8 066 läst ·
49 svar
8k läst
49 svar
Spotlight/Dimmer jungeln ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Den transformatorn ser bra ut på papperet. Frågan är bara hur den fungerar ihop med din dimmer.
En trafon med minlast är 20W som lastas med 5.6W kommer inte att fungera. Skyddskretsarna kommer att tro att det är fel i anläggningen och stänga ner. Den trafon du hittat hos vadsbo är ett bra alternativ. Med lite tur kommer din nya dimmer från samma tillverkare 
Annars har de LEDdimrar som brukar fungera med det mesta.
Förutsätter att en trafo är kompatibel med en dimmer från samma tillverkare annars får de skämmas


Annars har de LEDdimrar som brukar fungera med det mesta.
Förutsätter att en trafo är kompatibel med en dimmer från samma tillverkare annars får de skämmas
Hehehe ja precis....skall ge mig på att koppla den i morgon o hoppas att det fungerar...Dimmern är en schneider exxakt....Ljus skrev:
En trafon med minlast är 20W som lastas med 5.6W kommer inte att fungera. Skyddskretsarna kommer att tro att det är fel i anläggningen och stänga ner. Den trafon du hittat hos vadsbo är ett bra alternativ. Med lite tur kommer din nya dimmer från samma tillverkare
Annars har de LEDdimrar som brukar fungera med det mesta.
Förutsätter att en trafo är kompatibel med en dimmer från samma tillverkare annars får de skämmas![]()
Ljus skrev:
Ljus skrev:
Ja den på 1-200w fanns inte inne o ivrig som man är så...
nu ser jag på min gamla trafo att alla 4 kablar in i den är svarta
inga symboler heller, ena plinten är grön o den andra är svart ?
Redigerat:
Så där ja!
En bild gör underverk.
De svarta på bildens högra sida, den som är märkta 230 på din gamla furnco kopplar du på L & N på nya vadsbotrafon. De som är ihopkopplade med Ubåtar på din gamla (märkta 11.5V) kopplar du in på kryss med ring runt på nya (ritningssymbolen för lampa).
Av märkningen på nya trafon framgår att så gott som alla dimrar fungerar
.
Om du ändå är osäker så ta en bild när du kopplat klart och lägg upp innan du slår på spänning igen.
Edit/
Kan tycka att den som gjorde inkopplingen från början borde använt blå tråd till nollan på primärsidan.
En bild gör underverk.
De svarta på bildens högra sida, den som är märkta 230 på din gamla furnco kopplar du på L & N på nya vadsbotrafon. De som är ihopkopplade med Ubåtar på din gamla (märkta 11.5V) kopplar du in på kryss med ring runt på nya (ritningssymbolen för lampa).
Av märkningen på nya trafon framgår att så gott som alla dimrar fungerar
Om du ändå är osäker så ta en bild när du kopplat klart och lägg upp innan du slår på spänning igen.
Edit/
Kan tycka att den som gjorde inkopplingen från början borde använt blå tråd till nollan på primärsidan.
Redigerat:
Ljus skrev:
Så där ja!
En bild gör underverk.
De svarta på bildens högra sida (den som är märkta 230 på din gamla furnco kopplar du på L & N på nya vadsbotrafon. De som är ihopkopplade med Ubåtar på din gamla (märkta 11.5V) kopplar du in på kryss med ring runt på nya (ritningssymbolen för lampa).
Av märkningen på nya trafon framgår att så gott som alla dimrar fungerar.
Om du ändå är osäker så ta en bild när du kopplat klart och lägg upp innan du slår på spänning igen.
Javisst !..Tack så mycket !
Kul att det fungerar!
Möjligen finns det en inställning på dimmern för minimumläge.
Finns det en liten potentiometer som går att justera med den minsta mejsel du har kanalen du på den ställa upp lägstanivån och förhoppningsvis slippa blinket vid upptändningen.
Möjligen finns det en inställning på dimmern för minimumläge.
Finns det en liten potentiometer som går att justera med den minsta mejsel du har kanalen du på den ställa upp lägstanivån och förhoppningsvis slippa blinket vid upptändningen.
Tack återigen !....Jo det finns o tycker mig ha justerat det rätt men skall kika igen...Ljus skrev:
Nu återstår ju nästa fråga med dimmern bredvid som styr dom 10 st halogenspottarna i taket.
Jag har ju köpt en likadan dimmer som jag nyss satte in o tänkt byta till den nya.
Jag har dock inte hittat någon trafo till dessa.....frågan är ju om jag får det att fungera genom att byta dimmern (4-400W LED DIMMER) samt byta ut dom 10 lamporna till dimbar led ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





