitta om du tar ner en armatur eller två.
Ljus skrev:
Vill ändå som nybörjare på forumet tacka för tips/förslag osv !!V Vesslan71 skrev:
Kul att vi har o visar en vilja att hjälpas åt,
Så till nästa ktux jag har,V Vesslan71 skrev:
Nästa "projekt" jag har är att dessa kablar skall bort /pluggas in i väggen....dom är till en gammal tvätt o torkmaskin jag vet att jag inte kommer använda mer.....klippa av/ i hålet o på med lämplig täckbrickaV Vesslan71 skrev:
Hur hade ni gått till väga ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är två slangar så gruppen matar en kopplingspunkt till någonstans. Om den ska vara kvar får du antingen försöka skarva ihop slangar bakom kaklet så att det går att skjuta igenom en dragfjäder eller montera en dosa över/i hålet. Om allt ska bort så dra ut ledarna från matande kopplingspunkt, vilket kanske är elcentralen, och sätt igen hålet.
Hej...kan man "strypa# varje kabel i slangen? i dom två slangar så ligger det tre kablari varjeBo.Siltberg skrev:
Det är två slangar så gruppen matar en kopplingspunkt till någonstans. Om den ska vara kvar får du antingen försöka skarva ihop slangar bakom kaklet så att det går att skjuta igenom en dragfjäder eller montera en dosa över/i hålet. Om allt ska bort så dra ut ledarna från matande kopplingspunkt, vilket kanske är elcentralen, och sätt igen hålet.
utgick från att dessa gick till kontakterna på väggen då dessa inte skall användas mer.
alltså klippa ta bort o gör fint.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja så kan det vara, en slang per uttag på bild. Det ser du om du tittar i dosan.
Du kan lämna kvar trådarna i slangarna om du vill men de måste åtminstone kopplas loss helt från matande punkt (elcentralen) så då kan du lika gärna dra ut dem eftersom du tänker sätta igen doshålet.
Om du däremot sätter en dosa över hållet, eller karvar ur så att du får in en ROT-dosa, då kan ju allt lämnas kvar. Man vet aldrig vad som kommer att behövas i framtiden.
Du kan lämna kvar trådarna i slangarna om du vill men de måste åtminstone kopplas loss helt från matande punkt (elcentralen) så då kan du lika gärna dra ut dem eftersom du tänker sätta igen doshålet.
Om du däremot sätter en dosa över hållet, eller karvar ur så att du får in en ROT-dosa, då kan ju allt lämnas kvar. Man vet aldrig vad som kommer att behövas i framtiden.
Ah !...det sistnämnda där är ju en klok ide....så långt tänkte jag inte....som du säger så vet man ju inte framöver...Tack !Bo.Siltberg skrev:
Ja så kan det vara, en slang per uttag på bild. Det ser du om du tittar i dosan.
Du kan lämna kvar trådarna i slangarna om du vill men de måste åtminstone kopplas loss helt från matande punkt (elcentralen) så då kan du lika gärna dra ut dem eftersom du tänker sätta igen doshålet.
Om du däremot sätter en dosa över hållet, eller karvar ur så att du får in en ROT-dosa, då kan ju allt lämnas kvar. Man vet aldrig vad som kommer att behövas i framtiden.



