Den transformatorn ser bra ut på papperet. Frågan är bara hur den fungerar ihop med din dimmer.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den transformatorn ser bra ut på papperet. Frågan är bara hur den fungerar ihop med din dimmer.
Hej Bo,

Vad kan vara "fel" isf tror du ? den trafon jag har nu är en Furnco modell 908 där effekten är 20-60w

Mvh

Peter.
 
En trafon med minlast är 20W som lastas med 5.6W kommer inte att fungera. Skyddskretsarna kommer att tro att det är fel i anläggningen och stänga ner. Den trafon du hittat hos vadsbo är ett bra alternativ. Med lite tur kommer din nya dimmer från samma tillverkare ;)

Annars har de LEDdimrar som brukar fungera med det mesta.

Förutsätter att en trafo är kompatibel med en dimmer från samma tillverkare annars får de skämmas:mad::devilish::mad:
 
Ljus Ljus skrev:
En trafon med minlast är 20W som lastas med 5.6W kommer inte att fungera. Skyddskretsarna kommer att tro att det är fel i anläggningen och stänga ner. Den trafon du hittat hos vadsbo är ett bra alternativ. Med lite tur kommer din nya dimmer från samma tillverkare ;)

Annars har de LEDdimrar som brukar fungera med det mesta.

Förutsätter att en trafo är kompatibel med en dimmer från samma tillverkare annars får de skämmas:mad::devilish::mad:
Hehehe ja precis....skall ge mig på att koppla den i morgon o hoppas att det fungerar...Dimmern är en schneider exxakt....
 
Vad har dimmern för minimilast Schneider har många olika;)
 
Ljus Ljus skrev:
Vad har dimmern för minimilast Schneider har många olika;)
4-400 ....kanske väl i överkant uppåt
 
Då låter det som att det är värt besväret att prova:D
Även om du är farligt nära minimilasten.

Edit/
Kolla för säkerhet skull att Vadsbos trafo kan dimmras med din dimmer på deras hemsida.
 
Ljus Ljus skrev:
Då låter det som att det är värt besväret att prova:D
Även om du är farligt nära minimilasten.


Ljus Ljus skrev:
Då låter det som att det är värt besväret att prova:D
Även om du är farligt nära minimilasten.

Edit/
Kolla för säkerhet skull att Vadsbos trafo kan dimmras med din dimmer på deras hemsida.

Ja den på 1-200w fanns inte inne o ivrig som man är så...
nu ser jag på min gamla trafo att alla 4 kablar in i den är svarta:surprised:
inga symboler heller, ena plinten är grön o den andra är svart ?
 
Redigerat:
Tack en bild så ska vi nog lösa det
 
Ljus Ljus skrev:
Tack en bild så ska vi nog lösa det
Ljus Ljus skrev:
Tack en bild så ska vi nog lösa det
 
  • Otydligt foto av en elektrisk transformator med kablar och anslutningar inuti ett apparatskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eltransformator med märkning och kablage, delvis otydlig på grund av suddig bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk anslutningsdosa med synliga ledningar och kopplingsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar och kablage inuti en elektrisk apparat med säkerhetsvarningsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk transformator från Vadsbo, dimbar, modell ZERO 70.2, på en vävd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där ja!
En bild gör underverk.
De svarta på bildens högra sida, den som är märkta 230 på din gamla furnco kopplar du på L & N på nya vadsbotrafon. De som är ihopkopplade med Ubåtar på din gamla (märkta 11.5V) kopplar du in på kryss med ring runt på nya (ritningssymbolen för lampa).
Av märkningen på nya trafon framgår att så gott som alla dimrar fungerar :).
Om du ändå är osäker så ta en bild när du kopplat klart och lägg upp innan du slår på spänning igen.

Edit/
Kan tycka att den som gjorde inkopplingen från början borde använt blå tråd till nollan på primärsidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Så där ja!
En bild gör underverk.
De svarta på bildens högra sida (den som är märkta 230 på din gamla furnco kopplar du på L & N på nya vadsbotrafon. De som är ihopkopplade med Ubåtar på din gamla (märkta 11.5V) kopplar du in på kryss med ring runt på nya (ritningssymbolen för lampa).
Av märkningen på nya trafon framgår att så gott som alla dimrar fungerar :).
Om du ändå är osäker så ta en bild när du kopplat klart och lägg upp innan du slår på spänning igen.

Javisst !..Tack så mycket !
 
V Vesslan71 skrev:
Javisst !..Tack så mycket !
Så då funkar det ! lamporna gör ett pytteblink i minläge när jag tänder....troligt att lasten bara är 5,6w o dimmern börjar på 4w ?
 
Kul att det fungerar!
Möjligen finns det en inställning på dimmern för minimumläge.
Finns det en liten potentiometer som går att justera med den minsta mejsel du har kanalen du på den ställa upp lägstanivån och förhoppningsvis slippa blinket vid upptändningen.
 
Ljus Ljus skrev:
Kul att det fungerar!
Möjligen finns det en inställning på dimmern för minimumläge.
Finns det en liten potentiometer som går att justera med den minsta mejsel du har kanalen du på den ställa upp lägstanivån och förhoppningsvis slippa blinket vid upptändningen.
Tack återigen !....Jo det finns o tycker mig ha justerat det rätt men skall kika igen...
Nu återstår ju nästa fråga med dimmern bredvid som styr dom 10 st halogenspottarna i taket.

Jag har ju köpt en likadan dimmer som jag nyss satte in o tänkt byta till den nya.
Jag har dock inte hittat någon trafo till dessa.....frågan är ju om jag får det att fungera genom att byta dimmern (4-400W LED DIMMER) samt byta ut dom 10 lamporna till dimbar led ?
Tak med träbjälkar och inbyggda halogenspottar ovanför ett mörkt köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takt med halogenspottar inmonterade längs träbjälkar i ett hemtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.