Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Spotar i sågspånsisolerat innertak

1. janwide
    Medlem · Örebro · 1 529 inlägg
    Håller på och renoverar ett 60-talshus. Funderar på downlights / spotar i vardagsrummet. Innertaket är dock isolerat med sågspån. Är det OK ur brandsäkerhetssynpunkt att montera spotar (givetvis med skyddsburkar) i ett sådant tak? Eller ska vi fundera på annan belysning?

2. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Jag har kört mina spottar i sågspånsisolerat tak med pottor i snart 1,5 år. Ännu har det inte börjat brinna iallafall :)

Har kört Maxel på både spottar (35W), pottor och trafo, och jag ringde till dem och frågade innan jag monterade. Inga problem blev svaret.

3. janwide
    Det låter betryggande. Jag funderar ändå på att ta ut en del spån runt pottorna och ersätta med "glasull". Uppåt låter jag det nog vara tomt över pottorna så att värmen kan smita ut på övervåningen.

4. Hermansson82
    Medlem · Bohuslän · 227 inlägg

Hermansson82

Medlem
    Jag har spottar i taket och också spån på vinden. jag gjorde så att jag fäste lite isolering ovanpå burken så att jag slipper spån uppe på.
    Satsa på en burk i plast och håll dig till max 35 w så skall det gå fint :) kör du 12 V så kan du ju använda irc lampor om du vill ha starkare ljus.
    Annars skulle jag nog satsa på LED idag

5. T
    Medlem · Stockholm · 1 819 inlägg

Tiger79

Medlem
    I en annan tråd diskuteras det om att armaturen skall var märkt med "F i trekant med tak på" om pottan täcks av isolering.

Men har hittat ledspots på 3*3W, det borde bli bra ljus av dem men de kostar därefter. 2400kr för 3 stycken...

6. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Att låta värmen smita upp låter i mina öron oekonomiskt. Jag kör glasull runt pottorna också.

7. janwide
    Det är sant. Men vi har en lite kall övervåning så för oss (eller barnen som bor där) blir det istället en liten bonus ;o) Tack för alla fina råd.

8. J
    Medlem · göteborg · 315 inlägg

jonas_loof

Medlem
    Hade kontakt med en kille för något år sedan, magnus hette han och var säljare i stokholm. Ruggit seriös kille, men han har bytt företag nu... är han som skrivit foldern "säker installation av downlights" som jag länkat till i andra trådar.

Men ialla fall fick jag alla värmetestar av honom som maxel gjort.

När man läser maxels värmetester så får deras box bli 90(!) grader varm.. och ändå vara godkänd. 90 grader i sågspån skulle jag inte rekommendera, eftersom riktigt torrt trä kan ha en antändningspunkt på 80 grader.

så även om de säger att det är OK eftersom kombinationen uppfyller f-märke m tak, så skulle jag aldrig montera det. F-märket innebär ju att det får bli 90 grader varmt.

Nä, jag hade kört med en stor box i plast = leder inte värmen ut i sågspånen - och för säkerhetsskull bakat in den i gullfiber.

Om man inte isolerar på toppen - och temperatur skillnanderna är för stora finns risk för kondensbildning i boxen eller kallras.

Jag hade kört isolering på toppen oxå.

9. janwide
    Jag kör på din linje Jonas. Gullfiber runt om. Det antänder inte ens vid öppen låga. Med denna lösning blir det lite varmare i burken, men lägre temp i omgivande träreglar och ovanliggande golv vilket känns tryggt.

Nu är det bara att planera vidare :)

Redigerat 28 okt 2009 23:17
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.