Byggahus.se

Spotlight/Dimmer jungeln ?

1. V
    Medlem · Partille · 47 inlägg

Vesslan71

Medlem
    Hej,
    Som ny medlem är detta mitt första inlägg på forumet :surprised:

Verkar som många här har koll på mycket så jag delger mina tankar ang att byta från halogenspots till led i badrummet.

Jag har idag 2st dimmer bredvid varandra där den ena styr 4st halogenspottar i badrumsspegeln med trafo.
    den andra dimmern styr 10st halogen i taket. Detta sattes in för ca 10årsedan av förra ägaren.
    Spottarna i taket flimrar ibland o håller på....har jag rimligen trafo till dessa med inlagda ovanför det sänkta taket tro?

Alla lampor är stiftmodell.

Så....om jag nu vill byta till led,kan jag då köpa 2 st universiella dimmrar o sen byta stiften till dimbara ledstift?

Tacksam för svar.

Peter.

2. E
    Medlem · 2 230 inlägg
    Du har förmodligen 12V halogenspottar. Kolla vilken typ av sockel ljuskällorna har och googla fram lämpliga LEDljuskällor så kan du bara byta rakt av utan att behöva vare sig trafo eller dimmer

3. V

Vesslan71

Medlem
    God morgon, Jag har G4 sockel nu o på själva spotten står det 12v max 10w....den här borde ju isf vara rätt....
    Stiftlampa LED
    G4 1,4 W 150 lm dimbar.......vad jag däremot undrar är om jag kommer ifrån flimmrandet ? alltså funkar det med befintliga dimmrar tro ?

4. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Ta en titt på de fysiska måtten på LED-G4. De brukar vara mycket större än halogen så de får kanske inte plats.

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 507 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det är en chanstagning :(

Flimret kommer sannolikt från dimmern då den troligen är en traditionell modell som klipper sinuskurvan. Det blir alltså ingen skillnad med LED, men LED kanske inte visar flimret på samma sätt som halogen.

Sedan kan du åka på att byta drivdonet då det troligen kräver en minsta effekt som du inte kommer upp i med LED. Då är inte steget långt till att byta system helt och hållet till LED-armaturer för konstant ström med tillhörande drivdon som har dimmern inbyggd och som styrs via tryckknapp eller vred. Det fungerar garanterat.

6. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Det är den eviga frågan och omöjligt att svara tvärsäkert på tyvärr. När det kommer till 12V så blir det ytterligare komponenter som påverkar. Dels har du din gamla dimmer, sedan har du trafon som uppför sig olika beroende på typ och fabrikat. Till det den nya ledljuskällan. Normalt brukar man råda att kolla om ljuskällan är kompatibel med den dimmer man har. Här sitter det en okänd trafon emellan så du hittar sannolikt inga tabeller att titta i. Den enkla snabba sammanfattning är att det kommer fungera utmärkt UTAN dimmer men troligen inte med.
    Du säger att det flimrar ibland i dag. Är det alla som flimrar eller någon enstaka?

7. V

Vesslan71

Medlem
    Hm som sagt inte helt enkelt.....dom 4 st i badrumsspegeln flimmrar inte ( ngn enstaka ggn)....dom i taket håller på o "tappar" ljus blinkar liksom....dom sitter i 2 rader om 5 i varje rad..den ena raden tänds 0,5sek före den andra......men låt säga att jag köper en universall dimmer och köper 10 st dimbara G4 led...om det funkar ? en chansning?

8. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Anledning till frågan var att G4 socklar har en notorisk egenskap att glappa och oxidera. Tänkte att ditt problem med blink kunde vara glapp. Att raderna alltid tänder lite olika sinsemellan tyder på att varje rad har egen trafon.
    Chansa och prova. Om det funkar är det en billig lösning. Att byta armaturer och drivdon är tillförlitligare men mer jobb och kostnader.

9. V

Vesslan71

Medlem
    Tack för alla svar !....Jula säljer Stiftlampa LED
    G4 1,4 W 150 lm dimbar 70kr st...700 där o ca 500-600 för universiall dimmer är ju en chansning....funkar det så e det såklart toppen annars suger det...

10. V

Vesslan71

Medlem
    "Tack för alla svar" så menade jag inte att jag inte vill fortsättningsvis ha era synpunkter i ämnet hahaha...

11. V

Vesslan71

Medlem
    Hej igen,

Jag undrar om någon här har testat det jag funderar på att göra ?
    Dvs att byta G4 halogen mot dimbara led o samt byta ut dimmern för att klara det?
    Dimmern skall driva 10 st spottar.

Mvh

Peter.

12. V

Vesslan71

Medlem
    Häpp.....detta ligger utanför mitt område helt enkelt....så jag drar frågan rakt ut om det finns ngn i GBG/Partille som vet vad han gör i ämnet o kan tänkas "hjälpa" mig så vore jag tacksam.

mvh
    Peter.

13. E
    Medlem · 2 230 inlägg
    Börja med att bara köpa de dimbara ljuskällorna på jula. Det kanske räcker så, det är mycket möjligt att befintlig dimmer funkar alldeles utmärkt till de ljuskällorna.

Ska man hålla på och experimentera så gör man det bäst själv. Någon som kan (en elektriker) skulle byta ut armaturerna mot dimbara 230V LEDarmaturer.
    Varför? Det går fort, och man vet att det fungerar. Grejerna kostar mer, men tiden kostar också.

14. V

Vesslan71

Medlem
    Hej,

Jag testade med att byta dom 4 i badrumsspegeln til dimbara led....gick att dimma bara litegrann....men skall köpa 2 nya dimmrar som klarar led.
    Blir det inte bättre med det så återstår ju bara att kanske byta trafon....den är ju lättåtkomligt iaf.

När gjorde dimmers som klarar att dimmra led intåg på marknaden tro ?

15. V

Vesslan71

Medlem

Hej igen,
    Köpte en led dimmer 4-400w....satte in 4st dimbara led 1,4w G4 men får det inte att fungera..provat diverse inst som står i broshyren men icke.....kan det vara trafon som inte klarar den låga lasten ?...hade 4st halogen innan med den gamla dimmern i vilket funkade.

kan detta vara det jag behöver tro ?
    Vadsbo
    Zero 70.2
    0-70 W

Mvh
    peter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.